Guest Postat 26 november 2013 Dela Postat 26 november 2013 (ändrat) Finja Vitcement har jag beställt nu kommer blanda denna med korallgrus, grovsalt Samt större bitar av död LS kommer tillföras på slutet för att ej smeta ner dom allt för mycket vill behålla ytan. För att bygga större formationen kommer revskum användas som grund och detta kommer stå och lakas ut under 3 månader. Jag ändå ej kommer sätta igång karet förens till värmen. Kommer klä baksida + sidorna på karet. Samt bygga in pumpar och avrinning. Planerar 1-2 st rev pelare med mycke sten och lite cement.samt minst 1st pelare med färsk ls som jag har liggandes i en balja med cirkulation. Bakgrunden görs i 5 delar då dessa sedan kan ligga och gotta sig i baljor på vinden. 3-4 veckor innan karet skall igång så kommer saltvatten och bakterier tillföras fr att den ska bli lite levande. slutligen kommer bakgrunden att bindas ihopa med någon revsäker historia.http://www.finja.se/vitcement.54027.produktinfo Ändrat 26 november 2013 av Guest Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 26 november 2013 Dela Postat 26 november 2013 vars beställde du den? mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 26 november 2013 Dela Postat 26 november 2013 [TABLE=width: 440][TR][TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%][TR][TD=colspan: 2, align: left][h=2]TRÄ SVENSSON I ÖSTERGÖTLAND HB[/h][/TD][/TR][TR][TD=align: left]FÅLÅSAVÄGEN[/TD][TD=align: left][/TD][/TR][TR][TD=align: left]590 49[/TD][TD=align: left]VIKINGSTAD[/TD][/TR][TR][TD=align: left] [/TD][TD=align: left] [/TD][/TR][TR][TD=align: left]Telefon:013-81122[/TD][TD=align: left]Fax:013-81322[/TD][/TR][TR][TD=align: left][/TD][TD=align: left][/TD][/TR][TR][TD=align: left] [/TD][TD=align: left] [/TD][/TR][TR][TD=align: left] Lättklinkerblock[/TD][TD=align: left] Torrbruk[/TD][/TR][TR][TD=align: left] Cellplast[/TD][TD=align: left] Fasadputssystem[/TD][/TR][TR][TD=align: left] Golvavjämning[/TD][TD=align: left] [/TD][/TR][/TABLE][/TD][/TR][/TABLE] Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 28 november 2013 Dela Postat 28 november 2013 Vilken av dessa cement skulle fungera? det finns några olika alternativ http://www.lagerbutiken.se/Standard/Marksten/BrukMVHPatrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 november 2013 Dela Postat 28 november 2013 Det är bara en cement på listan så de andra faller bort direkt.Men cementen är kromatreducerad så jag rekommenderar att du letar upp någon annan sort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 2 januari 2014 Dela Postat 2 januari 2014 Hur går det med din bakgrund? Bilder! Mvh Jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 Jag har bara små pillat en för min del kommer inte allt vara klart förens till sommaren ska lakas ur minst 3 månader är tanken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kruka67 Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 Jag brukar göra bakgrunder av cement i terrarium, har även haft i akvarium. Vill man inte urlaka i flera månader så går det väl att använda NM akvarielack (tvåkomponents epoxy) Å vill man ha skrovlig yta kan man ju strö över akvariesand och/eller krossade snäckskal eller nåt annat ofarligt efter andra påstrykningen. Vänta på urlakning är ingen höjdare!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 Krossade snäckskal innehåller en massa fosfat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Coralkiller Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 Aqua foam is the shitt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Om man byggt "grunden" av frigolit och sen går över ytorna med värmepistol, fram och baksida för att få ner flytkraften. Släpper det något farligt gift? Framsidan får ju några lager cement men inte baksidan. Mvh jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Lack hjälper inte i mitt fall då jag har en del sjöborrar. Dom gröper ur även Ls efter ett tag. Så hårt och okänsligt om där skulle bli hål vilket det lär bli i mitt kar förr eller senare. Så urlakning tror jag är vägen att gå. men att köra med frigo som man sedan värmen har jag tankar kring då man får ner vikten väldigt mycke. Och det smular ju inte ium att man värmer det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Men det är inget farligt med att göra så? Provade på en liten bit och man kan ju få en väldigt tunn frigolitkant bakom cementen om man vill.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Vilken cement isf? frigon vet jag är ofarlig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Försöker få tag på den som du länkade till tidigare, finjas... visst var den bra?Mvh jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 7 januari 2014 Dela Postat 7 januari 2014 Finjas vita köpte en säck på Trä svensson Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 7 januari 2014 Dela Postat 7 januari 2014 Jo det är den som jag letar.. lättare sagt än gjort här uppe i sverige.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 7 januari 2014 Dela Postat 7 januari 2014 Fanns eventuellt en säck finja vitcement, annars fanns weber vitcement. Låg alkalisk den med... annat man ska kolla efter eller om någon vet om den funkar?Mvh Jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 januari 2014 Dela Postat 7 januari 2014 Svårt att veta när det står låg alkali.Det finns något som heter aluminatcement också. Det är inte alls lämpligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 7 januari 2014 Dela Postat 7 januari 2014 Får kolla efter det med då... något annat man bör kolla efter.? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 9 januari 2014 Dela Postat 9 januari 2014 Finja vitcement ska finna att hämta ut imorgon på närmaste byggfirman! Perfekt! En annan fråga, om man ska blanda in salt i mixen... kan man ha vilket som helst? Finns på byggfrima för typ 50:- för 20kg...tack för alla svar! Mvh jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 9 januari 2014 Dela Postat 9 januari 2014 Ja visst, blanda i vägsalt, det är säkert livsmedelsklassat... Not.Ska man snåla, så snåla på rätt ställe! Köp ett par paket grovsalt på närmaste butik, det kostar inte många tior. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 9 januari 2014 Dela Postat 9 januari 2014 ok, tack för svar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kenneth J Postat 10 januari 2014 Dela Postat 10 januari 2014 Om man byggt "grunden" av frigolit och sen går över ytorna med värmepistol, fram och baksida för att få ner flytkraften. Släpper det något farligt gift? Framsidan får ju några lager cement men inte baksidan. Mvh jensFunkar riktigt bra med värmepistol, om du tar en lite tjockare frigolit skiva ex.50mm så kan du forma framsidan genom att smälta den i önskat mönster med värmepistolen. Träna på en bit du inte ska ha först :-)Baksidan går du över i jämna drag för att få lite fastare, då fäster den bättre när du limmar fast den.om du sedan limmar ordentligt runt om bakgrunden så kommer ju inget vatten in där och då kommer ju inget ut heller.ardex 45 har jag använt med bra resultat, pensla på i många lager så vet du att det blir tjockt och starkt samt att det bränner ordentligt mellan varje pensling.mvh kenneth Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensGranlund Postat 10 januari 2014 Dela Postat 10 januari 2014 Måste säga att ditt akvarium var stiligt! Inga problem med alger? så vill jag tacka alla som skriver om era erfarenheter och picko1 för tråden. Hoppas du kommer igång med allt och att du bjuder på bilder.Jag har fått en säck finja vitcement av min lokala handlare så efter helgen planerar jag starta mitt bygge.skapar då en egen tråd.mvh jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.