Gå till innehåll

Lickes Juwel Lido200


Licke

Rekommenderade inlägg

Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter

Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i.

Har inte kommit så långt som ni ser men en stomme till skåp är ihopsatt i 22mm MDF. Den vita hyllan sitter på expansionsbeslag så sumpen kommer att bli utdragbar. Ska se till att ytavrinningen mm mynnar i framkant av sumpen så att sumpen går att dra ut utan att behöva stänga av eller kopplar bort något.

Jag har tänkt mig borra i botten av akvariet det jag behöver. Har inte bestämt mig för rördimension eller returpump än. Läser man på forumet letar alla efter tysta pumpar och när man läser produktspecar på pumpar ska de ju vara "tystast" allihop...

Ytavrinning ska jag lösa i ett hörn i bakkant. Om det blir en box som på bilden eller en hörna som blir avskärmad har jag inte bestämt än. Belysningen kommer att vara mitt Dreamchip. Ljusbilden från den blir konisk, därav vill jag sätta ytavrinnings- "boxen" i ett hörn.

Planen är att under september få allting klart, redo för uppfyllning.

Synpunkter, frågor eller råd mottages gärna :smiley20:

post-4041-14468930452402_thumb.jpg

post-4041-14468930451654_thumb.jpg

post-4041-14468930451778_thumb.jpg

post-4041-14468930451896_thumb.jpg

post-4041-14468930452012_thumb.jpg

post-4041-14468930452137_thumb.jpg

post-4041-14468930452262_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken, syftar du på baksida mot väggen? Akvariet kommer att stå ca 50mm från vägg, precis så att streamern och ev kablar och rör får plats. Denna glipa tänkte jag dölja med vita lister. Tack för tipset ang fläkten, det ska jag fixa.

Manne, jag har tänkt ta pvc-rör och kopplingar därifrån. Ser till att hitta den slangen också. Tack för detta tips också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då är allt överflyttat till Lidot. Det var en pärs med allt vatten som skulle fram, fås i rätt temp, salthalt osv. Nu står det på plats, fortfarande lite grumligt så jag väntar med bilderna lite ;-)

Styrburken till streamern, en Mp10 vart liggande på en hylla med lite vatten på, inte länge. Öppnade den, tvättade med T-röd och torkade med varm luft, efter det vill den inte vara med.... Trist.

Mitt urvuxna Elos är urstädat och ligger nu till salu här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, vattnet har klarnat efter flytten, korallerna börjar återta sina former. Oj vad långt ner det är till botten... tur att jag har långa armar ;)

Något speciellt jag ska vara på min vakt på eller tänka på efter flytten?

post-4041-14468930985242_thumb.jpg

post-4041-14468930984981_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för komplimangerna. Jättenöjd med sumplösningen, skönt att kunna dra ut den och göra rent skummaren tex, cirkulationen kan vara på under tiden.

Armaturen är ett Dream chip som så många andra fixat här på forumet. Mitt sitter i ett 120mm rostfritt rör inkl driverkort, fläkt osv. Inga problem att lyda ner till botten men det blir lite smalt med ljuskäglan från bara en ljuspunkt.

Keller, Nykvarnare! Kul! Har du någon tråd som visar vad du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har en tråd med mitt lido 120 men den är dåligt uppdaterad eftersom jag har haft problem med strulande ljusramp som gjort att jag kommit av mig i inköp av koraller och sånt. Så den vill jag vänta lite med att tipsa om. ;-)

Jag bor inte i själva Nykvarn förresten utan vid länsgränsen ut mot Mariefred till. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej.

Det går väl framåt ibland, men inte på alla fronter...

post-4041-14468932477936_thumb.jpg

Som ni ser har jag rätt mycket alger i sanden.

Jag tycker att jag haft koll på vattenvärdena. Inget mätbart nitrat eller fosfat i vattnet när jag mätt med Salifert tester. Provade att köpa ett annat nitrattest att jämföra med då "inget mätbart" kändes för lite. Jodå, det fanns lite nitrat men helt ok. Började misstänka fosfattestet också så jag köpte en Hanna checker, ojdå... 18ppm!

Något jag precis lärt mig är att man ska byta silikatmediet i osmosen då och då, aldrig gjort förrän nu så det kan mycket väl vara orsaken. För att komma ner från 18 tillsatte jag lite Rowa fosfatremover och mätte tre dagar senare, 14ppm, kanon. Några dagar till 12ppm. Väntade kanske en vecka. Hanna checkern visar 0 ppm! Lugnade mig ett dygn, fortfarande 0 ppm. Bort med removern och nu två dygn efter det fortfarande 0 ppm. Vad borde jag göra? Bara avvakta eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog inte gjort något men jag tycker lite lila cyano i sanden bara är snyggt. Men om den börjar närma sig korallerna...

De gulaktiga algerna på bilden misstänker jag är kiselalger så du är nog rätt ute med silikatfiltret till osmosen.

För att rengöra från alger i sanden har jag klippt av en Salifertburk och satt på en 10 mm slang som jag kör som hävert. Sedan är det bara att röra runt i sanden och suga ur algerna. Sanden är så pass tung att det mesta stannar i karet. Lite hamnar i hinken men jag är försiktig när jag tömmer den på vatten och behåller sanden i hinken. När jag samlat ihop tillräckligt i hinken (En månad till ett halvår) sköljer jag extra noga i sötvatten och öser tillbaka sanden i ett lämpligt akvarium. Det tar några dagar men sedan är den lika ljus som innan algerna kom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig. Ska följa dina råd. 0 ppm är alltså ingen direkt fara i sig?

Tack Patrick, vikten är inga problem. Jag kan dra ut allt ca 200mm, sen tar för mycket slangar osv i. Det räcker bra för service och osmospåfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...