Gå till innehåll

Hjälp behövs med koraller och mussla


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag undrar lite saker kring två koraller och en mussla jag har:

Grön hårdkorall

--------------

1. ID efterfrågas (den liknar Hydnopora exesa, men jag är inte säker)

2. Tyvärr börjar denna korall dö underifrån. Det är som en grön "matta" som ligger utanpå korallskelettet, och som sakta med säkert drar sig tillbaka underifrån. Vad kan detta bero på? Vad kan man göra?

Euphyllia

--------

Jag är osäker på arten, kan det vara Euphyllia glabrescens?

Mussla (Tridacna maxima)

------------------------

När jag just köpt musslan satte jag den i sanden längst ned, och den slog vackert ut sina blå "läppar". Efter att jag flyttat upp den på en sten nere vid botten (för att skydda den mot obehagliga borstmaskar) valde den att inte längre slå ut sina läppar över kanten. Jag har nu flyttat upp den ännu högre för att den ska få ännu mer ljus, men läpparna är inte alls lika utslagna som tidigare. Vad gör att en mussla väljer att släppa ut resp. inte släppa ut sina läppar?

post-1358-14468912215919_thumb.jpg

post-1358-1446891221602_thumb.jpg

post-1358-14468912216131_thumb.jpg

post-1358-14468912216232_thumb.jpg

post-1358-14468912216329_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 425 l akvarium (155x50x55) med 100 l sump. Jag har 2x250 W MH (tända 7 tim per dag) och 2x80 W T5. Musslan sitter nu direkt under en MH i den övra halvan av akvariet, och den gröna korallen halvvägs upp.

Jag har en purple tang, 2 st purple firefish goby, 2 ocellaris, 2 red saddleback clownfish, 1 foxface rabbitfish, 1 royal gramma, 1 mandarin, 2 yellow tang, 1 cleaner wrasse och en spotted puffer.

Mina vattenvärden är salt 1,023, ph 7,9-8,0, kh 8-11, Ca kring 400 och temp 24-27 beroende på tid på dagen. Nitrat och fosfat knappt mätbara.

Den gröna korallen syns i mitten på fotot nedan. Musslan sitter snett bakom och ovanför den gröna korallen (ej med på detta foto).

post-1358-14468912216424_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått en hydnopora rigida , där "köttet" också börjat krypa tillbaka,så det ska bli spännande att se om det går att vända processen genom ljus,vattenrörelse och rätt nivåer på calcium,magnesium,strontium och bor.

Jag tror det du har på sista bilden är en h.rigida eller möjligen H.grandis-bilden är ju inte helt klar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har musslor i mitt akvarium och de slår bara ihop sig om någon fisk råkar komma mycket nära den.

Räkor kan också de vara ett problem, t.ex saron marmoratus, det sker oftas om natten.

Sniglar är ytterligare ett gissel, du får helt enkelt syna musslan ordentligt och plocka bort sniglarna för hand om du hittar några. Dom är väldigt små ca 2 - 4 mm. Många av arterna äter dessutom om natten så du fär även undersöka den nattetid.

Ett annat problem är Bristleworms, en del sorter av maskarna borrar ofta hål på undersidan av musslan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt att mina musslor inte slår ut lika mkt om de står för strömt. Ett tips är att om "läpparna" rör sig så står den för strömt.

Dessutom skall man vara försiktig med musslor när man flyttar dem från en ljusstyrka till en starkare de kan bli lite chockade av detta.

När jag har småmusslor på tillväxt eller ngn verkar lite "retad" brukar jag sätta dem i en "yngelkorg" eller liknande så att de får vara ifred ett tag. Det funkar finfint för mig...

OBS! Det ovan är bara mina egna erfarenheter.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt att mina musslor inte slår ut lika mkt om de står för strömt. Ett tips är att om "läpparna" rör sig så står den för strömt.

Fredrik

Jag har gjort observationen att så fort en fisk närmar sig så drar läpparna tillbaka sig, så det helt klart så att musslan är störd av för mycket aktivitet. Sedan har jag sett min Spotted Puffer göra ett "tjuvnyp" på musslan som musslan definitivt inte gillade. Min Cleaner Wrasse har däremot verkat ointresserad. Yngelkorg verkar vara en idé, även om det bara är temporärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen är det din Spotted Puffer som är problemet. Sätt musslan i yngelkassen för att se vad som händer.

Jag sökte lite på nätet om Spotted Puffer och det är inte helt ovanligt att den ger sig på ryggradslösa djur som musslor mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det kan inte vara som så att din mussla inte ligger i strömmen av vatten. Jag märkte att min mussla trivs mycket bättre om den står med "munnen" mot cirkulerande vatten. Annars så får den svårt att hitta mat, annat än ljus.

Men det klart om fiskarna är på den så har den inte så roligt.

Bara en tanke från en novis nybörjare.

ps. bifogar en liten bild från min.

MVH, Andreas

post-1366-14468912217682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det kan inte vara som så att din mussla inte ligger i strömmen av vatten. Jag märkte att min mussla trivs mycket bättre om den står med "munnen" mot cirkulerande vatten. Annars så får den svårt att hitta mat, annat än ljus.

Men det klart om fiskarna är på den så har den inte så roligt.

MVH, Andreas

Jo, så vacker som musslan är på din bild var min mussla också när den var nyinköpt för 1,5 veckor sedan. Första gången jag flyttade upp den på en sten (efter att ha hittat två äckliga bristle worms under den) så flyttade jag den bara 10 cm, så det borde inte vara en stor skillnad i strömning. Nu har jag lagt den i en yngelkasse (i praktiken en karantänkasse som jag fått borra hål i). Nu är det bara och avvakta efter en dag i fullt MH-ljus imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo prova att göra en kopp/ ett säte i Deltecs undervattenslim till musslan detta förhindrar att något kan ge sig på musslan underifrån. Och sätt ner musslan igen på den lagre delan av karet. Där sträcker den sig efter ljus och slår ut mer. En puffer är inte någon bra kombination med en mussla men tanken måste ha slagit dej då du köpte denna.Så någon plan har du väl säkert Det är ingen bra idé att ena dagen ha den långt ner i karet sedan rakt under MH men tvärt om går ju bra . Hoppas tipsen hjälper dej på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo prova att göra en kopp/ ett säte i Deltecs undervattenslim till musslan detta förhindrar att något kan ge sig på musslan underifrån. Och sätt ner musslan igen på den lagre delan av karet. Där sträcker den sig efter ljus och slår ut mer. En puffer är inte någon bra kombination med en mussla men tanken måste ha slagit dej då du köpte denna.Så någon plan har du väl säkert Det är ingen bra idé att ena dagen ha den långt ner i karet sedan rakt under MH men tvärt om går ju bra . Hoppas tipsen hjälper dej på något sätt.

Tack för det. Första gången jag lyfte upp musslan från korallsanden till en sten i den lägre delen av akvariet gjorde jag faktiskt en "kudde" av Deltecs epoxylim. Sedan såg jag att en annan korall skuggade musslan på den positionen, så jag flyttade upp den ännu högre. Nu ligger den i karantärsburken strax under ytan som sagt. Bengt på Marinakvariet har ju sin samling musslor på en tallrik ca 5 cm under vattenytan direkt under MH, så jag trodde att det var en optimal position. Jag är bortrest i två dagar nu och får be min fru att kolla hur den mår. Med det är ju en bra idé att tillverka en "tallrik" för musslan och lägga tallriken på sanden igen, under MH naturligtvis.

Vad gäller Puffern så hade jag ingen tanke. Det är sånt som händer när man tar frun med sig till akvarieaffären och hon utbrister "vilken fin fisk, den kan vi väl köpa?". Vilket vi gjorde, utan att egentligen veta vad det var för någon sort... Livet är fullt av förhandlingar, om min fru får peka på de fiskar hon vill ha, så får jag köpa de teknikprylar jag vill ha... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...