Gå till innehåll

bygga Ph-mätare


foppa

Rekommenderade inlägg

Finns det nån som har byggt en egen ph-mätare.

Mitt önskemål ar att få tag på en ph-mätare med en eller fler utgångar.

Det bästa var om den hade 4-20 mA utgång.

Jag vill koppla den till plc.

Kanske det finns att köpa till ett bra pris nånstan.

Jag har hittat på ph-mätare med mina önske mål men dom verkar ju så satans dyra samt stora.

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Niclas.

Jo jag har kollat igenom den.

Skulle va skoj om man kunde hitta nån information om nåt hemma bygge.

Jag vill gärna ha tag på en ph mätare som kan ge en utgångs signal.

För då kan jag ta in den i plc å trolla lite med den signalen.

Jakten går vidare

Foppa:glad:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jap !!

Jag tyckte precis som du att det var onödigt att ha "färdigköpta" Ph-mätare. Jag byggde själv "förstärkare" och kopplade till en PLC. Jag kör 0-10 volt, lite enklare än 0-20 mA. Tyvärr så var upplösningen i min Plc bara 10 bitar. Så för att få nogrannhet kör jag 0v = 6,5 ph 10v = 9,5 ph. (Lättare att kalibrera på 7,0 och 9,0).

Ph-mätaren i kalkreaktorn har andra gränser , men samma princip.

Resten sker sedan från Plc:n, Kalibrering loggning mm.

Köp gärna högkvalitets OP-förstärkare. Jag anser inte att texTL080 serien räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jap !!

Jag tyckte precis som du att det var onödigt att ha "färdigköpta" Ph-mätare. Jag byggde själv "förstärkare" och kopplade till en PLC. Jag kör 0-10 volt, lite enklare än 0-20 mA. Tyvärr så var upplösningen i min Plc bara 10 bitar. Så för att få nogrannhet kör jag 0v = 6,5 ph 10v = 9,5 ph. (Lättare att kalibrera på 7,0 och 9,0).

Ph-mätaren i kalkreaktorn har andra gränser , men samma princip.

Resten sker sedan från Plc:n, Kalibrering loggning mm.

Köp gärna högkvalitets OP-förstärkare. Jag anser inte att texTL080 serien räcker.

Tjaba gonzo

har du ritning på ditt bygge....nyfiken.

Samt jag har ingen analog modul/ingång på min plc men jag har slotts över så jag kan jacka i en sådan modul

Kan man modifiera ditt bygge så man kan köra med BCD så kan jag använda mina digitala ingångar.

Klubbsson tack för erbjudandet....ska tänka på detta

:smiley17:

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Foppa !!!

Ja jag har några handritade skisser. Jag ska försöka att rita in dem "electroniskt" och lägga ut dem här.

Vill du ta in signalen binärt eller bcd till din Plc, får du bygga in en AD-omvandlare i "Ph-mätaren". Sen får du fixa omvandlingen från binärt till Bcd antingen med hårdvarulogik eller ev. med en Pic-krets.

Annan metod att få in sina mätvärde till Plc är följande ::

Min kompis hade en fin Ph-mätare från Hanna-instruments, den kunde lämna all information via en serielänk på 232-snitt. Tyvärr kunde tyvärr inte hans Plc-ta emot detta.

Simsalabim !!

Bara att ställa in Ph-mätaren till att sända aktuellt Ph-värde var 5 sekund.

Detta "special-protokoll" tag jag in i en Pic-krets, och via mjukvara konverterade jag dettta till Bcd-kod som därefter sändes helt digitalt till Plc:n. Jag tror det gick åt 8-9 signaler. 4 för värde för på varje siffrra, 3 för aktuell siffra + clock-signal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...