Gå till innehåll

Högt Nitrat och fosfat!


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Hejhej! Som sagt, har haft ganska högt fosfat och nitrat en längre tid nu. Började med vodka för ca 3 veckor sedan, systemet är på ca 300l och idag doserar jag 4,5 ml per dag. Finns det andra enkla sätt förutom reaktorer att använda sig av. Testade vattnet nyss och är fortfarande högt. Ska man fortsätta att höja doseringen sakta eller vad säger ni? Tack på förhand!

post-7331-14468931234095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Björn! Varför ska man skumma blött? Och varför sänka om bakteriefilm bildas? Har hört att bakteriefilm kommer när man kör igång vodka men inte att man ska bromsa då utan att den ger efter när det stabiliserats. Provar väl att höja till 6 ml om dagen och gör nya mätningar, har ju ganska så proppfullt i karet;) har du fått igång ditt nya system föresten Björn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Björn! Varför ska man skumma blött? Och varför sänka om bakteriefilm bildas? Har hört att bakteriefilm kommer när man kör igång vodka men inte att man ska bromsa då utan att den ger efter när det stabiliserats. Provar väl att höja till 6 ml om dagen och gör nya mätningar, har ju ganska så proppfullt i karet;) har du fått igång ditt nya system föresten Björn?

Länkarna som alexcarina postade - där har du dina svar. Kortfattat så skulle jag säga att du ska skumma blött för att få ut så mycket som möjligt och får du bakteriefilm så har du för mycket bakterier "bakterieblommning" och det kan orsaka syrebrist. Någon kunnig för gärna rätta mig om jag har fel.

...och japp nya systemet är igång lite smått :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värdet på fosfat och nitrat och vad mäter du med?

Du kan inte räkna med att använda vodka 3 veckor och sedan är problemen borta. Det är en långsiktig metod som kräver tid och tålamod. Jag har använt VÄS/Vodka i 6 år, och kan fortfarande mäta både fosfat och nitrat;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värdet på fosfat och nitrat och vad mäter du med?

Du kan inte räkna med att använda vodka 3 veckor och sedan är problemen borta. Det är en långsiktig metod som kräver tid och tålamod. Jag har använt VÄS/Vodka i 6 år, och kan fortfarande mäta både fosfat och nitrat;)

Testar med salifert både nitrat och fosfat.

Fosfaten ligger på ca 0.25

nitraten på mellan 10-25.

har inte förväntat mig någon pang effekt, men trodde mer att jag skulle kunna avläsa någon sorts skillnad iaf;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Set ju toksnyggt ut på bilden. Vad är du ute efter mer än låga värden på ett test?

Tack ska du ha!

Har försökt att hålla två olika sorters kirurger, som ätit bra men bara dött av någon anledning. Vissa koraller är inte 100% längre och då känns det lite som att jag måste få ner dessa två näringsparametrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...