pegekin Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Alltså NU börjar man fundera.!!!!Bytte just vatten och det börja lukta AVLOPPSTANK !! fY fAAN VA ILLA.dE ENDA SKILLNADEN VA ATT VATTNET INTE RIKTIGT VA LIKA VARMT SOM DE BRUKAR VA. Men vad e de som gjort att de börja lukta Avlopp??Nu behöver jag nog lite hjälp Vad ska jag göra?? Citera
LN21 Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Luktar det ruttna ägg så vädra hela hemmet, direkt farligt för människor och djur.Se till att lufta karet max max. Rota inte i karet. Citera
pegekin Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 Kan tilläggas att min Favia släpper ut en massa "trådar" Kan de va den som luktar ?? Citera
DaTrucka Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Typ ruttna ägg?Kan vara svavelväte.Hur det bildats och varför kan jag inte sia om.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
pegekin Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 Ja,som ruttna ägg. Vad ha hänt?????Vad kan man göra??????????? Citera
Chum Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Så brukar (ska) det lukta när man tömmer skummarkoppen, men inte från akvarievattnet. Funkar din skummare som den ska? Citera
LN21 Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Svavelväte, Vädra vädra,,,,,lufta lufta karet.Mycke giftigt.Svavelväte bildas i aneoroba miljöer av bakterier där det finns kolhydrater av någon form. Citera
Felix.W Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Har du råkat röra om i sanden när du bytte vatten? Citera
LN21 Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Så brukar (ska) det lukta när man tömmer skummarkoppen, men inte från akvarievattnet. Funkar din skummare som den ska?Jag har aldrig lyckats få svavelväte i min skummar-kopp. Men det kanske är möjligt.Det luktar ibland fruktansvärt illa men inte just det. Citera
DaTrucka Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Har du mycket grus?Ett lite för tjockt lager någonstans kan skapa syrefria zoner i sanden som tillverkar svavelväte.När du sen häller i nytt vatten kan just denna zon rubbas och svavlet frigörs.Eller om något grävande djur rotar där.Personligen rekommenderar jag max 2-3cm tjockt, gärna med mycket grävande kryp.Finns dom som tycker annorlunda, det är bara min personliga uppfattning.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
pegekin Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 2-3 cm sand,men ja ,vissa ställen e de ju mera på,har ju en sandvändare so bökar på. Kan ju faktiskt va så att rörts om när jag bytte. Är det bara att vänta ut de nu eller?Koraller och fiskar har reagerat nåt ännu förutom favian då//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
_Manne_ Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Har du någon/några reaktorer i sumpen ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
pegekin Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 [QU. OTE=_Manne_;552797]Har du någon/några reaktorer i sumpen ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using TapatalkNej. Bara en skummare. Citera
krilleman Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Svavelväte, Vädra vädra,,,,,lufta lufta karet.Mycke giftigt.Svavelväte bildas i aneoroba miljöer av bakterier där det finns kolhydrater av någon form. stämmer bra^^ tycker dock det låter konstigt med för lite syre i ett 300 liters akvarium! Citera
addo Postat 3 oktober 2013 Postat 3 oktober 2013 Är det bara jag som tycker det är konstigt att ingen bryr sig om LNs mycket viktiga råd? Citera
Guest Postat 8 oktober 2013 Postat 8 oktober 2013 neutraliseras inte svavelväte när den kommer i kontakt med luften vara att man kan skylla på karet när man käkat något olämpligt Dock måste karet luftas men det brukar lösas sig via skummaren ganska fort. Är nog någon som legat och gottat sig.OBS jag kan ha fel men aldrig blivit dålig då detta hönder ganska ofta i lokalen i mitt svartvatten "sump kar" Citera
addo Postat 10 oktober 2013 Postat 10 oktober 2013 Det hinner i princip alltid neutraliseras, men med tanke på hur giftigt det är och hur enkelt det är att undvika förgiftning så känns det väldigt onödigt att riskera något. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.