Gå till innehåll

Hjälp med vatten värden


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej är rätt ny på saltvatten och skulle behöva hjälp vart man bör ligga i olika vatten värden ?

Jag har några få sten koraller montipora confusa och acropora några st.

mäta fosfat igår låg på 0.1 PPM är det inte lite högt ?

ph låg på 8,1

temperatur 26,5

salt låg på 1,026

ska mäta mer idag har låta en massa tester förutom magnesium ska beställa det idag tänkte bara att jag kanske måste köpa fosfat remower ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt Po4 ska ner till 0.02-0.06.

Jag kör ett medel som heter FM 0.04 i min fosfat filter och då håller det de värdet hela tiden.

Om du inte ska köra nån kål källa så måste du köra fosfat filter (tycker jag)

Du kommer antagligen köpa mer fisk i framtiden så då ökar po4 och no3

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör aktivtkol nu köpte dock fluval ända som fanns hemma hos handlaren i påse som jag brukar byta ut efter 2 veckor. Måste köpa fosfat filter det du skriver fm 0,04 hur funkar det ? Är det en påse man sätter ner också ? Har ju ingen sump så använder ju mig av en filterhörna som jag har sånt i med pump :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Läs Marko's länkade dokument det ger dig svar på de flesta frågor. Ta det lugnt med tillsatserna och ett värde i taget. Ändrar du för fort så mår korallerna inte bra och på 130 liter händer det ganska mycket så fort du börja sjustera.

För att reducera fosfatet finns det en hel uppsjö med medel och tillsatser. Det Matthias hänvisar till är en fosfat remover i granulat form, d.v.s. en sådan som du måste ha i strumpa i filterfacket. Sedan finns det även flytande fosfatremovers. Men som sagt ta det lugnt. Vill du har bara en strumpa i filterfacket går det utmärkt att blanda aktivt kol och fosfatremover i samma strumpa.

Ang. de värden du angivit ovan så är fosfat lite för högt för stenkoraller. Temepraturen ligger i det högre området, men inte för högt, men din marginal är kanske lite liten.

Vad mäter du salthalt med?

Mitt råd är att skaffa ett bra salt och sedan var noga med vattenbytena, det kommer du en lång väg på, på 130 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man inte skall göra i den här hobbyn är att ta till panikåtgärder - fosfaten ligger inte i det skyhöga området men kanske lite högt för maximal tillväxt. Fosfat är inget gift och dess knytning till algtillväxt är klar men absolut inte alltid den avgörande faktorn. Jag tycker Anlu´s råd att skaffa ett bra salt och byta ofta är det bästa så här i början. Du kan gott byta 40 liter i veckan. visst kan du skaffa en fosfatremover men i mitt tycke är vattenbytena den viktigaste ingridiensen. Hamna nu inte i mäthelvetet - regelbundna och stora vattenbyten i stort sett garanterar att du har bra förhållanden - oavsett vad sedan mätningarna säger. Min åsikt är att många tester är så osäkra att de ibland ställer till större skada än nytta. Använder du kran eller RO-vatten? Om du använder kranvatten - kontrollera kalciumvärdet i kranen. Ligger det på ca 20 - 30 mg så kan du använda de enklare "fisk" salterna - har du mycket stenkoraller så gårdu över till något med förhöjda värden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Läs Marko's länkade dokument det ger dig svar på de flesta frågor. Ta det lugnt med tillsatserna och ett värde i taget. Ändrar du för fort så mår korallerna inte bra och på 130 liter händer det ganska mycket så fort du börja sjustera.

För att reducera fosfatet finns det en hel uppsjö med medel och tillsatser. Det Matthias hänvisar till är en fosfat remover i granulat form, d.v.s. en sådan som du måste ha i strumpa i filterfacket. Sedan finns det även flytande fosfatremovers. Men som sagt ta det lugnt. Vill du har bara en strumpa i filterfacket går det utmärkt att blanda aktivt kol och fosfatremover i samma strumpa.

Ang. de värden du angivit ovan så är fosfat lite för högt för stenkoraller. Temepraturen ligger i det högre området, men inte för högt, men din marginal är kanske lite liten.

Vad mäter du salthalt med?

Mitt råd är att skaffa ett bra salt och sedan var noga med vattenbytena, det kommer du en lång väg på, på 130 liter.

Tack för svaren :-) mötande fosfat med salifert igår och de visade inget ? Mätade första gången med en kompis test från eBay nått billigt.

mätar mitt salt med en flytboj eller vad det kallas en glas grej som har termometer och flyter då läser man av vid vattenytan :-)

har nytt akvarium ligger på 200 liter inte 120 ;-) visste dom inte hur man ändrar i profilen :-)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man inte skall göra i den här hobbyn är att ta till panikåtgärder - fosfaten ligger inte i det skyhöga området men kanske lite högt för maximal tillväxt. Fosfat är inget gift och dess knytning till algtillväxt är klar men absolut inte alltid den avgörande faktorn. Jag tycker Anlu´s råd att skaffa ett bra salt och byta ofta är det bästa så här i början. Du kan gott byta 40 liter i veckan. visst kan du skaffa en fosfatremover men i mitt tycke är vattenbytena den viktigaste ingridiensen. Hamna nu inte i mäthelvetet - regelbundna och stora vattenbyten i stort sett garanterar att du har bra förhållanden - oavsett vad sedan mätningarna säger. Min åsikt är att många tester är så osäkra att de ibland ställer till större skada än nytta. Använder du kran eller RO-vatten? Om du använder kranvatten - kontrollera kalciumvärdet i kranen. Ligger det på ca 20 - 30 mg så kan du använda de enklare "fisk" salterna - har du mycket stenkoraller så gårdu över till något med förhöjda värden

MVH Lasse

Jag byter i nuläget 10 % i veckan och jag använder mig av osmos samt tropic Marine PRO reef är de bra ? Mötande med salifert test igår och den gav inget utslag på fosfat ? Har ju inga alger som växer förutom kalkalgerna :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...