Gå till innehåll

Vilken Maxspect Razor?


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Min T5-ramp strular så jag funderar på att byta till LED. Är ju en djungel och jag är inte övertygad om att jag egentligen vill gå ifrån T5.

Men om jag nu kollar på LED så verkar ju Maxspect razor väldigt prisvärd. Jag tycker LED/T5 alternativen verkar vara snygga men de kostar.

Nu till fråga, jag har ett kar på 250 liter och en längd på 110cm och en höjd på 50cm. Vilken modell ska jag ha, har både SPS och LPS?

Nästa fråga är ju 10 000 eller 16 000 kelvin. Vet ju skillnaden i ljuset (mer år blått) men vilken gillar korallerna mest?

Vilken höjd över karet ska jag sikta in mig på att ha rampen?

Funkar det att ha täckglas (har det idag) eller måste det vara utan? (antar att glaset inte blir så varmt och då finns väl risk att avdunstat vatten hänger kvar på glaset)

Dela gärna med er av era erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen, gillar du t5 tror jag du kommer bli besviken. Jag är t5-anhängare som gick över till led/razor när jag bytte kar då den var lika billig som en ati sunpower och det verkar sjukt ekonomiskt att slippa byta rör.

Idag skulle jag valt t5 istället. Nog för att razor fungerar utmärkt för mina sps när det gäller tillväxt men det är inte alls lika härligt ljus och framför allt saknar jag allt vad dsred heter när det gäller pigment. Det ser även så himla mörkt ut jämfört med t5.

Den enda led jag skulle kunna tänka mig dagsläget är Pacific sun pandora med smt-kluster

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Fan, det va just det där jag inte ville (men kanske behövde) höra.

Jag skulle behöva se ljuset irl innan jag kan bestämma känner jag. ATI har ju en LED/T5 som verkat riktigt go, men kostar mycket.

Har en gammal ATI nu, där en ballast krånglar. Jag gillar ljuset men känns tråkigt att köpa en i stort sett likadan. Vad är det som gör powermodule dyrare/bättre? än sunpower?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu väljer att köra på razor, så skulle jag rekommendera 2x120w till ditt kar. Jag har haft en 160w över min 90x90 kub, och det är knappt så den täcker på längden. Har beställt en till nu.

Jag skulle inte köra på täckglas. Det blir knappt någon uppvärmning av vattnet från de här ramperna, så avdunstningen kommer minska ordentligt för dig. Samtidigt så kommer täckglasen att dra ner verkningsgraden på ljuset avsevärt.

När det gäller färgtemperaturer så vet jag inte om korallerna föredrar det ena eller det andra. Maximal tillväxt i all ära, men det är lika viktigt att du känner dig nöjd med det estetiska i ljuset. Det är ju du som ska sitta planterad framför akvariet på kvällarna ;)

Jag valde 10000k, men det är ju som sagt en smaksak. Försök att kolla på någon akvariebutik som har båda ramperna uppe så är det lättare att avgöra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...