Felix.W Postat 24 december 2013 Författare Postat 24 december 2013 Fått hem en till Tunze turbelle 6105 med multicontroller 7095.Tagit lite tester idag.NO2 0.1 ppmNO3 1 ppmPO4 0.02 ppmPH 8.2KH 7MG 980 ppmCa 420 ppmsalthalt 1.024Temp. 25*Chällt i ca 400ml grotech liquid MG och 1.3KG grotech MG i pulverform och bara höjt MG ca 130 ppm.Vad är billigaste sätt att höja MG? Balling lösning Magnesium Hexahydrat / Hepthahydrat? Citera
Felix.W Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 (ändrat) 1/1NO2 0.03NO3 <0.5PO4 <0.228/12MG 1400Ca 430salthalt. 1.025KH 9 Ändrat 3 januari 2014 av Felix.W Citera
Felix.W Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Satte ner LS från RSM igår kväll. 5min scape. lika lång tid som det tog när jag la in dom nya LS. Får se om jag ändrar scape innan jag lägger i fler koraller. Har stängt av T5or och kör bara SMT LED 100% för att inte bleka korallerna. Citera
dr.dator Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Intressant! Liknar lite det jag planerar för tillfället. Citera
Johan2x Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Låter din 6105.a fortfarande? Har du satt i gummidistanserna på den invändiga magneten?Mina 6105.or blev tysta när de blivit inkörda. Kommer inte ihåg hur lång tid det var men 1-2v kanske./Johan Citera
Felix.W Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 Det va den första som lät. Den är tyst nu =) fast den skräller till när den startar så jag kan inte växel köra 100% till av och sen på. Kör 100% och går ner till 30% och sen upp till 100%.Den andra pumpen ha varit klockren. Kör bara mad 12Volt chip nu. 18V och 24V va lite överkill för blandade koraller och det blev små sandstorm på ena hörnet. Citera
Felix.W Postat 5 januari 2014 Författare Postat 5 januari 2014 Skaffat mig en stor sjöhare som ska hjälpa till att få bort trådalgerna. Den ensamma gula kirurgen har mer än den klarar av att käka upp. Citera
Felix.W Postat 5 januari 2014 Författare Postat 5 januari 2014 Sjöhare i arbete.han har lite att käka i huvudkaret när han är klar med refugiumet.Har bytt lysrör på armaturen med.frånbakKZ coral lightKZ fiji purpleKZ superblueKZ new genframtillbakKZ super blueKZ new genKZ fiji purpleKZ super bluefram Citera
Felix.W Postat 5 januari 2014 Författare Postat 5 januari 2014 Gjort en tabbe att lägga i den nya gula kirurgen i det nya karet utan karantän. Han har varit frisk i butiken sen han kom för ca 2 veckor sen.Nu har han prick.... hoppas det är stresspricka och att den blir bra snart och framför allt att inga andra fiskar blir sjuka... Citera
dr.dator Postat 6 januari 2014 Postat 6 januari 2014 Är du nöjd med rampen? Jag har funderat tidigare på att skaffa två Triton S till min nya burk(140x70x50), men nu börjat snegla lite på Pandora Hyperion S 2x145W + 4x39W T5 istället. LED/T5 combo verkar ju rätt soft ändå...Vad är det här "DO" för ställe? Citera
Felix.W Postat 6 januari 2014 Författare Postat 6 januari 2014 Kirurgen ser bra ut idag men kofisken ungen i en balja dog Han satt fast i överrinningen i mitt pico akv. för några dagar sen. Har inte blivit helt återställd efter det.Satt i sjöharen i huvudkaret imorse men han verkar ha ätit sig mätt. Ska försöka få tag på dvärgkejsarna och dom Ecsenius jag vill ha så snart som möjligt. annars kanske det blir en Salarias fasciatus. Citera
Felix.W Postat 6 januari 2014 Författare Postat 6 januari 2014 Är du nöjd med rampen? Jag har funderat tidigare på att skaffa två Triton S till min nya burk(140x70x50), men nu börjat snegla lite på Pandora Hyperion S 2x145W + 4x39W T5 istället. LED/T5 combo verkar ju rätt soft ändå...Vad är det här "DO" för ställe?Jag är jättenöjd. Nackdelen är att den är tung 17 kg. Och eftersom jag inte har upphägning så blir det lättast att skuta ut halva armaturen på ena sidan av akvariet när jag vill ner i den. Annars får man lyfta av den...DO= Deepocean i Danmark men nu har Drakfisken i Sverige dom för samma pris. Citera
Felix.W Postat 10 januari 2014 Författare Postat 10 januari 2014 Fiskarna är beställda. Julafton på nytt på onsdag. Citera
Felix.W Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 (ändrat) igår?Rensade akvariet på gelétrådalgerna och gjorde fiskmat av dom^^Blandade in astaxanthin och coral energizer och la in dom sen i frysen.Tror den kraftiga algtillväxten beror på att jag använder miraclemud i sumpen.Den innehåller bland annat järn. Jag tog bort macroalgerna för ett par veckor sen för att dom va överväxta av trådalger så näringen har gått till algerna i huvudkaret. Ändrat 12 januari 2014 av Felix.W Citera
Felix.W Postat 19 januari 2014 Författare Postat 19 januari 2014 Refugiumet rengjord och nyplanteradHuvudkaret rengjord. Stenarna till höger har jag flyttat om. Släppt i 1 Centropyge acanthops, 8 Serranus tortugarum, röda eremitkräftor, Cerithium sp. och Nerita sp. sniglar.karantän. 1 Paracheilinus mccoskeri, 1 Assessor macneilli och 1 Assessor flavissimus som ska tjocka på sig lite. A.macneilli matvägrar.Sen så förlorade jag en Paracheilinus mccoskeri första dagen och en citrongoby samma dag Citera
Felix.W Postat 12 februari 2014 Författare Postat 12 februari 2014 Har inte postat på ett tag nu. Köpte en till pistolräka och en Stonogobiops nematodes goby.Tror pistolräkan har blivit dödad i en fight med min gamla. Va av samma art Alpheus randali. Gamla räkan har förlorat den lilla klon.S. nematodes har blivit av med stjärten är en köttstump kvar men han är fortfarande pigg och äter.Trådalgerna har inte kommit tillbaka men kiselalgerna har... Sen har jag haft lite problem med vitaprick. Kör en UV-C 36W på akvariet nu.Refugiumet har blivit igenväxt med trådalger igen och jag håller på att göra ett experiment nu.Har hållit på att koppa in 5 blackmollys och 4 Amanoräkor till saltvatten från sötvatten sen igår. Salthalten just nu är 1.022 och jag kör droppmetoden.Och alla djuren är vid liv. Den ska höjas till 1.025 ikväll. Tanken är att ha dom som mikroalgbekämpare i refugiumet. Hoppas det funkar och att dom lever länge. Citera
spoix Postat 13 mars 2014 Postat 13 mars 2014 Trevlig tråd Felix,Uppdatera gärna hur det gått med amanoräkor och blackmollys då jag övervägt detta själv till mitt refugium. Citera
Felix.W Postat 18 mars 2014 Författare Postat 18 mars 2014 Har både misslyckats och lyckats med det försöket. Förlorade räkorna efter några dagar och black molly en efter en tills det va en hona kvar.Tror några åkt in i pumpen till skummaren. Nån klarade inte av koppningen. Dom hade svårt med simblåsan första veckorna och va skygga. Sen va det 3 som anpassade sig helt till saltvatten.Den sista mår jätte bra och äter trådalger nonstop. Har läst att hanar inte är så bra för dom vill bara para sig.Skaffade en silverfärgad segelfensmolly hona idag. Hon går i 130RSM nu. Ska se om hon äter bryopsis som växer där. Citera
spoix Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 OK tack, får testa kanske och se om man får dom till att beta lite alger. Men blir nog bara mollys då inga räkor.Hur länge koppade du in dom totalt? Citera
Felix.W Postat 18 mars 2014 Författare Postat 18 mars 2014 Nä verkar som räkorna bara klara bräckt vatten medans mollys kan leva i ren saltvatten. Minns inte exakt på black mollys. Droppkoppade in dom i flera timmar.Håll dom inte i för turbulent vatten första tiden. Verkar stressa dom eftersom simblåsan tar längre tid att anpassa sig. Lycka till! Citera
JonasW Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Använder du T5-rör också idag? Vilken kombo i så fall?väldigt snyggt annars, kommer bli grymt när det får växa på sig Citera
Felix.W Postat 19 mars 2014 Författare Postat 19 mars 2014 Jag använder korallen-zucht rörbakcoral light superbluecoral light new generationcoral light fiji purplecoral light superblueframTack! har hunnit köpa massa fler koraller mest fraggar och en hel del SPS sen bilderna togs sist.Och fler blir det^^Har dessa fiskar idag0.0.1 Zebrasoma flavescens1.1.0 Amphiprion ocellaris (Clownfisk)0.0.1 Gobiodon citrinus0.1.0 Pterapogon kauderni (Banggai Kardinalfisk)0.0.1 Amblyeleotris randalli (Watchman Goby)0.0.1 Gramma loreto (Kungsgramma)0.0.1 Chrysiptera hemicyanea (Azure Damselfish)0.0.1 Chrysiptera springeri0.0.1 Centropyge acanthops0.0.1 Assessor flavissimus0.0.1 Assessor macneilli1.0.0 Paracheilinus mccoskeri0.0.8 Serranus tortugarum0.0.1 Salarias fasciatusoch ska köpa 0.0.1 Paracanthurus hepatus0.1 Genicanthus bellus hona 0.0.1 Ctenochaetus binotatus 0.1 Paracheilinus mccoskeri Citera
Felix.W Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 återupplivar min tråd igen.Mycket levande har lagts till sedan sist.Ny teknik har anlänt idag och några Acropora fraggar. Citera
Felix.W Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 Mätt och räknat på måttet. Detta är den riktiga.vatten 160x60x60=576 L akv. 160x60x70 672 Lvatten 140x43x30=180 L sump 140x43x40 241 Ltotal vattenvolym (ink sand&stenar) 756L ca 700L H2O Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.