Gå till innehåll

Problem med skummaren.


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej! Har en Ruwal 130/400 skummare.

Förra gången jag skulle tömma skummarkoppen hade jag problem skummaren öser ut vattnet fortare än returen fyller skummarfacket igen. Den har alltid (ca 5 månader kanske) hållt en nivå så vattennivån legat precis och runnit över skiljeväggen till returfacket. Förra gången löstes problemet genom att sätta fingret på luftslangen till pumpen och nivån steg till gamla vanliga. Men idag när jag tömde koppen och startade skummaren så sjunker nivån så det bara är kanske 10cm vatten i skummarfacket. Inget jag gör mot det hjälper. Rengjort returpump och kollat så inget sitter där(New Jet 2300) ställd på max. Avrinningen hänger med helt och hållet, men även den är rengjord. Plockat isär skummarpump och kollat så inget konstigt är där heller. Men problemet kvarstår..

Pumpen i skummaren är en Rio 1700.

Någon med några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp startar jag från rätt nivå sjunker vattnet i skummarfacket och ökar i returfacket. Ska kolla pumpen men är 99% på att den är ställd max

Har du provat att rycka ut sladden till skummarpumpen en liten stund så att den startar från rätt nivå?

Ratten på returpumpen till att reglera flödet går åt fel håll om man jämför med stereon. Kolla att returpumpen verkligen lämnar max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har en Ruwal 130/400 skummare.

Förra gången jag skulle tömma skummarkoppen hade jag problem skummaren öser ut vattnet fortare än returen fyller skummarfacket igen. Den har alltid (ca 5 månader kanske) hållt en nivå så vattennivån legat precis och runnit över skiljeväggen till returfacket. Förra gången löstes problemet genom att sätta fingret på luftslangen till pumpen och nivån steg till gamla vanliga. Men idag när jag tömde koppen och startade skummaren så sjunker nivån så det bara är kanske 10cm vatten i skummarfacket. Inget jag gör mot det hjälper. Rengjort returpump och kollat så inget sitter där(New Jet 2300) ställd på max. Avrinningen hänger med helt och hållet, men även den är rengjord. Plockat isär skummarpump och kollat så inget konstigt är där heller. Men problemet kvarstår..

Pumpen i skummaren är en Rio 1700.

Någon med några tips?

Det går ju att lösa om du sätter in en pump som pumpar tbx vattnet från sidta facket i sumpen till första lr andra facket.

Men de e kanske inte den lösningen du e ute efter. Men det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...