Gå till innehåll

Osmos - vad är vad och hur kan den stå?


freguz

Rekommenderade inlägg

Just dragit igång min nya osmos grunka från rentvand, och det verkar ju lovande.

Dock några saker som förbryllar mig, eftersom det inte var nån manual eller nåt papper med...:

- Hur kan man ha den i position? Måste den stå upp?

- Jag har nu kopplat min egen silikatremover unit efter, den bör stå upp väl för att inte få luft i röret?

- I själva osmos-raketen (ja den ser ju ut som en rymdfärja typ) är det ju en stor behållare i mitten, med membranet, men vad är de andra två? (min förra tunze nano osmos hade ju bara en behållare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den bör stå upp/hänga. Helt rätt att koppla silikatfiltret i slutdelen, det vatten som kommer ut därifrån är det du skall använda till akvariet. Membran patronen brukar vara i mitten. De andra två patronerna bör vara ett sandfilter och ett kolfilter. Vilken modell köpte du, har du någon bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du kollat in hans videos?

Det tog mig ett tag att förstå att all produktinfo bara finns om man väljer danska som språk.

Sedimentfiltret ska vara först, sedan kolfiltret, membranet och sist silikatfiltret. Anläggningen ska stå upp (eller lättare - hängas upp) och helst ska vattnet gå in underifrån till silikatfiltret och ut på ovansidan.

TDS-mätare är grejer det :) Han har billiga. Synd att du redan beställt då man får rabatt på dessa när man beställer osmosanläggningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha dansk version var ju mycket bättre av hans sajt. Hmm hade ju varit bra om jag sett den frpn start. Lite unket upplägg om man får vara lite kritisk. Men jag verkar ha kopplat allt rätt :-)

Skulle behöva skaffa en slang koppling så man slipper trä av den varje gång från kranen, nån som vet vart det kan finnas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...