Gå till innehåll

Biopellets vs VÄS


bjomat

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har sökt lite på forumet angående kolkällor men hittar inga tydliga svar på min undran - startar därför en tråd.

Jag är i uppstartsfasen till mitt nya sps kar och har inte bestämt mig för kolkällemetod än. I mitt nuvarande kar kör jag väs som jag är nöjd med men är intresserad att testa biopellets.

Så grabbar och tjejer - fördelar/nackdelar Biopellets / VÄS??

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets har förmåga att urlaka hela karet på nitrat medans det fortf finns fosfat är iaf min erfarenhet. jag har fosfat remover samtidigt och då tycker jag det funkar ok. Jag måste tillsätta nitrat var dag för att inte nolla nitraten i dagsläget.

jag vet att Bioted tagit fram ett spårelement som biopellets förbrukar mkt av och med det tyckte jag pelletsen fick en extra kick. Jag tycker dock det är mkt bök o mek med pelletsen då den ofta klumpar sig. Kanske den stora XL pelletsen funkar bättre?

jag kommer starta Zeovit inom kort efter att kört biopellets i flera år. Mitt kar är väl en ok indikation på att det funkar med biopellets kan jag tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets har förmåga att urlaka hela karet på nitrat medans det fortf finns fosfat är iaf min erfarenhet. jag har fosfat remover samtidigt och då tycker jag det funkar ok. Jag måste tillsätta nitrat var dag för att inte nolla nitraten i dagsläget.

jag vet att Bioted tagit fram ett spårelement som biopellets förbrukar mkt av och med det tyckte jag pelletsen fick en extra kick. Jag tycker dock det är mkt bök o mek med pelletsen då den ofta klumpar sig. Kanske den stora XL pelletsen funkar bättre?

jag kommer starta Zeovit inom kort efter att kört biopellets i flera år. Mitt kar är väl en ok indikation på att det funkar med biopellets kan jag tycka.

Tack för värdefull info :) och ditt kar är mer än en indikation på att det kan funka...!!

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom akvarier denitrifierar försvinner nitrat som kvävgas medans fosfaten ackumuleras.

Detta ger skeva värden gentemot Redfield och nitrat blir begränsande för bakterieexporten. Detta sker oberoende av variant på kolkälla.

Man kan då tillsätta remover för att få bort fosfaten eller dosera nitrat så att bakterierna inte längre begränsas för samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har sökt lite på forumet angående kolkällor men hittar inga tydliga svar på min undran - startar därför en tråd.

Jag är i uppstartsfasen till mitt nya sps kar och har inte bestämt mig för kolkällemetod än. I mitt nuvarande kar kör jag väs som jag är nöjd med men är intresserad att testa biopellets.

Så grabbar och tjejer - fördelar/nackdelar Biopellets / VÄS??

Med vänlig hälsning, Björn

XL Biopellerts klumpar sig inte jag har kört i Damstrumpa i min sump som har en 1200 liters pump

funkar alldelest utmärkt.Det som är ett måste för att det skall funka bra är en bra skummare

som sitter presis effter biopellertsen annars blir det mycket av dessa bakterier i akvariet.

Bioted har goda bakterier på flaska som man skall hälla i en gång i veckan som

kompensation.

Hittade detta hos Bioted för ett par dagar sedan

Detta är inte samma sak som Alluminiumbaserat/Järnbaserat remower.

PO4x4 Phosphate/sillicat remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga

fosfatreducerande filtermaterialen.

Det består av Pelletsformade Plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten

och går till och med att återgenerera med ett speciellt salt

Bioted hadde inte det inne men skulle kolla upp det.

Alltså samm sak som finns i Blue Life Clear FX Pro vad jag kan se.

Jag la till 0,5 dl förtsa dagen och dag 5 0,5 dl till för det står överdosera inte och

på för packningen står det att man kan köra detta ihop med Biopellerts.

Det jag ser som efekten är att vatten är klarare samt att skarapa alger från glasrutan

har minskat drastiskt.

:wooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...