Gå till innehåll

Henrik´s Akvarium


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

post-1811-14468930384898_thumb.jpg

Håller på och renoverar källaren där det nya akvariet skall stå, har bilat upp hela plattan (21 ton), gjutit in golvvärme och i akvarieteknikrummet lagt in avlopp (syns ej på bild) samt fixat ett handfat där så jag slipper slabba i badrummet.

Det senare gör nog även min sambo lite extra glad då hon slipper alger och grus i badrummet.

Måtten på det nya vet jag inte än exakt, mycket att tänka på då vi gör iordning allt i källaren el+vatten+ytskikt men ca 80 djupt 180-220 långt o kanske 70 högt men får se lite det e ett tag kvar.

Jag e lite kluven på om jag ska göra det så stort det bara går eller om jag ska hålla igen lite på måtten...

Har inte beslutat om teknik än men än så länge lutar det åt detta:

ecotech radion pro led

skummare rlss db-12i

kalkreaktor dastaco

troligtvis inte ecotech vortech pumpar med tidigare erfarenheter i minne men inte omöjligt...

Kommer köra aquascapen med samma tänk som jag hade i mitt förra dvs mycket öppen yta och lite sten i pelarform.

Får se hur allting fortskrider men det är nog ett bra tag kvar tills jag kan starta upp hoppas på 8månader hoppas.......

post-1811-14468930384483_thumb.jpg

post-1811-14468930384695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp jag har lurat lite på ventilationen.... källaren är ju på 40m3 med flera rum och har totalt 5 väggventiler, jag hoppas att fläkten som kommer sitta i badrummet till vänster om akvariet kommer suga ut lite luft.

Ovanför akvariet sitter en ventil och i teknik/sumprummet sitter en ventil, en luftkanal går upp i skorstenen ifall luften inte rör sig som jag vill så får jag försöka få ut den via nåt av de ventilerna, men hur den kommer röra sig vet jag inte förrän allt e igång.

Många av de gamla ventilerna är antingen övertapetserade eller igenproppade så bara att öppna upp allt igen kommer göra skillnad, vi har bott här nu i 4 år men inte kunnat ha dem öppet pga att det varit för få element i källaren och det har varit 17 grader vintern igenom med många av dem stängda, nu får vi äntligen golvvärmen där och ryggkotorna börjar så smått hoppa på plats igen efter alla hinkar med sten och grus.

Jag e så sjukt taggad att få börja akvariebygget, jag har väntat i 4 år på att få ställa dit ett riktigt iordninggjort saltkar och bara gå bananas i teknikrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jahapp då har renoveringen av källaren där akvariet skall stå kommit en bit på vägen, plattan har gjutits vattenburen golvvärme lagt i hela källaren avlopp bytts etc. en ny brunn och kall/varmvatten har dragits in i teknikrummet.

Det enda som är helt färdigt just nu är badrummet där vi har ett litet fönster, utsikten genom det är inte mycket att hänga i granen än.... men man behöver inte drunkna i funderingar och utan att ta sig vatten över huvudet så kan man säga att det är glasklart vad det är.

post-1811-14468932996921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

jahopp då var golvet lagt och några väggar färdiga så nu skulle jag kunnat ta på mig spenderarbyxorna och dragit igång det stora akvariebygget.

Men det blir inget med det.... vi väntar nu vårat andra barn som skall dimpa ner kring jul och sen blir det 18mån med växlande mamma och sen pappaledighet= mycket ansträngd ekonomi.

Så jag fick trösta mig lite med ett 375l åleds begagnat och sparsamt på teknikfronten, startar en egen tråd om det karet och bygget av det riktiga karet pausas, räknar med att börja bygget av det karet nån gång under andra hälften av 2016.

Det känns faktiskt inte alls särskilt ledsamt att göra såhär, pengar att bygga samt fylla det stora karet kommer behövas under föräldraledigheten och jag har nu uppgraderat från ett 100L till 375L Och jag har fått ett akvarierum också... inte illa alls, har väntat i 5 år på att få uppgradera och det här blir ju ändå en uppgradering även om den inte blir så stor som jag först hade trott.

Några bilder på hur det ser ut nu mitt under iordningställandet/kaoset...

To be continued...post-1811-1446893376757_thumb.jpg

post-1811-14468933767385_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...