Gå till innehåll

Balling hjälp


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt att börja köra Balling Light men jag får inte ordning på mina värden. Tanken är att jag skall byta ut mjukisar till sps men nu har jag mätt mina vatten värden under en vecka och det ser ut som nedan. Beror höga Magnesium och Calcium värden på avsaknad av sps? Det känns lite bakvänt att börja köra Balling när det ser ut så här eller? Vad förutom vattenbyten skall jag hitta på?? Kör nu med Phosfat medel (Ocean akvarium) för att få ner halten men utan att lyckas. Det är inget nytt i karet så jag vet inte vad höga halter beror på. Kanske är det sax att byta " filter" i osmos filtret?

Nitrite Nitrate Magnesium Calcium Phosphat Alkalinity pH-value Salinity

0,50 2,00. 1500 500 0,500 7,0 8,0 28,7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt magnesium och kalcium på nyblandat saltvatten?

De värdena kommer förbrukas när du får ner lite stenkoraller i baljan, så det är ingen idé att börja panika :)

Är bara en glad amatör, men det finns ingen mening att köra balling om du inte har någon förbrukning.

Jag skulle börja med att byta ut korallerna, och sedan se hur mycket som förbrukas. Man kommer ganska långt på regelbundna vattenbyten innan tillväxten tar fart ordentligt :)

Angående fosfaten så är jag lite nyfiken på hur gammalt ditt kar är, och om du kört med kalkvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte mätt på ny blandat vatten men det kanske kan vara en ide för att se skillnaden.tanken är att byta ut korallerna till sps. Karet har gått i ca 2år och jag fyller på med kalkvatten någon gång / vecka men oftast blir det bara osmos vatten.när det gäller bytet av koraller så kanske de är lika bra att ta bort största delen med mjukisar direkt innan jag börjar fylla på med nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du har mätbar nitrit ska du inte tillsätta något levande, invänta ett noll-värde på det först. Därefter kan du börja fundera på att justera övriga värden till deras optimala lägen.

Ett tips är att du läser denna pdf ifall du inte redan gjort det:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Den har något år på nacken nu, men är fortfarande helt rätt i grunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gamla är dina tester? Nitrit i kar som varit igång över en månad eller två är väldigt ovanligt om man inte just haft massdöd.

Alternativt kör du red sea's nitrit test? den ger alltid utslag oavsett värden.

annars är mitt tips att inte köra balling just nu, utan istället bara tillsätta KH när den går ner så din Mg och Calcium sjunker till bättre nivåer då de är 15% högre än vad som är rekomenderat.

Vad kör du för salt idag? Överväg att byta till ett salt som är gjort för balling och inte för att buffra upp värden.

Se även till att mäta osmosen för att se till att den inte är kass (egen brunn?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...