Gå till innehåll

erfarenheter från fish-street ?


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte höra om era erfarenheter av fish-street (webbshopen).

Jag gjorde en liten beställning från fish-street förra veckan och fick mitt paket igår.

Paketet var helt krossad och med postens anmärkning på. Ifrån innehållet så saknades en produkt (max 40:-).

En av produkterna var en elektronisk ph/salinity mätare som glappar och ger helt galna värden (transportskada ?).

Sen efter att jag beställt och använt mig av svensk valuta i beställningen så stod summan korrekt men inte valutan, allt angavs med dollar vilket gjorde att tullen ville ha nästan samma summa som hela beställningen.

(total beställning var på ca 400:- + frakt)

tänkte skriva till fish-store och "klaga" men räknar inte med någon bra feedback. Funderar även på att reklamera postens hantering (på inrådan av tjejen jag hämtat paketet av).

hur har ni som beställt saker fått era sändningar/tullavgift etc, har ni haft kontakt med dem ang. ex trasig/felaktiga produkter ?

hade tänkt beställa några mp-40 (till stora karet) och en liten skummare (till lilla karet) men tvekar kraftigt just nu pga denna test-beställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat från FS ett tiotal gånger. Åkte på moms+tull på en skummare (BM Curve5). Men fick betala "korrekt".

Allt har kommit fram i bra skick. Produkternas kvalité har varierat, min första ATO var från fish-street och där kortade pumpen. Jag fick en ny på 10 dagar efter ett epost till dem.

Nu senast köpte jag en 5 liters plexi-behållare för balling, den var fantastiskt paketerad och oskadd. Jag köpte även deras nya ATO och den funkar kanon i mitt karantänskar.

I det stora hela tycker jag de ger kanonbra service men ibland får man vad man betalar för :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att paketet är trasigt är fraktföretagets fel. Så hör av dig till dem så kommer du nog få igen pengarna om du har kvitto att visa. Brukar inte vara några jätte problem.

Fish-street har bra service. Beställde MH lampor därifrån och en av dem slutade fungera efter ca 1 vecka. Hörde av mig till dem och de bara skickade en ny direkt utan krusiduller.

Så jag har haft bra erfarebheter av dem.

Har fått paket trasiga av både posten och Dhl men har löst sig för mig alla gånger.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har handlat ett antal ggr därifrån genom åren och har alltid fått bra respons vid kontakt med dem.

De har till och med vid ett tillfälel bytt ut delar som jag själv varit orsak till att de gått sönder, där jag bara frågade efter att få köpa reservdelar.

Har under sista tiden köpte 5st Jebao pumpar som kommit fram i gott skick (en och en), iofs de flesta med DHL.

Så jag tror nog det kommer lösa sig på något bra sätt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft känslan av att de inte är omöjliga att ha och göra med, därav min fråga ovan :D

Enda som kan klagas på är att alla belopp angivits i Dollar, det kan vara värt att göra dem uppmärksam på det då Tullen vill ha avgift + Moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte två doseringspumpar av Fish-street varav en fungerade sådär. Den var inte helt trasig men fungerade inte vid lägre varv.

Efter att hört av mig till Fish-street skickade de en ny utan bråk eller krångel och jag behövde inte skicka tillbaka den trasiga pumpen.

Så min erfarenhet är att de har bra service om något skulle hända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en hel del från FS. Man ska ta för vana att använda dollar när man beställer då det annars kan bli ganska fel i tullen. Det är något med deras system att det blir dollar men summan i sek stämmer förutom $. Då kan det bli knöl i tullen. Men skicka bekräftelsen till tullen så löser det sig har fungerat för mig. Dom har en exemplarisk support i mitt tycka så borde ej vara problem.. Men skadan på paketet får man ta med fraktbolaget.

1/20 beställningar för mig i snitt har posten tabbat sig med. Med DHL inget skadat paket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en hel del från FS. Man ska ta för vana att använda dollar när man beställer då det annars kan bli ganska fel i tullen. Det är något med deras system att det blir dollar men summan i sek stämmer förutom $. Då kan det bli knöl i tullen. Men skicka bekräftelsen till tullen så löser det sig har fungerat för mig. Dom har en exemplarisk support i mitt tycka så borde ej vara problem.. Men skadan på paketet får man ta med fraktbolaget.

1/20 beställningar för mig i snitt har posten tabbat sig med. Med DHL inget skadat paket.

Vad är det står 1/4 , 1/10 osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det står 1/4 , 1/10 osv?

Det är väl om du vill att de ska skriva ner värdet på varorna så att tull och moms blir lägre, samma sak med "gift" gåvar behöver man nämligen inte betala extra för. Tullen är dock inte helt koko i huvet, om det som i ts fall skulle vara skador på varorna så får man rimligtvis ersättning för värdet, det nu nedskrivna värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har också bra erfarenheter från dem. Vid ett tillfälle var det glappkontakt i en probe. De ville först att jag skulle skicka tillbaka den för verifiering, men höll med om att det inte skulle vara värt det, så de skickade en ny gratis.

Vi ett annat tillfälle var det en anslutning till skummaren jag köpt, som var trasig. Det kom en ny på någon vecka med vanlig post.

De svarar alltid på mailen och verkar vilja ha nöjda kunder.

Jag har dock hört att tullen känner till dessa företag som erbjuder sig att skriva ner varuvärdet, och kontrollerar dem extra.

Det är kanske därför FS skriver kortare leveranstider till andra länder i EU än vad de skriver att det tar till Sverige.

Mina paket har alltid fastnat 1-2 veckor i Malmö.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en varning när jag skrev exakt det ni nu skrivit om det ni nu pratar om ovan. Med tanke på hur nitisk modereringen är här så får jag väl en till om jag citerar det ni skrivit :D

Så redigera era inlägg i all välmening, så ni slipper en varning. Eller, nu ljuger jag. De redigerade mitt inlägg och varnade mig i tråden först, utan att uppmärksamma mig själv om det. Så när jag skrev ett till inlägg (ovetandes om detta) så kom en varning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en varning när jag skrev exakt det ni nu skrivit om det ni nu pratar om ovan. Med tanke på hur nitisk modereringen är här så får jag väl en till om jag citerar det ni skrivit :D

Så redigera era inlägg i all välmening, så ni slipper en varning. Eller, nu ljuger jag. De redigerade mitt inlägg och varnade mig i tråden först, utan att uppmärksamma mig själv om det. Så när jag skrev ett till inlägg (ovetandes om detta) så kom en varning.

Fast jag tror att reglerna på guiden inte tillåter uppmaning till brott, det vi skrivit är ju isåfall en uppmaning att inte använda den funktionen samt att den inte är relevant.

Men å andra sidan kanske man får ta en varning då, om någon nitisk person tycker det är på gränsen.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ej uppnanat till brott på något vis.

Tex denna rad 1/20 beställningar för mig i snitt har posten tabbat sig med = 1 av 20 beställningar som det jäklats "skadat eller liknande" med när jag använt mig av posten. Jag gör väldigt många beställningar från spec kina tex FS

Tull moms mm måste man betala som man ska.

Edit: hur troligt är det om man beställer 20 nya pumpar från ett företag att detta är gåvor. Sedan efter en stund kommer ett paket till. Kan slå tillbaka dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag inte förstår att snåla med värdet på det man handlar från Hongkong är bara dumdristigt. Handlat från Hongkong hur många ggr som helst utan att skriva ned värdet då sakerna är nästan en tredjedel av priset här i Sverige.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag tror att reglerna på guiden inte tillåter uppmaning till brott, det vi skrivit är ju isåfall en uppmaning att inte använda den funktionen samt att den inte är relevant.

Men å andra sidan kanske man får ta en varning då, om någon nitisk person tycker det är på gränsen.

/Garion

Bara att skriva att den funktionen fanns var då nog för att jag skulle få en varning. Man behöver inte ens uppmana till att använda den enligt moderatorn jag tillslut fick ett PM av.

Att klargöra funktionen på fish-streets hemsida kan väl knappast anses som en uppmaning till att begå brott.

Se mitt svar ovan, det räcker med att prata om funktionen enligt SVG.

Jag har ej uppnanat till brott på något vis.

Tex denna rad 1/20 beställningar för mig i snitt har posten tabbat sig med = 1 av 20 beställningar som det jäklats "skadat eller liknande" med när jag använt mig av posten. Jag gör väldigt många beställningar från spec kina tex FS

Tull moms mm måste man betala som man ska.

Edit: hur troligt är det om man beställer 20 nya pumpar från ett företag att detta är gåvor. Sedan efter en stund kommer ett paket till. Kan slå tillbaka dyrt.

Läs mina svar ovan så förstår du vad jag pratar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska aldrig skriva ner värdet på saker man köper. Hur löser man det då när tullen vill ha kvitton mm på sakerna man köpt hum. Pang bom här faller korthuset. Sedan sabbar det för oss som är seriösa. Det blir hårdare kontroller och riservdelar som man får "gift" då dom pajat av någon anledning kan det bli trassel med då det står gift på för mycke saker som ej är det. Är det en gåva så är det annars skriver man rätt värde om det ej duger köper man innom Eu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, låt bara bli att diskutera saken innan varningarna kommer. För jag antar att de är konsekventa i sitt modererande och då är det ett par varningar liggandes i tråden redan.

Säger detta i all välmening så ni slipper skiten som jag fick. Bättre ni redigerar era gamla inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska aldrig skriva ner värdet på saker man köper. Hur löser man det då när tullen vill ha kvitton mm på sakerna man köpt hum. Pang bom här faller korthuset. Sedan sabbar det för oss som är seriösa. Det blir hårdare kontroller och riservdelar som man får "gift" då dom pajat av någon anledning kan det bli trassel med då det står gift på för mycke saker som ej är det. Är det en gåva så är det annars skriver man rätt värde om det ej duger köper man innom Eu.

Jag tycker att folk får göra som de vill. Det finns många sätt att presentera kvitton till tullen om man nu måste komma undan med lägre värden. För vissa är nedskrivet värde en risk de är beredda att ta, för andra är det inte moraliskt försvarbart.

Jag vet inte om detta är rätt tråd eller forum för moral och etik med tanke på vad vi sysslar med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är med.

Får väl ta en varning för detta men skriver iaf. För tex mig som importerar rätt mycket ställer detta till ett problem då kontrollerna blir jobbigare med returer som man får gratis mm. Sak samma som sagt det va inte detta frågan handlade om.

Klart man gör som man vill men det kan stå en dyrt det ska man vara medveten om.

Tror nog trådskaparen fått svar på sin fråga om inte annat märker han den när han pratat med FS att dom är väldigt bra att ha att göra med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...