Gå till innehåll

sjöhare?


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Satt och kollade i karet när jag fick se något som såg ut som en snigel utan skal. Så jag hämtade ficklampan för att se lite bättre "sniglen" var grå svart ca 2cm och hade 2st antenner fram men det som såg så konstigt ut var att den hade en liten utbuktning där bak som en liten svans som den kunde fälla in. Är detta en sjöhare kommer den att bli större?

Försökte ta ett kort på en men batterierna var slut. och nu har den krypit under en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va e detta för sak.. hittade en sån i min tank här om dan..

Längst ned på sidan:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6922&highlight=snigel

Den helsvarta har jag aldrig sett göra något dumt men den där gråspräckliga var lite väl tuff mot korallerna. Finns dom som säger att den ÄR helt ofarlig och det stämmer kanske men den störde mina mjukisar iallfall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Längst ned på sidan:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6922&highlight=snigel

Den helsvarta har jag aldrig sett göra något dumt men den där gråspräckliga var lite väl tuff mot korallerna. Finns dom som säger att den ÄR helt ofarlig och det stämmer kanske men den störde mina mjukisar iallfall...

I min förra burk hade jag en helsvart variant med vit rygg, som förökade sig som ogräs, fick plocka bort massor och skicka med gustavsbergsbussen.. Dom ville hemskt gärna sätta sig på ytavrinningen med översvämning som följd.. Min erfarenhet av denna sort är att den inte är korallsäker, dom mumsade mer än gärna i sig av framförallt läderkoraller, men dom åt också alger.

Så länge de inte är för många funkar de någorlunda, inte helt lätt att utrota, gömmer sig i stenen under långa perioder och passar på att äta nattetid.

/ Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...