urcellen Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert.jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat.Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifertEnligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma.Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert??MvhAndreas Citera
greger Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 4gram/100 låter lite mycket för att höja 1dkh - är du säker på att det receptet inte gäller meq Citera
stigigemla Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Det borde snarare vara 2,8 gram per 100 liter och 1 högre i kH.Salifert är mitt val. Lite dumt bara att kH använder 4 ml vatten när det annars är 1, 2 eller 5 som för pH. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.