Gå till innehåll

Rördjur?


Skafar

Rekommenderade inlägg

post-7440-14468931355591_thumb.jpg Hej! Har en fråga angående "rördjuren" som finns på bilden här. För det första, vad är det för något? Är det rörmaskar? De släpper ut fina trådar, precis som spindelnät i akvariet som de sen samlar in då det fastnat fiskmat och dyligt på det. De har bara blivit fler och fler med tiden sedna jag skaffade akvariet för nio månader sedan. Nu får jag en uppfattning om att de påverkar korallen som också syns på bilden negativt? Det är inte speciellt snyggt heller! Ska man, kan man plocka bort dem? Mvh //Micke & Gunilla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack, då är det Vermetid snail. Har Googlat runt men inte hittat något som säger att det är dåligt med sådana. Det är det kanske inte heller men det ser inte så trevligt ut! Hur man får bort dem finns det en del tips om. Vad gör ni på Saltvattensguiden? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det finns djur som äter dom, om någon vet så säg!

Mina stör helt klart korallerna när deras linor nuddar dom, att bara bryta av det lilla röret räcker inte för att döda dom. Efter ett tag så har de byggt upp det igen. Man måste få bort hela foten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag har tagit bort mina och med lite hjälp var det lätt.

Jag krossade lite av kringlan med en polygriptång och sedan gjorde fiskarna resten.

Gul kirurg plockade en del och olika vrassar gillade restern också.

Aha, kan man prova, men jag mängder med små 1 cm. De stora känns lättare...

Får sannera all sten när jag byter kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...