JonasW Postat 9 oktober 2013 Postat 9 oktober 2013 Har funderingar på att antingen starta med Balling light på nuvarande kar eller nästa men ville reda ut en sak redan nu.Man håller t.ex. Ca & Mg konstant med Ballingen, men light bygger ju på att man byter vatten också.Om du redan håller dina värden på optimala nivåer och sedan byter 15% vatten så finns väl en risk att värdena blir för höga?Det måste ju bli mer noga vilket salt man använder tänker jag, så att det inte innehåller förhöjda värden som vanligtvis hade kunnat förbrukas under en veckas gång utan att bli allt för låga?Hoppas ni förstår hur jag tänker och det kanske inte är ett problem egentligen? Citera
dahlgren Postat 9 oktober 2013 Postat 9 oktober 2013 Värdena kommer att vandra mot det värde som ditt nyblandade vatten har. Förutsatt att du håller konstanta värden med din bailing.Eller du skulle ju kunna lyckas om du doserar en större mängd vid ett tillfälle och byter vatten strax innan det doseras. Citera
JonasW Postat 9 oktober 2013 Författare Postat 9 oktober 2013 Ja, jag ville bara dubbelkolla om det är ett icke-problem Tack! Citera
greger Postat 9 oktober 2013 Postat 9 oktober 2013 De flesta kvalitets kvalitets-salter håller fullständigt normala värden, så det kan väl inte vålla några oöverstigliga problem, eller? Citera
JonasW Postat 9 oktober 2013 Författare Postat 9 oktober 2013 Tänkte mer om man har ett salt med högt KH eller dylikt, så finns väl risken att det blir "kaka på kaka".Men jag tror mig ha fått mitt svar att det är lugnt Tack. Citera
Ferngren Postat 9 oktober 2013 Postat 9 oktober 2013 Ska du köra med Balling Light så se bara till att du har ett salt som innehåller "perfekta" värden.Ballingen bibehåller sedan dessa perfekta värden.Vattenbyten görs av flera orsaker men för light metoden så motverkar den jonobalans.Balling light + bra salt + vattenbyten = stabilt akvariumAlltså bara att köra på Jag var trea på bollen märkte jag nu 😴 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.