Tweeny Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Min ocellaris har fått en vit fläck. den var inte där i går. Den bor i ett karantänkar just nu med en till ocellaris , två turbosniglar och en eremit.temp 26,2, nitrit:0, nitrat:2,5 - 5,0Salt: 1,024Vad ska man göra. starta uv? (JEBO UV-H36) eller sötvattendopp? Vad kan det vara? Här är den bästa bilden jag kan få.. Citera
Tweeny Postat 1 november 2013 Författare Postat 1 november 2013 Kan nån hjälpa? mina båda ocellarisar ligger på botten och flämtar. trodde inte att de skulle överleva natten...temp 26,2salt 1,025ph 7,9nitrit 0nitrat 4-5 Citera
Mats_öland Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 rikta en streamer pump mot ytan och hoppas det e syrebrist,, Citera
Tweeny Postat 1 november 2013 Författare Postat 1 november 2013 Gjorde det nu Mats. Mina två ocellaris är juh i karantänkar och kommer att vara där i ca 4 veckor i väntar på nitrittopp o sånt i mitt nano där all LS är.har UV igång en stund i dag och en stund i går för den vita fläcken på den ena ocellarisen. Jag hoppas att flämtningarna beror på syrebrist. bytte vatten igår. satte ena streamern mot ytan och satte i en nanoskummare nu. Citera
PeterG Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Hej hade samma på min lilla Sixten (sixliner), det flyttade runt först bak som på din sedan på ögat som fortfarande är lite grått och sedan på "pannbenet" men det verkar ha gått tilbaka av sig själv , hen är bara lite grå i ögat fnv.Personligen tror jag att det är ngn typ av svamp-vad det nu finns för medikamenter mot det ?Hoppas de klarar sig Hälsn Peter Citera
Tweeny Postat 1 november 2013 Författare Postat 1 november 2013 körde i gång UV i går....är det dumt? Citera
PeterG Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Tror jag inte , torde ju döda elakheter i vattnet iaf. men inte det som sitter på fisken. Citera
Tweeny Postat 1 november 2013 Författare Postat 1 november 2013 ok.... får se om det blir bättre nu då Citera
PeterG Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Man kan ju prova aureomycin eller terramycin.Spara alltid några tabl om man får för många för de gåra att anv även till husdjur.Om du känner någon som har häst så brukar de ha rejäla doser , så man kan få lite. Citera
PeterG Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Man kan ju prova aureomycin eller terramycin.Spara alltid några tabl om man får för många för de gåra att anv även till husdjur.Om du känner någon som har häst så brukar de ha rejäla doser , så man kan få lite. Citera
alexochingencarina Postat 2 november 2013 Postat 2 november 2013 Håll koll på tempen nu när du kör uvc så inte burken kokar. Timer kan funka annars. Citera
fotte Postat 2 november 2013 Postat 2 november 2013 Mina hade prickar och flämtade mycket men låg aldrig på botten. Mina hade antagligen gälparasiter.Jag medicinerade med koppar i 8 dagar (i ett separat kar helt tomt från sten/andra djur såklart) som jag köpte av oceanakvarium och sedan dess har jag inte haft prickar på det. Att tänka på är att det självklart är en liten risk då koppar är giftigt för parasit och fisk. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.