Skafar Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Hej! Har en fråga angående "rördjuren" som finns på bilden här. För det första, vad är det för något? Är det rörmaskar? De släpper ut fina trådar, precis som spindelnät i akvariet som de sen samlar in då det fastnat fiskmat och dyligt på det. De har bara blivit fler och fler med tiden sedna jag skaffade akvariet för nio månader sedan. Nu får jag en uppfattning om att de påverkar korallen som också syns på bilden negativt? Det är inte speciellt snyggt heller! Ska man, kan man plocka bort dem? Mvh //Micke & Gunilla Citera
dahlgren Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Rörmask skickar ut som en solfjäder. Är det bara en lång "fiskelina" så googla vermetid snail. Citera
Skafar Postat 29 oktober 2013 Författare Postat 29 oktober 2013 OK tack, då är det Vermetid snail. Har Googlat runt men inte hittat något som säger att det är dåligt med sådana. Det är det kanske inte heller men det ser inte så trevligt ut! Hur man får bort dem finns det en del tips om. Vad gör ni på Saltvattensguiden? Mvh //Micke & Gunilla Citera
stigigemla Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Jag har tagit bort mina då de brände en del koraller. Citera
Dykaren Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Jag brukar ta en skruvmejsel eller likande och bryta/skrapa bort hela. Upplever dem mer som störande och fula än farliga. Citera
Blåbert Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Kan man utrota dem biologiskt, eller är det mekanisk åverkan som gäller? Citera
dahlgren Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Vet inte om det finns djur som äter dom, om någon vet så säg!Mina stör helt klart korallerna när deras linor nuddar dom, att bara bryta av det lilla röret räcker inte för att döda dom. Efter ett tag så har de byggt upp det igen. Man måste få bort hela foten också. Citera
Skafar Postat 2 november 2013 Författare Postat 2 november 2013 Idag knep jag av och krafsade bort så mycket jag kunde! Som någon sa här så är de troligtvis ganska svårdödade! Trådar kommer nu lite längre in, jag får på dem igen! Citera
Blåbert Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Är det ingen som har ett kanontips i frågan? Citera
ormet Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Kulfisk. Men vilka enorma vermetider!De är dåliga för koraller och en av anledningarna till att jag inte vill ha ls. http://reefbuilders.com/2012/07/23/vermetid-snail-stony-corals/Det är nog bara fysiskt våld som gäller. De små kan man limma igen. Citera
Blåbert Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Jag har massor inte lätt att ge sig på manuellt... Citera
stigigemla Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Jag har tagit bort mina och med lite hjälp var det lätt. Jag krossade lite av kringlan med en polygriptång och sedan gjorde fiskarna resten. Gul kirurg plockade en del och olika vrassar gillade restern också. Citera
Blåbert Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Jag har tagit bort mina och med lite hjälp var det lätt. Jag krossade lite av kringlan med en polygriptång och sedan gjorde fiskarna resten. Gul kirurg plockade en del och olika vrassar gillade restern också.Aha, kan man prova, men jag mängder med små 1 cm. De stora känns lättare...Får sannera all sten när jag byter kar... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.