Gå till innehåll

Balling light +vattenbyte = höga värden?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har funderingar på att antingen starta med Balling light på nuvarande kar eller nästa men ville reda ut en sak redan nu.

Man håller t.ex. Ca & Mg konstant med Ballingen, men light bygger ju på att man byter vatten också.

Om du redan håller dina värden på optimala nivåer och sedan byter 15% vatten så finns väl en risk att värdena blir för höga?

Det måste ju bli mer noga vilket salt man använder tänker jag, så att det inte innehåller förhöjda värden som vanligtvis hade kunnat förbrukas under en veckas gång utan att bli allt för låga?

Hoppas ni förstår hur jag tänker och det kanske inte är ett problem egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena kommer att vandra mot det värde som ditt nyblandade vatten har. Förutsatt att du håller konstanta värden med din bailing.

Eller du skulle ju kunna lyckas om du doserar en större mängd vid ett tillfälle och byter vatten strax innan det doseras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra med Balling Light så se bara till att du har ett salt som innehåller "perfekta" värden.

Ballingen bibehåller sedan dessa perfekta värden.

Vattenbyten görs av flera orsaker men för light metoden så motverkar den jonobalans.

Balling light + bra salt + vattenbyten = stabilt akvarium

Alltså bara att köra på :)

Jag var trea på bollen märkte jag nu 😴

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...