Tweeny Postat 30 oktober 2013 Författare Postat 30 oktober 2013 a jag gillar den. kan bero på att detta då är min första korall..... kärlek vid första ögonkastet Citera
Tweeny Postat 1 november 2013 Författare Postat 1 november 2013 snälla kan nån hjälpa?? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57503-vit-fl%E4ck-p%E5-min-ocellaris Citera
Tweeny Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 har skummare i nanot nu. och satt streamern mot ytan så jag förhoppningsvis får ner mer syre. Den ena fisken åt lite idag... skönt faktiskt. Men inte den andra. Däremot har min ena turbosnigel dött. Vet ej varför... =( Citera
Tweeny Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 (ändrat) idag har karantänen varit igång i en vecka med de båda clownerna. om jag inte ens kan hålla dom vid liv i ett ca 70 L kar. Hur ska jag kunna hålla ca 20 fiskar vid liv i ett 750L kar? känns ibland som att det stora borde säljas Ändrat 3 november 2013 av Tweeny ölen stavade fel Citera
Atlas Postat 3 november 2013 Postat 3 november 2013 Jag upplever stora kar som mycket mer enkla att hålla igång. Man får inte så kraftiga svängningar osv i värdena. Jag startade mitt 720 som första kar och har väl haft ett riktigt bra flyt kanske. Men inte haft några större problem. Tror att du får det mycket lättare med ditt 750 Citera
Tweeny Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 sådär ja, 7 dagar tog det att ha ihjäl första fisken. clownen som inte ville äta hittade jag idag död. den var nog svag och orkade inte stå emot strömmen från streamern. den hade fastnat vid "insuget" lixom. tog upp den och den ser typ levande ut. klara färger fina klara ögon inga konstiga fläckar eller nånting. Citera
krille 55 Postat 3 november 2013 Postat 3 november 2013 mycke gegg i skummaren. tyder ju på att det behövdes. tror nog dina sjuka fiskar beror på vattenkvaliten. inga bakterier som kunde ta hand om föroreningarna i det nya vattnet Citera
Tweeny Postat 3 november 2013 Författare Postat 3 november 2013 nä det är juh ingen LS i karet så det finns väl inte så mycket bakterier i. när börjar det komma kalkalger o sånt?? har inte hänt nånting i mitt karantänkar eller i nanot heller för den delen...o det har varit i gång 7 dagar nu Citera
JoWa Postat 4 november 2013 Postat 4 november 2013 kalkalger tar ett tag för att det ska komma synd att clownen dog försök byta vatten du kanske har höga ph4 värden Citera
Tweeny Postat 5 november 2013 Författare Postat 5 november 2013 Bytte vatten i lördags. Då var karet 6 dagar gammalt Citera
Tweeny Postat 5 november 2013 Författare Postat 5 november 2013 ska jag byta vatten igen?vet inte hur man ska ställa in skummaren med vattennivå och sånt för att den ska gå så bra som möjligt heller Citera
Tweeny Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 nu har det hänt lite...Mitt stora system på ca 1300L är sålt. Hämtades i förrgår. Så nu är det bara lilla nanot kvar på 80L.Har en ocellaris i nanot. Den har bott där ca 1 månad nu kanske. Fick lite olika fraggar i förrgår av han som köpte det stora karet. Vet inte vad alla är för något. Vet att det är lite xenia iallafall. Några små ormsjöstjärnor med.Har ingen sump till detta kar. Har bara haft det tillfälligt. Men nu när jag sålde det stora kanske jag blir fast med detta ett tag. Då kanske man ska fixa till det lite snyggare. Har massa sladdar överallt och allt ligger hullerombuller.Hade en eremitkräfta i som dog. men sen var den vid liv, sen dog den sen var den i liv igen...så jag misstänker att LSen i karet producerar nya eremiter helatiden. =)Vi letar efter ett kar som inte är fullt så stort som det förra (750L) men större än detta. Vill ha minst 300L då jag vill ha en leucosternon nångång i framtiden. ETT MÅSTE!Min fästman är väldigt inne på att köpa ett hörnkar då det inte tar lika mycket plats. Citera
Tweeny Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 (ändrat) Ändrat 12 januari 2014 av Tweeny lägga till en bild Citera
Tweeny Postat 14 januari 2014 Författare Postat 14 januari 2014 Idag såg nästan alla koraller hängiga ut. Så det blev vattenbyte 10 %. Sen fixade jag igång min lilla nanoskummare också. Har ingen sump, så all teknik är i akvariet. Mitt nano på 80 L var ju bara tänkt som nått tillfälligt tills stora karet kom igång. men nu är stora karet sålt. Så nu måste jag väl fixa nanot.Är ju knökfullt med sten. inte särskillt mycket plats för fisk att simma tex.Blev en del vattentester med ikväll....och kanske ett glas vin eller två =) Citera
Andreas N Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Med så mkt sten skulle du ju kunna ha en mandarin jag gissar på att det kryllar av liv bland stenens håligheter? Det nitratvärdet var inte lågt precis hehe.Såg att du sökte ett hörnkar.... Min bror hade ett tidigare men sålde det tyvär. Citera
Tweeny Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Haha det är knökfullt med små vita kryp i stenen. Har förökat sig otroligt fort. Kollade precis på stenen det är typ 3-4 kryp på en kvadratcentimeter. Citera
Tweeny Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Ja jag kämpar med nitrat. Är ganska säker på att det blivit pga för mycket mat. Fick igång min skummare igår. Ser ut som att den var efterlängtad. Citera
Tweeny Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Någon som vet vad detta är och varför det är och hur man får bort det? Citera
petnym Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Någon som vet vad detta är och varför det är och hur man får bort det?Cyanobakterier... Sök på cyano och du hittar många andra som försöker bli av med det... Citera
Andreas N Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Sug upp med en slang var kväll så det inte får va kvar ostört. Det går ju inte åt mer än ett par liter vatten får att suga bort det.Troligen ligger det mkt skräp där som frigör fosfat som cyanon kan gotta sig på. Citera
Tweeny Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 Vad gör min calustrea och varför? Citera
lexwin Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Någon som vet vad detta är och varför det är och hur man får bort det?Det röda slemmet är säkert cyano. Kämpar med det själv. Men det den växer över liknar ju det jag frågat efter här: Vad växer på stenen? eller? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.