Gå till innehåll

Gul kirurg med svarta fläckar på fenan


SaltDummie

Rekommenderade inlägg

Svarta prickar/fläckar eller är det ett större område som börjar bli svart? Finns ju något som heter black spot disease, det är kanske det som du drabbats av.

Större område som börjar bli svart, eller rättare sagt nu när man ser det när MH:n är tända så ser det mer rödbrunt ut. Fisken varken kliar sig eller äter dåligt. Upptäckte detta för 2 veckor sen. Ska försöka lägga upp bilder i morgon. Inte så lätt att ta bild på den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just nu en själv och den ser lika dan ut. Han blev mobbad av en Scopas så att han till slut magrade av och blev sjuk.

Om du tittar noggrant vid huvudet, ser du då små prickar/sår där? Det var det jag såg först på min, påminner lite om HLLE (prickarna). Även min har rödbruna fläckar precis som din på ungefär samma ställen.

De bruna fläckarna hittar jag inte mycket om, dock andra som råkat ut för liknande om man googlar runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]102365[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]102366[/ATTACH]

Inte världens bästa kvalite på bilderna.

Kan tillägga att denna firre har varit i min ägo sen jag började med salt och att ägaren innan hade den i tre år. Så den är minst 8år gammal.

Jag hade en gul kirurg som uppvisade kraftiga symptom av röda fläckar över stora delar av kropen. Tyckte det såg ut som blödningar under huden. Jag tolkade då det som ett fall av Uranema marinum. Denna fisk var i riktigt dåligt skick och jag var övertygad om att den skulle dö. Jag försökte fånga den för avlivning, men detta var omöjligt utan att riva ur all inredning i akvariet.

Läste dock att Uranema marinum liksom Cryptocaryon (som orsakar vita prick i saltvatten) båda är parasiter som är protozoiska ciliater. Båda har en direkt livscykel: de lever på en fisk, äter och förökar sig, sedan lossnar de och hamnar i akvarievattnet för att därefter sprida sig till andra fiskar. Min slutsats var att eftersom jag tidigare hade botat Vita prick med Salifert Stop Parasite, så kanske denna medicin även kunde hjälpa mot Uranema marinum, då dessa parasiter ändå (om än på avstånd) var besläktade med varandra.

Eftersom jag inte hade något att förlora så testade jag behandlig med dubbel dos Stop Parasite i 14 dagar. Redan efter en vecka började kirurgen piggna till (men såg fortfarande förskräcklig ut med sina röda fläckar). Efter fjorton dagar visade han inga symptom alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade precis likadant på en gul kirurg för två år sedan. Skrivit upp att det kunde vara Uranema marinum men då vi inte kunde fånga upp den fick vi istället försöka mata den extra mycket. Har för mig att vi matade på ordentligt med spirulina, utöver pellets och artemia/mysis. Den klarade sig och långsamt försvann de röda områdena och den mår bra än idag. Enligt loggen hade ozonet varit av och fixades i samma veva, kan också ha spelat in.

Lycka till!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...