Gå till innehåll

Balling / vattenbyten


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Nu när mina nya belysningar ( 2xMaxspect 160w) snart dyker upp så tänkte jag även börja med Balling Light. Jag har försökt att läsa så mycket som jag kan men jag hittar inget om vattenbyten. Idag byter jag ca15% varje vecka är det någon vits att göra täta vattenbyten när man kör Balling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att vattenbyten är nödvändiga, oavsett vilken form av tillsatser man kör med. Spårämnen och färskt vatten är nog inte fel, vara sig för koraller eller fisk. Kör på med dina 15%, det är en bra rutin.

Lånar lite.

Bör man buffra upp vattnet så det har samma värden som i karet innan man häller i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hänger naturligt vis på hur mycket koraller du har och hur fort dom växer.

Men när det snurrar på som det ska så är 10% iga vattenbyte i veckan att rekommendera.

Sen är även fisklasten dimensionerande. Men att hålla vattnet med riktigt låga näringsvärde med vattenbyte är dyrt och dessutom inte särskilt effektivt, om du inte kör med riktigt stora vattenbyte på typ 50%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärt om att vattenbyten är ett rätt billigt sätt att bli av med näringen från vattnet, om inte skummaren gör jobbet, fast ser vattenbytet mer som att få in en "frisk fläkt" i karet, ungefär som att öppna upp ett fönster och vädra ut där hemma när det börjar bli innestängt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man balling light så måste man byta vatten lika frekvent som innan på grund av att det inte är en balanserad metod, 10% i veckan är väl det vanligaste.

Kör man balling classic så är det en jonbalanserad metod och man kan minska på byten ganska rejält.

Dock tror jag inte på att man kan utesluta byten helt, även om det finns några som lyckats med det med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärt om att vattenbyten är ett rätt billigt sätt att bli av med näringen från vattnet, om inte skummaren gör jobbet, fast ser vattenbytet mer som att få in en "frisk fläkt" i karet, ungefär som att öppna upp ett fönster och vädra ut där hemma när det börjar bli innestängt. :)

Låt oss räkna lite på det. Vi säger att vi har 50 N löst i vattnet och gör ett 1/10 igt vattenbyte. Vi lyfter alltså ut 5 N ur akvariet.

Det funkar och ger en balans i sötvatten eftersom 50 N är helt acceptabelt för de flesta fiskarna.

Men i ett saltkar där du vill ha 5 N ger ett 1/10 igt vattenutbyte bara ett ett urlyft av 0.5 N per vattenbyte.

Låt oss säga att vi gör vattenbytet 1 gång i veckan. Om vi bara använder vattenbyte för att begränsa N så får inte fiskarna och korallerna mycke mat nästpåföljande vecka utan att man riskerar att N långsamt ackumuleras.

Skulle vi sen använda vattenbyte för att begränsa även F, så skulle uträkningen se ännu konstigare ut. Eftersom vi värderar ett bra vatten som innehåller extremt lite F till att börja med.

Jag tror att man däremot ska se vattenbytena precis som du beskriver. Ett kanonsätt att "vädra" karet och tillsätta massor av nyttiga spårämne för korallerna att använda tills nästa vattenbyte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...