Gå till innehåll

Alldeles för högt KH


Tevowo

Rekommenderade inlägg

Hej, har ett problem som jag behöver hjälp med....

Har precis testat vattenvärdena på mitt nyblandade saltvatten som jag skall använda till ett större vattenbyte i mitt 240 L. Kollade värdena och såg följande:

I akvariet:

Ca:420ppm

KH: 7,7 dKH

mg ej mätt (1380 ppm för 14 dgr sedan)

Nyblandat(1H gammalt)

Ca:400ppm

KH: ca 16 dKH!!! (omtaget 3ggr)

mg ej mätt

Mätt med reef foundation pro test kit, dvs titrering

Salinitet 35 ppm i båda enligt refraktometer. Saltet heter red sea salt, jag använder kranvatten.

Jag har totalt blandat 120 liter nytt vatten så det känns surt :( om jag skulle behöva hälla ut det.

Det är första gången jag mäter kh och ca på mitt nyblandade, så jag vet ej vad det har varit förr.

Saltet kommer från de sista kg i saltspannen.

Den stora frågan är:

Kan jag använda detta vatten till mitt akvarium??? Eller bör jag sänka dKH, tex med ättika och isåfall hur räknar jag hur mkt ättika jag skall använda?(har 24 % ättika hemma)

i karet finns fiskar, sniglar, hummer, mjukisar och någon enstaka sps samt rejält med kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en idé, jag har reef foundation A som innehåller calcium chloride. Har förstått det som att om man höjer Ca med 20 ppm via CaCl2 så sänks KH med 1 dKH. Står på förpackningen att "A" innehåller CaCl2, men inte om det är den enda Ca källan i pulvret, och jag kan inte hitta någon innehållsförteckning.

Provar nu att höja Ca med 80 ppm (11 g "A") i den ena nyblandade spannen som är på 50 L, vilket i teorin gör att dKh sänks med 4 dKH om nu "A" enda källa är CaCl2.

vattnets dKH skall då landa på ca 12, och Ca på ca 480. Återkommer med resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...