Gå till innehåll

Mitt Dennerle Marinus 30 L


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se!

post-7927-14468930957262_thumb.jpg

Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu.

Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går och vad era erfarenheter är av paketet.

Akvariet levererades med belysning, 4-stegs filter med pump, doppvärmare, salt, sand, spårelement, foder för evertebrater, aerometer, skyddsskiva, och svart bakgrund. Igår gjorde jag ett läcktest av karet, tvättade sanden och kopplade in all utrustning för att se så att allt fungerade som det skulle. So far so good. Jag träffade även en kille som jag köpte levande sten av. Jag är lite osäker på den stenen som jag skrev om i en annan tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56885-Ser-den-h%E4r-stenen-ok-ut . Jag köpte därför ännu mer sten som såg mer levande ut i en akvariebutik.

Jag tänker följa Dennerles uppstartsguide http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=article&id=526%3Adie-einfahr-methode&catid=184%3Asetting-up-a-marinus-cube&Itemid=273〈=en så gott det går och se hur väl deras schema stämmer. Eftersom salt dessutom är helt nytt för mig känns det tryggt att ha något att luta sig tillbaka mot. Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet genom att välja ett nanokar att börja med men ekonomi och plats satte stopp. Dessutom känns det som en spännande utmaning att köra igång med något som kan vara ganska knivigt. Jag är dessutom väldigt svag för små nanoakvarium, det är något av det vackraste jag vet. Jag kommer förmodligen slita mitt hår flera gånger de närmsta veckorna men det hör till!

Eftersom jag fick förhandla lääänge med min fru för att få in det första akvariet i lägenheten (ett Juwel Lido) så har jag bestämt mig för att inte ta den fighten den här gången - min Dennerlekub får stå på jobbet. Imorgon kommer jag att ta med mig kuben och all utrustning till min arbetsplats. Steg 1 blir att få karet på plats, fylla på med vatten och hälla i salt. Sedan tänkte jag att det får stå en vecka. Sedan kommer stenen och sanden i.

Till mångas (?) förfasan tänkte jag inte köra med RO-vatten utan vanligt Helsingborgskranvatten. Går det åt skogen får jag kanske investera i en osmosanläggning med det får bli ett senare inköp. Jag planerar ett byta 10% vatten i veckan och då kommer jag att tappa upp vatten och blanda i salt en dag innan vattenbyte. En liten fundering, finns det någon vits med att tillsätta Tetra Aquasafe vattenberedningsmedel? Ni som kör kör RO-vatten gör såklart inte men ni som kör med kranvatten?

Djur - det är inte på tal att stoppa i några fiskar eller evertebrater på flera veckor men jag vill ändå bolla idéer vad man kan ha för levande i en 30 liters kub. Skulle vilja ha förslag på koraller som inte är allt för svåra att hålla och få tag i. Räkor ska ju gå bra. Men hur är det med fisk? Som jag har förstått det lämpar sig ett såhär litet kar endast för små arter av fisk som normalt sett har ett väldigt litet revir och är rädd för större fiskar. Karet lämpar sig också bara att hålla 1 kanske 2 individer. Så om det ens är tal om fisk vill jag välja med omsorg. Jag har läst att gobies ska funka bra. Vad tror ni om det? Har ni några arter att rekommendera som är hyfast enkla att börja med?

Det här får bli projektes första inlägg. Imorgon kommer fler bilden på uppstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det här ska bli intressant att följa. Stjärnpolyp och kanske Euphyllia är ju snygga och ska inte vara så knepiga att hålla. Sen en räka och en gobi som lever i symbios skulle väl vara perfekt för ett litet nano kanske? Du kommer fundera fram och tillbaka på det där under veckorna innan akvariet har stått till sig och säkert komma fram till 10 olika arter och kombinationer... Det är ju lite av det roliga tycker jag. Däremot kan jag komma med ett tips och det är att inte köpa det som finns inne för tillfället i affären. Hellre då välja en bra kombination levande och sen vänta tills man hittar rätt arter eller kanske be handlaren ta hem. Det blir lätt fel när man köper bara för att få nåt levande i akvariet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det här ska bli intressant att följa. Stjärnpolyp och kanske Euphyllia är ju snygga och ska inte vara så knepiga att hålla. Sen en räka och en gobi som lever i symbios skulle väl vara perfekt för ett litet nano kanske? Du kommer fundera fram och tillbaka på det där under veckorna innan akvariet har stått till sig och säkert komma fram till 10 olika arter och kombinationer... Det är ju lite av det roliga tycker jag. Däremot kan jag komma med ett tips och det är att inte köpa det som finns inne för tillfället i affären. Hellre då välja en bra kombination levande och sen vänta tills man hittar rätt arter eller kanske be handlaren ta hem. Det blir lätt fel när man köper bara för att få nåt levande i akvariet. :)

Håller med till 100%! Att gå runt och vrida och vända på hur man vill ha det, och vem man vill ha i karet är ju halva grejen med akvaristik. Och det där med att köpa det som finns inne för stunden har man ju gjort någon gång tidigare när man var nybliven akvarist och sedan kommit hem och sagt till sig själv, "hur gick det här till?". Nej jag ska ta det lugnt den här gången.

En gobi och räka i symbios låter spännande. Har läst om pistolräkor och gobis och de verkar funka bra ihop. Skulle gärna vilja ha en färgglad gobi, tips på arter tas glatt emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör och häpna! Igår när jag höll på att packa ner akvariet för transport till jobbet så min fru att om jag ville ha akvariet i lägenheten skulle det kunna stå på "den där byrån". Glad blev jag och jag slet upp alla grejor för att få vatten och salt i karet innan söndagen var över. Eftersom karet är så litet gick det ju snabbt att fylla och på byrån står det nu för att mogna. Läste någonstans att belysningen skulle vara igång några timmar om dagen för att få igång förväntade algblomningar. Stämmer det eller är det meningslöst att ha ljuset på innan den levande stenen åker i?

Stenen ligger fortfarande i en spann på golvet med en syresten i. Hur många dagar rekommenderar ni att man ska vänta med att lägga i levande sten i ett helt nystartat kar? Jag hade tänkt väna 7 dagar men är det riskfritt att lägga i dem tidigare gör jag gärna det.

post-7927-14468930969424_thumb.jpg

post-7927-14468930969639_thumb.jpg

post-7927-14468930969848_thumb.jpg

Ändrat av johnsson_82
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När saltet löst sig och vattnet har rätt temp tycker jag du kan stoppa ner stenen, belysa några få timmar om dagen och successivt öka tiden. Så hade jag gjort.

Jag förstår inte poängen med att bara vattnet skall stå och mogna? Bakterier, organismer och alger kommer med stenen och inte med vattnet.

Lycka till och välkommen in i "saltträsket"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som föregående talare i med stenen efter kontroll av salinitet och temp.

Sen detdär med lyset finns det varianter på, den mest kontroversiella starten är nog den som i folkmun kalkas Lassemetoden, Lasse här på sg var väl den som började med det, mig veterligen. Man bör dock ha lite erfarenhet om man kör den metoden.

Själv kör jag traditionellt, kör 1-2 veckor utan lyse, sen öka på med en timme i veckan, helst inga djur ännu, första djuren i efter minst 4 veckor.

Häll gärna i lite bakteriekultur ett par gånger i veckan.

Läs alla böcker och trådar du kan komma över under denna uppstartstid.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag förstår heller inte riktigt poängen med att bara låta karet stå i 7 dagar utan något biologiskt liv alls. Nu hade jag visserligen tänkt att följa Dennerles uppstartsguide till punkt och pricka men jag litar hellre på er erfarenhet. Med andra ord kommer stenen och sanden att åka i inom kort. Vattnet har stått under cirkulation och tempererats i 2 dygn nu. Kan inte se att det kommer hända så mycket mer om jag väntar 5 dygn till...

Hem och scapa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med någon bakteriekultur?

Nja, har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag har en flaska Sera bio nitrivec hemma men den är ju egentligen avsedd för sötvatten. Men det kanske funkar lika bra i salt?

Kom hem sent idag så scapandet får ta fart imorgon och med det kommer bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är sanden och stenen i! Sanden åkte i igår kväll och vattnet blev väldigt grumligt trots att jag hade tvättat sanden flera gånger. Som tur var så var vattnet nästintill kristallklart när jag vaknade i morse så då åkte stenen i. Det lilla skumfiltret är helt vitt av allt grums så jag tror att jag får ta upp det och skölja ur, sedan är det bara för bakterierna att ta plats!

Är inte helt nöjd med mitt lilla stenberg. Dels så blev det inte så högt som jag trodde och så ser det ganska litet ut trots att det är 3,5 kg sten i. Det var ganska svårt att bygga på höjden utan att det skulle bli för instabilt. Samtidigt vill jag ju ha plats över för framtida invånare som kommer att flytta in så att det finns en hel del plats över gör kanske inte så mycket.

post-7927-14468930978814_thumb.jpg

Jag har inte tillsatt någon bakteriekultur. Vad tror ni om att hälla i lite Sera Bio Nitrivec även om det egentligen är avsett för sötvatten?

Var inne hos min lokala akvariebutik igår och snackade lite saltvatten. Jag berättade att jag inte körde osmosvatten och de sa att det var väl ok om jag bara skulle ha någon snäcka och clownfisk men om jag skulle ha koraller var det mer eller mindre ett måste. Någon clownfisk kommer jag inte ha, det är karet för litet för. Koraller vill jag dock kunna hålla så småningom men som tur är säljer butiken osmosvatten för 2 kr/litern. Jag planerar att byta ca 2,5 liter (10%) 1 gång i veckan. Så att köpa på sig lite vatten blir ingen stor summa. Känns inte riktigt som att det är värt att investera i någon osmosanläggning i nuläget.

post-7927-14468930978545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite vattenmätningar idag:

salinitet: 1,023

kH: 7 dH

nitrit: >0,3 ppm

nitrat: 3 ppm

fosfat: 0,4 ppm

pH: 7,8

Är lite fundersam över mitt pH-värde. Tycker att det borde ligga över 8 med tanke på att jag blandat saltet som man skulle. Kan detta bero på att jag använt mig av kranvatten? Trodde också att kH-värdet skulle vara lite högre. Är det så att dessa värdet rättar till sig med tiden. Karet har varit igång 1 vecka nu.

Har inget test för ammonium. Räcker det att testa nitritvärdet eller borde jag även testa ammonium?

Undrar också om det är några andra tester som jag borde införskaffa och som är nödvändiga om man ska hålla mjukkoraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spenderat många timmar framför datorn den senaste veckan och varit inne på flera olika saltvattensidor och läst om uppstarter av nanokar. Vissa åsikter verkar gå isär och då tänker jag framför allt på när det första levande (bortsett från levande sten) kan stoppas i.

En del menar att man kan stoppa i första städpatrullen så fort nitrit och ammoniumvärdena ligger på 0 vilket bör ta ca 2 veckor. Andra säger att man först ska stoppa i robusta mjukkoraller och DÄREFTER stoppa i städpatrullen. På en sida står det att man ska vänta 6 veckor innan man introducerar något levande.

Vad tycker ni, städpatrull eller mjukkoraller först?

Har funderat på det här med städpatrullen. Har förstått att eremetikräftor och olika former av snäckor är det som gäller. Men hur många av varje bör man börja med i ett 30 liters nano? Läste någonstans att turbosnäckan är för stor för att ha i ett nanokar, vad kan man ha istället som kan rengöra glaset och beta alger?

Skulle väldigt gärna vilja att någon kan säga något om mina vattenvärde som jag skrev om i ovanstående inlägg.

Oj, det blev en hel del frågor och funderingar men det hör ju till. Hoppas att någon har lite tid över en söndagförmiddag för att bolla tankar och idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och köpte ett ammoniumtest och en bakteriekultur idag. Har testat ammoniumvärdet och det visade gladeligen närmare 0. Imorgon ska jag åka till Arken och köpe en dunk osmosvatten för 2 kr/l. Dags för för ett första vattenbyte och därefter åker startbakterierna ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara en riktigt trevlig liten burk.

Dock är det brukliga att stenen ska i innan sanden då grävande djur kan gräva under stenen med ras som följd.

Nu har du ju inte särskilt mycket sten så risken för katastrof det är relativt liten.

Dina värden tycker jag inte det är något konstigt med, det kan åka lite jojo den första tiden innan man hittat metoden som fungerar bäst i det karet.

Som du märkt så råder det olika mening om när djur ska stoppas i mm...

Ska man köra den långsamma starten där man ökar på ljuset med en timme i veckan så kan en del koraller få lite svårt i början.

Dom flesta tror jag kör i städpatrullen först, alternativt lite tåliga mjukisar samtidigt.

Generellt brukar man säga minst 4 veckor efter starten innan man stoppar i djur, nitrit toppen brukar vara över vid det läget, om man får någon vill säga.

Turbosnäckor kan jag nog hålla med om blir klumpiga i ett litet nano.

2-3 nassarius passar bra att ha bökande i sanden, någon eremit som klättrar runt och plockar i stenen (jag hade blåbenta).

Finns en hel del snäckor som passar bra, kommer bara inte på några namn nu.

Tumregeln brukar vara 1 snäcka/10 liter, men det tycker jag är ett dumt sätt att mäta på, det beror helt på sort, belastning, hur mycket alger man har mm...

Tycker det är klokt att ha i bakteriekultur, det ger en bra grogrund, sera nitrivec fungerar utmärkt med.

Man kan t.o.m ta lite ytjord från rabatten och sila genom en melittapåse och använda vattnet, blir inte riktigt lika koncentrerat som köpebakterier, men det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för grymt bra info DaTrucka! Vad gäller stenen så gjorde jag som du skrev dvs sten före sand. Jag väntar 3 veckor till innan det åker i något levande förutsatt att alla värden ser bra ut.

Jag var lite osäker på om seras nitrivec skulle funka till salt så därför köpte jag en blandning som funkar till just saltvatten. Men du får det att låta som att det inte spelar så stor vilja bakterier man häller i så det blir nog att lämna tillbaka den flaskan jag köpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för grymt bra info DaTrucka! Vad gäller stenen så gjorde jag som du skrev dvs sten före sand. Jag väntar 3 veckor till innan det åker i något levande förutsatt att alla värden ser bra ut.

Jag var lite osäker på om seras nitrivec skulle funka till salt så därför köpte jag en blandning som funkar till just saltvatten. Men du får det att låta som att det inte spelar så stor vilja bakterier man häller i så det blir nog att lämna tillbaka den flaskan jag köpte.

Låter som en bra plan.

Har du redan köpt bakterierna så kan du ju använda det med, skadar liksom inte, och hållbarheten brukar ju vara ganska lång på dom.

Många pratar om risken för monokultur i gamla akvarier, huruvida det stämmer eller inte råder det olika meningar om, oavsett så skadar det inte att hälla på några droppar nytt mellan varven.

Koncentrationen skiljer säkert mellan fabrikaten med, nitrivevec får man hälla i korkvis medans t.ex KZ droppas med glas pipett.

Bakterierna som sköter kvävecykeln är av samma typ i sött som salt som i jorden, skulle tro att det tar olika lång tid på hur dom anpassar sig till nya miljöer bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också bråttom med städpatrull men så här i efterhand kan jag fundera på vad jag tänkte att de skulle städa... Om man nu inte har nån fisk som skitar ner och ingen direkt algtillväxt så finns det ju ingen anledning att ha en städpatrull heller. Nästa gång jag startar nytt ska jag vänta tills det verkligen behövs algbetare och städare innan jag köper nåt. Första gången var det mer för sakens skull liksom. Och att man ville ha nåt som rör sig så klart. Det kommer du snart ändå ha eftersom du har levande sten i akvariet.

Ser snyggt ut i alla fall! Stenhögen kommer att kännas hög nog när du har satt lite koraller längst upp. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger lite lågt med städpatullen så länge. Det syns ingen algillväxt än så, precis som du säger, så finns det nog inte så mycket äta.

Har börjat kolla runt på lite mjukkoraller även om det är en tag tills jag ska införskaffa några. Förmodligen kommer jag att beställa från whitecorals.com de verkar ha ett bra utbud och man får precis den korallen som man ser på bilden. När dessa koraller levereras verkar de sitta på en liten bit sten. Ska man limma fast den här lilla stenmuren på den levande stenen? Känns ju nästan så för att den inte ska spolas bort eller trilla av när den är så liten. Jag har tittat på det här limmet http://www.whitecorals.com/shop/en/Dry-Goods-/by-categories-/Coral-Glue-20g-gel-Superglue.html Kan man limma med detta direkt under vatten eller påverkar det vattenkvaliten negativt? Hur brukat det gå till när man ska fästa koraller på levande sten? Är det så att man måste limma utanför karet så att säga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De korallim jag har sett ska man kunna använda under vattnet. Det vore knepigt annars inbillar jag mig. :)

Så det kan gå till såhär: Jag sätter en liten klick lim under stenen som korallen sitter på. Sedan ner med stenen+korallen och trycker fast den på den levande stenen i karet?

Något bra lim som kan rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara att vänta ut de här algerna eller kan man göra nåt åt dom? Byter just nu 25% vatten i veckan. I åker osmosvatten och ut kranvatten. Om två veckor finns det bara osmosvatten i karet och då kanske det stabiliseras. Därefter kommer jag fortsätta med 10% vatten i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bytt 25% vatten för tredje gången. Nästa måndag kommer jag upprepa detta och då har jag bytt ut allt vatten, som från början var kranvatten, till osmosvatten.

Testade också ammonium, nitrit och nitratvärdena. Samtliga visade noll. Testade också pH-värdet som visade 7,9. Har en hel del brunaktiga trådalger som täcker delar av sanden och sitter på rutorna. Får se om de avtar, känns inte som att det kommer mer och mer åtminstone så algerna kanske är på upphällning.

Går fortfarande och funderar på det här med korallim. Om någon vill ta sig tid till att svara på det som jag skrivit i mina ovanstående inlägg hade jag varit jättetacksam!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...