krilleman Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 32 liters nano https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56909-Mitt-F%F6rsta-nano-kar-n%F6jd-18-%E5ring-)bytte vatten i går som var 3 dagar gammalt! hade haft i 15 ml denitrol i ungefär 8 liter vatten. efter det har i snigel dött 2 är nära på att stryka med och mina koraller slår ej ut! la i 10-15 gram aktivt kol nu!vad ska jag göra? släcka helt ge mer ljus? bild kommer snart och värden Citera
krilleman Postat 4 oktober 2013 Författare Postat 4 oktober 2013 NO3 runt 10 PPMhar bytt 8 liter vatten efter! Citera
Felix.W Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Vet inte hur tillförlitliga stickor är till saltvatten. Det nya vattnet som du bytte med va det 3 dagar gammalt sötvatten eller saltvatten?Om det är nyblandat saltvatten kan djuren reagera på det. Har salthalten ändrats efter vattenbytet? Annars kanske det nya vattnet va för kallt? Citera
Lasse Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Stickor är ALDRIG tillförlitliga - varken sött eller salt. GH är meningslöst i saltvatten - närmare oändligt.....MVH Lasse Citera
DaTrucka Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Lägg stickorna på tippen, dom är värdelösa.Satsa på t.ex. saliferts tester, dom är betydligt bättre.Vad mäter du salthalten med? Citera
alexochingencarina Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 hade haft i 15 ml denitrol i ungefär 8 liter vatten. Vad är det? Citera
DaTrucka Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Vad är det?Bakteriekultur.http://www.zoo.se/denitrol-jbl-uppstartsmedel.html Citera
alexochingencarina Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Ah. Tack!Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citera
Felix.W Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Denitrol är inget du behöver ha i när du gör delvattenbyte. Har korallerna mått bra innan ska du inte ändra på ljuset.Låter som vattenvärdet ändrats för hastigt. När bytte du vatten innan? Skaffa även test för mineralvärden typ Ca & MG Citera
Lasse Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Ser ut som att du endast har mjukkoraller. Då är Ca och Kg inte nödvändiga, Gör ett vattenbyte till om problemen kvarstår.MVH Lasse Citera
krilleman Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 tack så jätte mycket alla. Felix: det var saltvatten jag bytte förutom att jag hade haft i denitrol var värdena koreckta. daTruka: jag mäter saltvatten och temperaturen med en densimetor, fungerar jättte bra!tack lasse ska skrota stickorna jag lovar! har 1 sten korall Euphyllia glabrescens men den ska inte vara så kräsen! ska jag behålla aktiva kolen eller sumpa den? Citera
Felix.W Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 OK. Eftersom du både läste temp och salthalt gissar jag att du använder en sån där glasvariant. Dom brukar va ok. Du kan behålla den aktiva kolen. Skadar inte. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.