Gå till innehåll

Frågor om nytt akvarium. Utrustning,silikon mm.


MrGoransson

Rekommenderade inlägg

Hej. För en sisådär 12år sedan fixade jag lite glas och läste på allt som har med saltvatten att göra. Som det ibland kan bli, så kom livet i mellan och jag hann helt enkelt inte med. Nu är det dags igen, nu kör vi nästa varv. Det jag då hade är lite frågor om den utrustningen som jag tänkt investera i. Jag har lagt ett antal timmar på detta forum för att läsa på om saker som har ändrats. Glaset jag har gör karet till en kub på ca 75cm. Så här kommer lite av tekniken. Belysning blir en Maxspect Razor R420R 120W 10000k (vill inte ha det så blått), kommer att bygga en 3kammar sump med en Bubble magus curve 5 skummare och en JNB Eco pump på 6500l som returpump. I burken kommer jag jag ha 2st Jebao WP-40 som cirkulation. Sen ska jag ha en Weipro MX104 1000W som värmare. Detta är ju sånt som flyttar runt vattnet i karet. Det jag hade behövt lite mer info om det är vilken osmos som är vettig, samt vilken typ av testutrustning man behöver införskaffa sig. Jag kommer köpa en hel del från fish-street då jag redan idag importerar saker från Asien. Verkar vettigast att plocka mest från ett och samma ställe. dom har en digital salt/phmätare på fish-street nån som har koll på riktigheten i denna? Behöver man ha kalkreaktor, UVlampa? Är ju en hel del teknik som ska till. Sen är det ju till sist, vilket silikon ska man ha som är bra. vill ha kvalitetssilikon. Med vänlig hälsning Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Belsyningen låter ju OK, dock är det ju frågan om en enkel Razor fixar 75cm bredd? Vet inte hur brett de lyser. Men sätter man de mest ljuskrävande korallerna i mitten och bygger en scape som är bred ned och smalare upptill så kan det kanske fungera.

2st WP40 är ev. overkill för ett 400 liters kar. Jag skulle tro att 2st WP25:or gör jobbet alldeles utmärkt och tar samtidigt upp mindre plats rent fysiskt & visuellt.

1000W värmare (!?), det behövs ju absolut inte. en 200W värmare borde ju räcka tycker jag, det går att räkna på om man vill vara noggrann.

Chum här på forumet grillade nyss sitt förra kar pga en felande värmare och överdimensionerad värmare. Jag skulle absolut ha bytt ut denna.

Tester, tja Saliferts Mg, Ca, kh, pH, Nitrit, Nitrat samt fosfat är väl de jag skulle tagit. En refraktometer för salinitet behövs också.

Storlek på osmos beror väl lite på hur ofta och mycket vatten du ska byta. Hur ofta och mycket tror du att du kommer att byta?

Kalkreaktor, UV-lampa m.m. skulle jag nog väntat med. Börja med att få igång karet och få det hyffsat inkört.

En sista grej som jag saknar i listan är en osmolator som Tunzes 3155. Som fyller på osmosvattnet som kommer att dunsta varje dag. Så slipper du springa & fylla själv. Värd varenda krona!

Vh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belsyningen låter ju OK, dock är det ju frågan om en enkel Razor fixar 75cm bredd? Vet inte hur brett de lyser. Men sätter man de mest ljuskrävande korallerna i mitten och bygger en scape som är bred ned och smalare upptill så kan det kanske fungera.

2st WP40 är ev. overkill för ett 400 liters kar. Jag skulle tro att 2st WP25:or gör jobbet alldeles utmärkt och tar samtidigt upp mindre plats rent fysiskt & visuellt.

1000W värmare (!?), det behövs ju absolut inte. en 200W värmare borde ju räcka tycker jag, det går att räkna på om man vill vara noggrann.

Chum här på forumet grillade nyss sitt förra kar pga en felande värmare och överdimensionerad värmare. Jag skulle absolut ha bytt ut denna.

Tester, tja Saliferts Mg, Ca, kh, pH, Nitrit, Nitrat samt fosfat är väl de jag skulle tagit. En refraktometer för salinitet behövs också.

Storlek på osmos beror väl lite på hur ofta och mycket vatten du ska byta. Hur ofta och mycket tror du att du kommer att byta?

Kalkreaktor, UV-lampa m.m. skulle jag nog väntat med. Börja med att få igång karet och få det hyffsat inkört.

En sista grej som jag saknar i listan är en osmolator som Tunzes 3155. Som fyller på osmosvattnet som kommer att dunsta varje dag. Så slipper du springa & fylla själv. Värd varenda krona!

Vh Jonas

Tack. När det gäller värmare så trodde jag att det gick 1w/liter. Tänkte att det var bättre att ha en överdimensionerad så att det inte hevöer jobba så hårt.

Osmolatorn lät ju helt klart som en smart grej. Är den kopplad till en dunk med osmosvatten? Har man även en värmare till dunken med vatten eller det kanske inte behövs?

Dom testerna, är det digitala test, eller lackmuspapper med färgkoder? När det gäller pumparna så är det samma sak där, vill ha lite som man kan växa med. Man behöver ju inte köra dom med full effekt, samt dom är väl i princip snarlika i storleken. (såg att dom inte var det, så helt klart ett alternativ då)

Mvh

Göran

Ändrat av MrGoransson
storleken på WP25/WP40 skiljer
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. När det gäller värmare så trodde jag att det gick 1w/liter. Tänkte att det var bättre att ha en överdimensionerad så att det inte hevöer jobba så hårt.

Osmolatorn lät ju helt klart som en smart grej. Är den kopplad till en dunk med osmosvatten? Har man även en värmare till dunken med vatten eller det kanske inte behövs?

Dom testerna, är det digitala test, eller lackmuspapper med färgkoder? När det gäller pumparna så är det samma sak där, vill ha lite som man kan växa med. Man behöver ju inte köra dom med full effekt, samt dom är väl i princip snarlika i storleken?

Mvh

Göran

Hellre underdimensiorad än överdimensionerad värmare. Dina streamers, skummaren osv kommer att generera värme. Belysningen värmer karet i 8-12h också och vattnet håller värmen ganska länge. Någon får gärna tipsa om en lämplig storlek men jag tippar på att en 200W räcker gott. Kanske mindre till och med?

Ja antingen så sätter man osmolatorn i en hink (som jag gjorde) eller så har man ett eget fack i sumpen (jag har ingen sump) där man fyller på osmosvatten. Du behöver ingen värmare för det. En bra osmolator fyller på rätt ofta och den lilla tempskillnaden från rumstemp till karets temp är ingen fara alls.

Testerna är papper, dock inte lackmuspapper. Det är dropptester som man sedan jämför med färgkoder. Refraktometern är en "penna" där man droppar vattnet på dess glas i spetsen.

WP-40 är mycket större än WP-25. WP-25 är väldigt kraftfull på 100%. Har väldigt svårt att se att två sådana inte skulle räcka till 400 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) IIINNNTTTEEE 1000W värmare! BIG NONO!!! -nej Som sagt, jag förlorade hela mitt kars innehåll pga en 500wattare till 250 liter. Finns en tråd om detta under "Faror...". Så nej! För en kub på 75 skulle jag säga 2 st 100w.

2) 2 st Jebao WP40 kommer blåsa sönder allt i kuben med sina 2x13000L/tim. Röstar för en ensam WP25 och två små Tunze 2065 tex =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknar en sak som ej listat upp en. Tempgivare som bryter doppvärmarens el om tempen överskrider ett visst gradantal. 2st 200W räcker så har du en om den ena skulle paja för förr eller senare går tempgivaren sönder i värmaren dock gillar inte saltvatten kalkager mm. Ett väldigt trevligt kar tror jag detta kommer bli.

Ang lim så föredrar jag detta Danalim aquariesilikon 579 hårdhet 24 draghållfasthet ca 0,6 N/mm2 eller sikaseal- e Hårdhet 25-30 draghållfasthet 0,56 N/mm2. Jag föredrar lite hårdare fogar annars har du Casco Glassilikon 2985 som är ett mjukare så får du en med flexad fog hårdhet 16 där kalkalger kan trycka till fogen och skapa irritations moment passar bättre för sötvatten tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) IIINNNTTTEEE 1000W värmare! BIG NONO!!! -nej Som sagt, jag förlorade hela mitt kars innehåll pga en 500wattare till 250 liter. Finns en tråd om detta under "Faror...". Så nej! För en kub på 75 skulle jag säga 2 st 100w.

2) 2 st Jebao WP40 kommer blåsa sönder allt i kuben med sina 2x13000L/tim. Röstar för en ensam WP25 och två små Tunze 2065 tex =)

Måste vara sådär lagom kul att komma hem till att man kokat allt liv i tanken :(. Man kan ju tänka paniken alla djuren fått, är ju som en naturkatastrof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Projektet fortskrider. Inte som tanken var utan det har förändrats under tiden. Glaset jag hade var naggat i kanterna och hade behövt vattenskäras för att bli bra. Så allternativet var ett nytt kar. Jag fick ett kanonpris från majornas. Men så dök ballsams(tack) 390l optiwhite upp. Så jag knep det i stället. Får ju börja någonstans. Jag har en hel sändningn från Fish-street som bara hänger hos tullen sedan 27/8. Lite träligt, men så är det. Så undeer tiden har jag lyckats spana in lite på aquascapen och har kommit fram till att det ska byggas revbakgrund och pelar. Kommer lägga karnet ner på ryggen och bygga upp revet med buntband/LS mot en plastmatta från byggmax. Därefter kommer jag använda mig av foam för att fylla igen detta (dammbutiken) och till sist så blir det att lacka med över foamen med epoxy resin som får korallsand limmat på sig .

Så nu kommer följdfrågan. Kan man använda sig av LS, antar att jag kommer mörda innehållet i stenen :(, då allt måste härda ut i några dagar. Hade jag kunnat så hade jag ju haft LS, då jag inte kommer att ha det i sumpen i detta läge. Har ju hört att man kan borra lite i stenen i en hink med vatten så kryper livet ut. Men vad hjälper det. Hur hade ni gjort? Är det nån som har en drös med "livlös" LS, eller vet vart man kan hitta detta?

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det iofs en bit att köra, men det finns död sten på Zoogiganten i Lomma, och även på Håkanstorps Zoo i Malmö, priset ligger mellan 75-89kr/kg.

Har du andra ärenden ner hit så är det kanske en idé att ta det då.

Ett tips är att sätta på BTN slimline på bakgrunden och i denna borra ett antal hå¨l lite varstans som du använder för att dra fast sten i med hjälp av buntband. Sen använder du antingen revskum eller korallim att limma fast stenen mot bakgrunden så att du inte får en ovälkommen hälsning en dag när buntbanden går i sönder pga den påverkan som saltvattnet har på dem. Eller så köper du en burk med revcement och limmar fast stenen mot bakgrunden när du har karet liggandes på rygg, så gjorde jag och är störtnöjd med resultatet. :)

Se bilder här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53861-Lagges-kub-200-liter&p=530822&viewfull=1#post530822

En video på pelaren jag limmade ihop på samma sätt:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg pelare!! Jag är ju ute efter att på ett eller annat sätt få till det så att man får lite etage, där man sedan kan planera för olika koraller som trivs med tryck i ljuset. Tror det kommer bli en utmaning att projektera den inre bilden man har av "sitt" rev ut i händerna som ska skapa något :). Det jag tänkte med beromattan från byggmax är ju att den är hålig så det går utmärkt att bunta mot den. Sen är det ju bara att silikona upp hela härligheten mot väggen. Den enda tanke jag haft är hur vattnet påverkar av det faktum att det trots allt kommer bli ytterst lite rotation på vattnet bakom själva revväggen. Men har andra gjort det så borde det inte vara några större problem.

Tror nog att det blir en tur ner till skåne, brukar ofta vara både i Malmö och Helsingborg på jobb så får väl "ordna" jobb neråt :).

Tack för inspiration och tips.

Med vänlig hälsning

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite kompletterande frågor gällande belysning. Jag har ju spanat in, och i princip bestämt mig för Maxspector Razor 420R, det jag är flummig över och inte blir klok på är ju skillnaden mellan 16k och 10k. Jag har sett att det är lite mindre gult och/rött/grönt i 16k armaturen. Visst tycker jag det är snyggt med blått ljust, men vill inte se på karet och det första som poppar upp är "va blått det är!". Sen är det ju detta med koralltillväxt, vad jag förstått så är spectrat som är bra för koraller runt 410-420 snarlika på 16K och 10K. Så ni som har koll och erfarenhet. Vad säger ni? Med vänlig hälsning, Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Projektet fortsätter. När jag köpte Ballsams kar så fick jag med en bänk. Men jag ville ha en del egna lösningar så det blir till att bygga eget. Dels för att man ska kunna isolera vettigt samt att man ska kunna få till belysningen som man vill. Kommer fälla in två ledspottar som agerar ljus när man öppnar luckan. Samt montera in en e27 sockel som är gjord för en växtlampa. Jag tror inte att det blir en gångjärnslösning utan kommer nog satsa på magneter som gör att jag kan lyfta ut vänster och högersida smidigt. Materialet är trä samt mdfskiva, kommer att använda badrumsfolie i sumpen. Har ingen riktig plan utan gör lite allteftersom tiden flyter fram :). Lägger upp lite bilder senare.

Med vänlig hälsning, Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver få loss det akvariumet som idag endast huserar lite levande sten, en korall och en anemon. Så jag undrar om det med Halmstad och omnejd finns någon som skulle kunna tänka sig att agera fodervärd tills jag får röjt klart med alla saker som ska flyttas runt. Som det är nu så känns det bara som att jag kommer att ta livet av något levande.

Hotjat till om plats,tid,lust finnes så kör jag ut liven.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...