Gå till innehåll

Chaetomorpha och miracle mud


gordan_

Rekommenderade inlägg

mycket ljus! chaeto kan du skaffa av någon på guiden. men mitt tips är att låta refugiumet gå med sand och lite sten i minst 1 månad helst längre. för om du lägger i sand, sten och chaeton samtidigt så kommer kiselalgerna och de andra algerna ta död på chaeton så låt refugiumet gå in sig ordentligt innan du börjar med chaeton!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKej stort tack för tipset då väntar jag i några veckor till innan jag ger mig in på det, jag har precis startat upp ett nytt kar på ca 450L med 100 liter sump, har vart igång i ca 3 veckor och allt funkar riktigt fint men har lite problem med kiselalger i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej har tänk prova på att köra Chaetomorpha, miracle mud och djup sandbädd. undrar vilket slags ljus jag ska använda mig av och vart man kan få tag på Chaetomorpha? någon som har nå bra tips??

vh Gordan

Detta kanske vore nåt?

http://www.ekmpowershop19.com/ekmps/shops/bradlowes/marinereefled---tri-colour-cheato-algae-bulb-3w-21-p.asp

Funderar själv på att köra ett litet refugium i det mellersta sumpfacket i mitt blenny kar och har sneglat på denna lampa då jag redan har en passande hållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

okej :) jag har en dollar som plöjer fint :D men algen försvinner inte , ser ut som små taggiga buskar i sanden .. turbosniglar skulle jag vilja ha men svårt att få tag i saker när man bor i värmland :P vi har en affär och han har typ inget och det som är fint vill han ej släppa på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

dags för en uppdatering här. kör just nu ett refugim på storlek 30Lcmx40dcmx25h har en 10 cm djupsandbedd med 2 cm miracelmud över, + 2 sorters chaeto,

har kört mellan flöde på vattnet, belysning kör jag 120w kina led 30cool white 6500k 25 royalblue, royalblue leds är urkopplade. kör lampan på 20%. alla andra alger har exploderat + lite ciano. men inte chaeton :/ någon som har nå typs ??? ska jag byta lampa i så fall till vilken?? i main karet så har alla alger försvunnit, har lite alg kvar vet inte vilken sort det är men mina kiruger älskar den.

någon som provat denna lampa???

http://www.ekmpowershop19.com/ekmps/shops/bradlowes/marinereefled---tri-colour-macro-algae-bulb-6w-21-p.asp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...