Freddess Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Hej!Jah har haft mitt nano igång en tid nu. Det är på 30L. Vatten byte är rekommenderade till 10-20%. Dvs 3-6 liter. Detta känns lite. Har två små clowner, två räkor och en ermit. Samt en snigel. Kan detta verkligen räcka en gång i veckan? Citera
Jim_J Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 I mitt 13-liters byter jag 50%, men då kör jag skummarlöst. Citera
Bekolsyra Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Jag hade ett nano innan på 30 l, ingen skummare. Bytte 1,5 l i veckan, räckte för galen tillväxt. Se bara till att du får främst ytvattnet när du byter vatten, sänk ned ett litermått som du trycker ned utan att fylla det, ta sedan ytvattnet, LÅNGSAMT. Se till att avlägsna proteinhinnan på toppen bara.Lycka till./Oskar Citera
Freddess Postat 14 augusti 2013 Författare Postat 14 augusti 2013 Jag hade ett nano innan på 30 l, ingen skummare. Bytte 1,5 l i veckan, räckte för galen tillväxt. Se bara till att du får främst ytvattnet när du byter vatten, sänk ned ett litermått som du trycker ned utan att fylla det, ta sedan ytvattnet, LÅNGSAMT. Se till att avlägsna proteinhinnan på toppen bara.Lycka till./OskarKör med skummarlöst. DÅ behöver man nog inte vara oroligt om man bara byter 3L då. Citera
Bekolsyra Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 3 l skall vara mer än nog..Tänk om man bytt 10% på mina 600 l i veckan. Supervattenvärden de luxe!Du kan hålla lite högre salthalt om du vill ha grym tillväxt (1.026-1.027)./OskarSkickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2 Citera
Laggeman Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 En 5-liters dunk är ju enkel att blanda till; 5 liter vatten och 170 gram salt, skaka runt och låt stå en stund. Skaka runt en omgång till och det är klart för byte. Så gjorde jag till mitt 30-liters förut. Supersmidigt. Citera
phhasek Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Har 30l. Byter 4l i veckan. 5l dunk, 4l RODI-vatten, 152g TM pro reef, skaka om och låt stå över natten. Så gör jag och jag kör utan skummare. Gör även som Bekolsyra säger (i inlägg 3 ovan) det funkar bra. Citera
Wigge Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 En 5-liters dunk är ju enkel att blanda till; 5 liter vatten och 170 gram salt, skaka runt och låt stå en stund. Skaka runt en omgång till och det är klart för byte. Så gjorde jag till mitt 30-liters förut. Supersmidigt.Hur värmde du upp vattnet? Citera
Laggeman Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Hur värmde du upp vattnet?Jag blandade ofta till dunken efter föregående vattenbyte, sen stod det i ett skåp tills nästa bytesomgång, då skakade jag runt det en minut till, så var det bara att byta. Värmde inte upp det mer än till rumstempererat, så det höll sig runt 22 grader. Doppvärmaren i karet skötte sen resten.Vill man så kan man ju såklart stoppa ner en doppvärmare i dunken för att få upp det till högre temperatur. Citera
Wigge Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Men blev det inte problem för korallerna med temperatur svängningen? Citera
Laggeman Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Nej, skillnaden mellan de 22 i duken och de 27 i karet på de 5 liter jag bytte blev ganska marginell. När jag bytt så blev totaldifferensen rätt liten. Men som sagt, är man orolig - i med en doppvärmare i dunken tills den står på samma temp som i karet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.