Gå till innehåll

användningsområde ?


krille 55

Rekommenderade inlägg

Har länge gått och tittat på ett akvarie som står hemma i garaget. Det har lite udda mått 100x80 i botten och bara 38 högt. Jag hade det som växtkar förr i världen när jag hade akvarieaffär. Man skulle göra nåt kul av det. Jag är väldigt förtjust i skivor och knappar men dom har ju en förmåga att sprida sig över allt annat. Funderar på att göra detta kar med bara skivor o knappar. Ingen fisk utan bara räkor, krabbor, snäckor, sjöborrar, sjöstjärnor och levande sten. Med vattendjup ca32 cm och utan fisk, va tror ni man skulle behöva i belysning och reningsväg. Vill köra det så enkelt som möjligt men ändå få det att fungera. Kan ni hjälpa mej med planering och åsikter om detta. Kan det bli nåt av det tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra ricordeor, knappar och skivor och massor av räkor som sexy shrimp och pepparmintsräkor. Då kan du även se deras roliga beteende när det inte finns fisk i karet.

Kanske kan du koppla på en liten skummare men med vattenbyte behövs inte det. Belysningen behöver ju heller inte vara så avancerad då korallerna inte behöver alltför mycket men en T5 armatur med 2-4 rör skulle jag föreslå.

Låter spännande detta följer gärna fortsättningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då det inte kommer att bli så hög belastning i karet kan du cirkulera det över ditt nuvarande om du har möjlighet, på det viset behöver du bara göra vatten byten som tidigare och bara öka dom med ett par liter. Jag kör mitt yngelkar på det viset och det sparar en massa arbete och vattenbyten. MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja passar på att tacka lasse för det gissa vem som ska beställa:)

Länkarna jag skickade va exempel på någor som det finns sedan kom dessa som ett brev på posten.

Kapade lite här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

efter en körig natt med riggning i två maskiner snurrar allt som det ska och det blir tid för en fika. Vill bara säga att planerna börjar ta form. Köpte en begagnad skummare i går. Pratade även med stig på oceanakvarium. Han skulle ge mej ett förslag på hur han tyckte jag ska utforma ljuset om jag ska bygga själv. Hittar man nåt begagnat som passar är väl det ett alternativ. Det är ju en kostnadsfråga också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...