Gå till innehåll

Ny led belysning - svårt att välja!


bjomat

Rekommenderade inlägg

Nytt kar på G med måtten 110x75x70 (BxDxH) och där kommer hållas främst sps och lps. DIY är uteslutet på grund av tidsbrist. Ett krav är styrning antingen via min profilux eller egen "controller" - men det verkar de flesta ha.

Vilken djungel det är med ledbelysningar!!

Jag har grottat ner mig rejält nu ett par dagar och kommit fram till några vettiga alternativ.

Pacific sun hyperion R2

Pacific sun Triton R2 x2

Maxspect Mazzarra P x4

Ecotech Radion XR30w PRO/Gen2 x2

Kessil A360 x4

Vad ska jag välja???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Kessil A360 x4 är snygga och ger bra ljus. Om det är bästa ljuset kan jag ej uttala mig om.

Jag har en kompis som har dessa och de ger verkligen ett fint ljus. De går ej att dimma manuellt ner till 0% - jag har skickat frågan till leverantören om koppling till profilux och de undersöker saken just nu. Min lokala handlare kan tyvärr inte ta hem dessa eftersom de isåfall skulle vara tvungna att köpa ett stort antal...Föregångare A350 vann reef builders stora test 2012 också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sätt en hel del rullar om dessa lampor. Dimmningen sög ju om det ej går att lösa:( Det är ju inte billigaste enheten heller. Men jag diggar dom på något sättl likaså LED i skruvsockel :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt kar på G med måtten 110x75x70 (BxDxH) och där kommer hållas främst sps och lps. DIY är uteslutet på grund av tidsbrist. Ett krav är styrning antingen via min profilux eller egen "controller" - men det verkar de flesta ha.

Vilken djungel det är med ledbelysningar!!

Jag har grottat ner mig rejält nu ett par dagar och kommit fram till några vettiga alternativ.

Pacific sun hyperion R2

Pacific sun Triton R2 x2

Maxspect Mazzarra P x4

Ecotech Radion XR30w PRO/Gen2 x2

Kessil A360 x4

Vad ska jag välja???

Radion tycker jag. Förmodligen dyrast,men men....Man får vad man betalar för!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personlig åsikt men jag hade lagt till Vertex Illumina 360 till din lista. Med tanke på djup och höjd skulle den passa utmärkt.

Kessil är nog svåra att skapa likartat ljus i hela karet med. Men skuggor och ljus kan också skapa effekter.

Pacific Sun är jag lite tveksam till. Mkt ljus men inte helt pålitliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personlig åsikt men jag hade lagt till Vertex Illumina 360 till din lista. Med tanke på djup och höjd skulle den passa utmärkt.

Kessil är nog svåra att skapa likartat ljus i hela karet med. Men skuggor och ljus kan också skapa effekter.

Pacific Sun är jag lite tveksam till. Mkt ljus men inte helt pålitliga.

Tack för tips!! Ska kollas upp :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit hos min lokala handlare ock pratat ljus. Efter lite diskussion så är listan bantad en del.

De i dagsläget som är intressanta är:

Radion XR30W Gen2 eller XR30W Pro - 2 Enheter

Kessil A360 N eller W modellen - 4 Enheter

Maxspect Mazzara P - 4 Enheter

Jag är ute efter ett "luftigt" intryck ovan karet med mycket och extremt bra ljus. Programmeringsmöjligheterna behöver bara vara minimala (soluppgång och solnedgång)

Kom gärna med synpunkter/tips/erfarenheter

Ytan som skall belysas är 110x75cm och djupet blir 65-70cm

Jag ska även kolla in Aqua Illuminations Vega serie under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte kolla om du har fått svan ang dimmning av Kessil A360 en tanke som slog mig extern dimmer finns ju programerbara timers men då kanske elen pajar i enheten?

MEn jag har fluktat lite mer och står nog fast vid mitt förslag. Jag gillar hela iden med "spotlights" luftigt och snyggt för hur fin rampen en må vara så är det en stor klump över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte kolla om du har fått svan ang dimmning av Kessil A360 en tanke som slog mig extern dimmer finns ju programerbara timers men då kanske elen pajar i enheten?

MEn jag har fluktat lite mer och står nog fast vid mitt förslag. Jag gillar hela iden med "spotlights" luftigt och snyggt för hur fin rampen en må vara så är det en stor klump över karet.

Jag har ingen större lust att komplicera det hela utan söker en lösning som är färdig - egen inbyggd controller eller direkt koppling till profiluxen.

Svaret från Kessil blev:

The controller should work; however, it will be necessary to customize a connector cable as we do not presently manufacture one for GHL units. The A360, unlike its predecessor the A350, does dim down to 0%.

I will keep searching for more data regarding how the A360 interfaces with the ProFilux.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mazzarra har en väldigt trevlig form tycker jag. Om man ska gå estetiskt på en ramp. Den skulle finnas i vit bara. Mina förslag är ju en smaksak. Vad jag läst mig till så är väl radion något vassare en Mazzarra men inte lika stilfull i mina ögon alla tycker olika. Jag lägger ingen större vikt i om man han ha mulet eller blixar över karet. Men där emot solupp och ner vet jag av erfarenhet att det är bra för livet i karet minskar stress mm. Så om du ska ha en ramp så lägger jag min röst på Mazzarra. Men överlägset snyggast är Kessil enligt vad jag läst så är dom vassast ljusmässigt med rätta mig om jag har fel.

OBS jag har bara läst och kikat på dessa i butik.

Jag har kikat lite på denna ramp http://aquaristik.giesemann.de/437,1,TESZLA%20/%20TESZLA-XT,.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Den var riktigt snygg!

Ser riktigt fin ut - ska läsas på där också. Sett den live??

Med vänlig hälsning, Björn

Japp jag har sätt den live mäkta imponerad av den. Ligger nu mera på vill ha listan jag som inte skulle ha någon LED ramp för Mh är så bra :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag såg den när jag va på interzoomessan nurnberg va där med en polare fick vara anställd för några dagar så man fick komma in :) Efter åkte vi iväg med säljaren till gmbh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det slutade med två Ecotech Radion xr30w Pro - Nu är det bara hoppas att det ska räcka! De tar ju inte så stor plats så man får väl komplettera i värsta fall...

Beställt av Triton för leverans tillsammans med nya karet inom kort :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...