Gå till innehåll

funderar över osmolator


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag börjar tröttna på att fylla på karet med vatten varje dag och då är ju en osmolator "The thing to have" det jag undrar nu är hur gör ni med vattnet som ni ska fylla på med ?

låter ni det bara stå stilla i behållaren/dunken eller har man en pump för köra runt vattnet lite så det inte står stilla?

samt hur länge kan det stå stilla i dunken innan man bör byta det om det inte har hunnit komma in i karet?

Tack för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt i ett fack i sumpen, ingen extra cirkulation och jag fyller bara på vartefter så det blir aldrig helt tomt.

Osmosvatten är inte direkt det bästa tillväxmediat som finns så jag är inte speciellt orolig för att det skulle bi några problem..

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fack i sumpen som rymmer cirka 10 dagars avdunstning, är aldrig helt tomt där.

Extra fiffighet med osmolator kan erhållas om man, som jag inte har doserpumpar för balling, har i lite KH-balling tex i osmosvattnet, så får man en gratis kanal för detta, tycker det är bra då det hjälper till att hålla KH på en jämn nivå. Har inte sett några nackdelar med detta, men jag vet heller ingen annan som gör så... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett 54l kar.. Varar strax över en vecka.. Har ett plastlock som täcker 70% ca så inget mög o skit kommer i.. Sparar ju mycket jobb med att slippa fylla på själv..

Du kan ha en dunk som behållare för osmosvattnet.. Tex.. Lite vad man får plats med i bänken..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med ovanstående. Kör med en gammal salt-spann som behållare. Lock på, med hål för slangen, och ingen cirkulation. Brukar gå ca 10 dagar innan jag behöver fylla på, och jag har inte märkt av att vattnet skulle bli dåligt under den tiden.

Tycker osmolator är det bästa köpet jag gjort till mitt kar.

Freguz idé om tillsatser i osmosvattnet är intressant! Någon annan som kört så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...