Gå till innehåll

Bekämpa min trådalger, Bryopsis?


jflod

Rekommenderade inlägg

Tröttnat rejält på mina trådalger och letade runt lite på vad som kan göras.

Jag är inte säker på om det är flera arter eller bara olika stadier. Verkar nästan vara en makroalg med fjäderstruktur. Växer först som mindre trådar främst på sten men även något på rutan och pumpar. Brun färg till mörkgrön.

Tror det är dessa

http://se.reeflex.net/tiere/6092_Bryopsis_plumosa.htm

Jag stötte på denna tråd om att höja mg till 1500-1600 och villket jag är bered att prova men vill ha lite input först om detta, risker mm?

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1113109&page=3

Lite bakgrund

105 l Aquael

NO3 2.5 (salifet) morgon och kväll

PO4 0.0125(hanna P=41ppb ) morgon och kväll.

ca400(salifert)

mg1320(salifert)

ph 8-8.35 över dygnet

kh9-10

1.025

23.8°C

Har under några veckor buffrat med dubbelbuffer och höjt kh ca 0.2 utan större påverkan på alger.

skrubbar sten varje vecka, i karet.

Tycket att någon dag efter vattenbyte 10% så triggas algerna. Slarvat lite på senare pga detta men annars 1g/v sen start och att algerna varit med hela tiden men i ca 1/2år med synliga plymer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ett helsike att bli av med om man inte vill stoppa i djur som äter dem. Men att höja Mg till 1500+ verkar fungera fint. Jag ligger på 1450 nu men kommer fortsätta till 1500+. Det är för tidigt att säga något med säkerhet men nog verkar det säkert för akvariet. Jag ser redan positiva effekter på algfronten dock.

De risker jag läst om men inte märkt av själv är att SPS kan bli bleka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste vidare i tråden och såg att det var delade meningar om vad som hjälpte. Enligt vissa så var det preparatet Tech-M som består av MgSO4 och MgCl2 och enligt vissa något hemligt som påverkade algen. Medan andra har haft resultat med MgSO4 eller MgCl2. ormet - vad kör du för Mg tillsats?

Antar att i vanlig ordning så är det de individuella förutsättningarna som spelar in. samt vilken algtyp man verkligen har.

Skrivs även om peroxid som universalmedel senare i tråden- verkar giftigt?

Ska se om jag ksn länka till samanställning som var bra, http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=19610159&postcount=1419

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har också läst det där om att det skall vara just Tech-M. Personligen väljer jag att inte tro på det, det blir lättare så. Jag kör MgCl2 ballingpulver bara.

Jag har läst en del anekdotiska bevis om att högt mg rent generellt är bra för att slippa macroalger. Skadar inte att prova känner jag.

Väteperoxid använde jag ibland i sötvatten, det var aldrig några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om jag bara hade tur men hur jag blev av med mina var så här:

jag började med att skörda algerna ( vilket gav resultat i någon dag) jag gjorde detta i ett par veckor tror jag sedan upptäckte jag att jag en lite macro alg i karet och fortsatte skörda trådarna. tillslut så växte min macro alg och mina trådar började sakta minska när trådarna var borta väntade jag ett tag och sedan började jag plocka bort lite macro alger och höll koll på om trådarna kom tillbaka. efter det så löste det sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade med både hepta och hexahydrat utan framgång, var uppe på en bit över 1600 och höll det några veckor.

Orsaken till att många haft särskild framgång med tech-M verkar närmast vara nån förorening, hur bra den funkar lär nämligen variera från batch till batch.

Väteperoxid går att använda på besvärliga punkter med en spruta, men det är en begränsad metod.

Jag slog slutligen ut min bryopsis med ett refugium efter att ha försökt med flera olika andra metoder och djur som "skall" äta den...

Till skillnad från dom vanliga gröna trådalgerna så verkar bryopsisen tåla det mesta och smaka väldigt illa så den är eländig o bekämpa.

Önskar dig lycka till o hoppas det går fortare än det gick för mig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugium är nog inte aktuellt för mig då jag har nano. Ev skulle jag kunna göra om ett av sumpfacken till detta. Får nog läsa på lite om det.

Hur är det med NO3: PO4, fyller inte det samma funktion eller är det något hos algerna som begränsar andra arter?

Har en rödlila makroalg som fått växa till sig något och som jag rensade ur men det är snarare fulalgen som motat bort denna på senare. Kan det vara något att odla på i ett refugium?

plan(1punkt i taget)

1. Höja mg

2. NO3: PO4

3. Se om det går att skapa ett refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fosfatbegränsa alger är rätt svårt och bryopsis verkar hopplös att slå ut på detta vis, vare sig med kolkälla eller remover.

Refugiet verkar konkurrera ut alger i akvariet om man ger dom något bättre förhållanden än dom i karet har, dvs lite mer rött ljus o eventuellt längre omvänd belysningstid.

Jag har dock inte bottnat värdena då jag haft refugiet igång så den exakta mekanismen är ja inte helt säker på.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fosfatbegränsa alger är rätt svårt och bryopsis verkar hopplös att slå ut på detta vis, vare sig med kolkälla eller remover.

Refugiet verkar konkurrera ut alger i akvariet om man ger dom något bättre förhållanden än dom i karet har, dvs lite mer rött ljus o eventuellt längre omvänd belysningstid.

Jag har dock inte bottnat värdena då jag haft refugiet igång så den exakta mekanismen är ja inte helt säker på.

//NiXoN

Misstänkte nästan att det kan vara så.

Synd att man verkar behöva alger för att konkurera med alger. skulle vara bättre om god koralltillväxt slog ut algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin så gör de ju det. eller ... tom barr skrev redan 2009 att marina alger inte bryr sig om näring, eller att höga näringsvärden inte är detsamma som att man får alger. Utan det som skapar algtillväxt är svajiga värden och instabilitet.

Hans recept mot marina alger är regelbundna vattenbyten, extremt stabila värden & tålamod. Exakt det som koraller tycker om och frodas i.

Det är dock lättare sagt än gjort, speciellt det där med tålamod....

http://www.barrreport.com/showthread.php/5496-NO3-PO4-does-not-induce-algae-in-marine-tanks

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin så gör de ju det. ........

Intresant visste inte att barr hade svar innom marina miljöer.

Detta är lite av funderingarna jag hade i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=55509 som gav många som jag tyckte var bra funderingar bla av dig. Har funderat på detta lite till och från och det finns mycket att ta hänsyn till. Är övertygad att stabilitet är en viktig faktor men jag missar tydligen något viktigt efter som det ser ut som det gör i karet. Sen kan det kanske vara så att det inte är helt svart eller vitt mellan det vi vill ha i akvariet och vad dom trivs där. Just denna alg kanske trivs trots stabila värden i just denna miljö jag fått till. eller så är det jag som tror att jag har stabila värden. En faktor jag tänkt på är Ph Kan spannet vara för stort över dygnet. Jag har ca 3.5 ett span som krymte något när jag började buffra kh. men utan resultat förutom att jag tycker koraller trivs bättre. tom montiporan den enda sps jag har visar lite tillväxt.

Refugium kan vara en bra idee då den stabilcerar Ph över dygnet något jag inte tänkt på tidigare.

Bara en udda tanke - om man buffrar kh högt men kontrar med co2 regletat för att mota ner Ph under dagen för att ta den värsta toppen eller helt ta ner svängningen till ex 8.1-8.2 vad skulle ske i karet då?

I växtakvarium verkar det vara den viktigaste faktorn, har om jag minns rätt att göra med omställningen att ta upp kol via dirrekt co2 eller bundet vilket för en växt kan ta många dagar. Alger är tydligen duktigare på att ställa om sig och passar då på. Om marina alger fungerar lika vet jag ej samt om makroalger fungerar lika som övriga. De är väll lite mer som växter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att vi kan säga att det finns en stark koppling mellan N och P och algtillväxt. Det finns också massor av studier som visat att vissa alger ar begränsade av N andra av P. Dessutom har man visat att det är förhållandet mellan N och P som kan påverka algtillväxt (Östersjön är ett bra exempel på detta). En annan faktor är vilken form som P N har.

Tyvärr är dock detta bara en del av sanningen och det finns många oorganiska ämnen som kan vara begränsande för algtillväxt tex Fe. Det man dock börjat inse i marina system är också hur viktig den biologiska kontrollen är och det använder vi oss av inom denna hobby genom att tillsätta städare i form av tex snäckor. Några intressanta studier har dock visat att dessa betare kommer att gynna oätliga alger..,

För att koppla till teorin att det är viktigare med konstant miljö än näringsvärdenas nivå som påverkar algtillväxt så skulle jag tänka att det kan vara sant men endast om man inte har problem med alger. Ett sådant system kan vata begränsad av något utan att man vet vad. Hade jag problem med algtillväxt skulle jag dock vilja putta systemet lite tex genom att sänka N el P för att se om det minskar algtillväxten.

Jocke

En som har problem med alger både hemma och på jobbet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gäller nog att just mitt system verkar ha en ballans för just denna macroalg verkar trivas. Precis är det nog som du menar att det gäller att försöka puffa ballansen åt något håll. Begränsa näring, justera kh mg ca sätta in betande djur. Det förstnämda är delvis gjort genom att byta till bättre skummare. Har även lite NOPOx standby men vill ta en sak i taget. Kh ör höjt något. Djur verkar inte vara någon idee på denna alg, så det gäller att få någon sort som djuren gillar och kan skörda.

Hoppas nu på att höjt mg kommer mota algen permanent eller mer troligt vad jag förstår tillfälligt. Sen kan jag försöka fånga upp med någon önskvärd macroalg och helst ett refugium.

Tar gärna tips på lämpliga alger.

Man funderar även på om korraller som kan strida mot varandra inte borde kunna mota alger men uppenbarligen inte i mitt fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är väl lite svårt o bedöma om den belysta ytan blir stor nog för att macroalgerna skall konkurrera ut algerna i karet.

Oftast så brukar det vara där det fallerar när det kommer till refugier, förväntningen på verkan är större än refugiet;)

Skulle du fixa o belysa facket från sidan så du fick lite mer aktiv yta?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry jag missade fortsättningen....

Jag skulle nog räkna med 0,5-1w per liter med lämpligt ljus för den delen algerna skall växa i, ta på den sidan där det passar och du får bäst täckning.

Hur stort refugium som behövs är inte helt enkelt, större är bättre men det krävs även att algerna kan växa ordentligt med bra förutsättningar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara ett litet fack bak på akvarietom jag belyser på natten. Utan är bara 10 *15 xm å dör växer det som tusan. Dessutom har mitt pH blivit stabilare eftersom jag bara belyser på natten.

Jocke

Det låter lovande lite det jag hoppas på, lite stabilare ph samt något som kan konkurera. Kanske räcker det att få vågen på rätt sida.

Vilken belysning har du för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu alger till refugium och har försett mitt sista fack med ett temporärt lysrör som är i gång från 4 till mitt på dagen. Såg dirrekt en liten stegning i ph och ligger nu som lägst på 8. Har mg närmare 1500 och kh 10. Försöker även låt bli att skrubba för mycket på stenarna, utan har endast skördat av fulalgerna 1 gång. Inget jätte resultat än men tycket att vissa ytor har dragit sig tillbaka.

Har ljus som läcker från sumpfacket då rutan mellan sump och huvudkar är målat. Tänkte göra någon form av insatts i svart plast för att stänga in ljuset. Kom att tänka på att någon form av spegel skulle vara bättre och ge större ljusexponering för algerna. Tänkte då en spegellåda som jag sänker ner i facket samt ytterligare en från utsidan. Hur är det att sätta en spegel i saltvatten, giftigt ? vet ju hur badrumsspeglar kan se ut när fukt kryper in från kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Har under en tid haft hyfsad begränsning av algerna. Har städat ur det värsta ett par tre gånger i månaden.

Nu verkar det som något har vänt. Tidigare när jag dragit loss algerna så har lite suttit fast hårt i stenen och varit svårt att avlägsna. Nu har det lostnat mycket lättare.

Svårt att veta exakt vad det kan bero på.

Lite saker som har ändrats. Skaffade en sjöborre för ett par månader sen, kan inte se att den äter av algerna, men om den gör det så förklarar det inte varför de lossnar lättare nu.

Saltet tog slut så jag köpte ett nytt spann, samma märke.

Har startat ett annat akvarium och flyttar vattenbytes vatten från detta till det andra vilket medfört flera små vattenbyten samt att jag bytt ett par mindre stenar bla en nyköpt inkörd sten. Men när algerna veknat som mest så hade jag inte bytt vatten på 2v. Har tidigare noterat att algerna verkat öka i tillväxt efter vatten byte.

Lite lägre nivå på kh,ca,mg

Kh=7, ca=400,mg=1440,po4=0,03,no3=0,1

Tillsätter Baling,nopox samt no3

Temperaturen har naturligt varit någon grad högre senaste tiden. Ca25,5

Akvariet är nu 2år så det kan även vara så att den misstänkt dåliga stenen nu är urlakad, algerna har varit begränsade till sten och något lite i sanden.

Har tagit risken till fördel för erfarenhet och flyttat vatten, koraller och sten fritt till det nya akvariumet. Ska bli intressant att se hur det blir där.

☺ Köpte även en flaska tech m mg som jag skulle prova, måste vara väldigt effektiv då jag inte ens fått flaskan levererad än.

Skulle nu vilja ha lite reflektioner kring detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...