Gå till innehåll

Chelmon rostratus - Orangebandad pincettfisk i mitt revakvarium ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Jag vill värkligen ha en rostratus i mitt akvarium. jag har en massa koraller i min burk och vill inte köpa en fisk som äter upp dem. Det är okej om nån pickar på dem, men skulle vilja höra hur det går för er andra som har en. Har förstått att minna rörmaskar kommer ätas upp men det kan jag ta. Jag har en dvärgkejsare nu och den har aldrig rört minna koraller. Så, berätta om era erfarenheter om den underbart fina pincettfisken... Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att Chelmon är en jättefin fisk. Tänk på att den är lite svårare och i många fall kräver avmaskning, karrantän och lite "special" vård innan den kommer igång. När den väl är tillvänjd och äter bra så verkar det inte vara något problem.

Finns ett antal trådar med bra tipps här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är SVG bra Thomas.. Jag har fått massor med hjälp här under den tid jag haft mina 3 saltkar =) Kul när man kan hjälpa tillbaka också. Ser att du bor i Sthlm som jag, så vi kanske kan byta fraggar framöver. Vad gäller Rostratus så köpte jag en ny idag - stor frodig och fin i färgerna med friska utspända fenor och klar blick. Den visade sig självsäker i butiken, nyfiken och simmade fint överallt i karet i jakt efter ngt ätbart. Det är sådana tecken du ska leta efter. Akta dig för skygga fiskar med svaga färger och slaka fenor, En pigg rostratus spänner ofta ut sin "dorsal fin" - en kam på ryggen. Finner du en sådan, som äter i butik så har du stor chans att den går bra om du har stabilt kar med bra värden. Jag vill minnas att denna sort också är extra känslig för nitritförgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är SVG bra Thomas.. Jag har fått massor med hjälp här under den tid jag haft mina 3 saltkar =) Kul när man kan hjälpa tillbaka också. Ser att du bor i Sthlm som jag, så vi kanske kan byta fraggar framöver. Vad gäller Rostratus så köpte jag en ny idag - stor frodig och fin i färgerna med friska utspända fenor och klar blick. Den visade sig självsäker i butiken, nyfiken och simmade fint överallt i karet i jakt efter ngt ätbart. Det är sådana tecken du ska leta efter. Akta dig för skygga fiskar med svaga färger och slaka fenor, En pigg rostratus spänner ofta ut sin "dorsal fin" - en kam på ryggen. Finner du en sådan, som äter i butik så har du stor chans att den går bra om du har stabilt kar med bra värden. Jag vill minnas att denna sort också är extra känslig för nitritförgiftning.

Vart du hitta?

Något man ska tänka på när det gäller andra fiskar i samma burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostratus kan ge sig på skadade koraller eller mer halvdöda. Har jag märkt dock är det inte ofta det händer. Så du kan vara lugn. Tänk å att det bör finnas väldigt mycke smådjur i karet så som poddar små rörmaskar mm det gillas att äta:) Ett väl inkört kar med stabila värden inte en massa spring eller pill i karet är bra förutsättningar för denna firre. sedan som tidigare att välja ut en bra fisk fråga i butiken om dom kan mata den så du ser att den äter. Be då att dom matar den med något annat en artemia tes mysis. På så sätt vet du att den äter foder med lite bättre näring och har en bra grund att stå på.

Finns en annan pinsett som med är helt underbart fin och i mitt tycke lite lättare att ha och göra med bara ett tips Chelmon marginalis dessa fungerar mycket bra som par med :) Det gör inte Rostratus i samma utsträckning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill värkligen ha en rostratus i mitt akvarium. jag har en massa koraller i min burk och vill inte köpa en fisk som äter upp dem. Det är okej om nån pickar på dem, men skulle vilja höra hur det går för er andra som har en. Har förstått att minna rörmaskar kommer ätas upp men det kan jag ta. Jag har en dvärgkejsare nu och den har aldrig rört minna koraller. Så, berätta om era erfarenheter om den underbart fina pincettfisken... Med vänlig hälsning Thomas

Jag skulle lyssna på Chums råd då han verkar va den som har längst erfarenhet av denna fisk.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft fjärilar av olika slag nu i över 20 år och kan bara hålla med om att dem är lite veka. Men det går ofta bra om man har kirurger som ej är lika i form eller färg. tex hepatus brukar gå jätte bra med dessa segelfelkirurg brukar gå lite sämre men för det behöver det inte betyda att det ej fungerar. För det kan det gör om utrymme finnes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Salar - nä längst erfarenhet har jag verkligen inte, med mina blygsamma 2 år i hobbyn. Har pillat sötkar sedan 20 år, men inte salt. Däremot kanske jag tillhör de som har en hel del färsk erfarenhet då jag ägnade min förra väldigt mkt tid o kärlek under några månader innan mitt kar krascha. Då gick den extremt bra ihop med en Zebrasoma Flavescens samt en Moorish Idol. Hela den trion simmade ihop mer än ofta. Det exemplaret åt cyklops i butik vill jag minnas, men jag lyckades får den att äta allt utom pellets. Den fullkomligen "knarkade" JBL Spirulina tex (finns på Bromma Zoo), så jag hoppas på samma med detta ex.

@Dahlgren - Jag fann den på Akvarieleasing, nu precis som förra ggn. :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...