Gå till innehåll

Anemonernas placering & vandring


Chum

Rekommenderade inlägg

Hur gör ni andra med era anemoner... Jag antar att de flesta placerar där ni helst vill ha dem. Men sen när de ev flyttar på sig? Brukar ni försöka "tvinga" tillbaka anemonen att vara på ett utvalt ställe, eller accepterar ni den plats anemonen väljer, istället för att kanske anpassa och ändra vattenflöde och/el ljus för att prova igen? De kan ju tex sätta sig bakom en sten så den inte ens syns? Min BTA satt en vecka på det ställe jag valde, men efter att vågmaskinen kom in, så klättrade den ända längst ned på revet. Nu fnular jag på om jag ska modifiera vattenflödet (då den verkar gilla lugnare strömmar) för att kunna flytta tillbaka den, eller om jag ska försöka leva med denna estetiskt ganska trista placering nu när också sammetsclownen flyttat in i den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Om man sett vad jag skrivit i andra trådar så kommer det kanske inte som en överaskning, men jag låter dem sitta där de sitter. Precis som det mesta i akvariet. Det får ha sin gång...

Jag har 4 anemoner i dag. 1 är på sin ursprungliga plats, två andra har flyttat. En flyttade först bakom allting i en månad för att sen flytta fram igen. Den tredje rörde sig 10 cm i sidled och satte sig mitt i en knappkoloni med watermelon. Den fjärde är en liten bebis och har precis dykt upp på platsen för den som satte sig i knappkolonin.

Jag är väl hyffsat nöjd med hur de har satt sig och ämnar inte ändra på något just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbaskat.. nu har den vandrat ännu mer och klämt in sig mellan en sten och akvariets högra ruta, vid botten. Det blir det att försöka flytta den ändå, för där kan den inte vara med clownen i sig =/ Tydligen gillade den inte alls vågrörelserna som kom med introduktionen av min Jebao WP25? Eller... så kanske det är doseringen av ozon varje dag som gör den sur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bta sitter kvar på stället jag placerade den (peppar, peppar). Anledningen till att den gör det tror jag är att den har skydd för sin fot, lagom vattenrörelse samt gott om ljus.

Nu tror jag inte detta är facit men det kanske är till lite hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbaskat.. nu har den vandrat ännu mer och klämt in sig mellan en sten och akvariets högra ruta, vid botten. Det blir det att försöka flytta den ändå, för där kan den inte vara med clownen i sig =/ Tydligen gillade den inte alls vågrörelserna som kom med introduktionen av min Jebao WP25? Eller... så kanske det är doseringen av ozon varje dag som gör den sur?

min crispa tycker om att vara på ett ställe i ca 2-4 veckor sen är det dags för den att flytta jag har snart haft den på alla tänkbara platser i karet utom uppe på stenen vilket den var när jag placerade den sen dess så har den varit :

bakom LS så man inte ser den på LS fram till där LS:en möter sanden på glaset på framrutan även har där den möter sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två anemoner och ena hade ett jättebra ställe att sitta på. Den satt verkligen perfekt där så länge den var i sin "fina form" alltså med runda fina bubblor. Sen fick den dock för sig att ta så mkt plats som möjligt och sträckte på tentaklerna så dem blev trådsmala och själva kroppet vart enorm. Då började den närma sig mina spser och smekte redan en candy cane.

Så förra helgen flyttade jag på den. Satte den istället på min btn bakgrund där den inte borde kunna nå några koraller om den inte växer avsevärt.

Jag tror nog det är det man ska tänka på när man placerar anemonen: Kommer den kunna nå mina andra koraller? Är svaret ja så får man antingen leva med skadade koraller eller välja en annan plats. Jag tror att så länge man väljer en lugnt plats där den inte är allt för utsatt så kommer den nog att bosätta sig där.

Jag började med att sätta anemonen nära ytan på btn bakgrunden men den klättrade ner till botten så att den liksom fick sig ett hört att skydda sig med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade tråden! :)

Jag fick en BTA från Morot för ca 3 månader sedan - har blivir 3 stycken nu och rejält stora. Hos mig har de hela tiden suttit under Dreamchip som har körts på ca 150 W. bara bra erfarenheter. Däremot har jag märkt att de är väldigt känsliga för ozon och de är numera min indikator på att det är dags att stänga av ozonet en stund.

MVH Lasse

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56994-Dreamchip-och-BTA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...