Gå till innehåll

Micropartiklar


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Hej! Har en fråga om nån kan förstå sig på varför jag aldrig har helt kristallklart vatten.

använder osmos, har ozon, skummare, bubbelfälla, filtervadd etc.

fick tipset av en vän att flytta mina två Streamers och har gjort det men blir ingen skillnad. Nån som har tips på placering av dessa? Lägger med en bild så man ser vart dem sitter idag. Med vänlig hälsning, Robin

post-7331-14468931423061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror till stor del vad partiklarna är för något, men mekanisk filtrering (100mikronsstrumpa) + aktivt kol ger ofta riktigt klart gnistrande vatten, sen kan man hjälpa det på väg med lite lullull som Fauna marin - Ultra life. Men säkerställ först att det inte handlar om mikrobubblor åtminstone, märks lättast om man stänger av all cirkulation och kollar om partiklarna stiger uppåt sakta sakta... En annan fråga, är det så att man ser individuella partiklar, eller är det bara en dis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror till stor del vad partiklarna är för något, men mekanisk filtrering (100mikronsstrumpa) + aktivt kol ger ofta riktigt klart gnistrande vatten, sen kan man hjälpa det på väg med lite lullull som Fauna marin - Ultra life. Men säkerställ först att det inte handlar om mikrobubblor åtminstone, märks lättast om man stänger av all cirkulation och kollar om partiklarna stiger uppåt sakta sakta... En annan fråga, är det så att man ser individuella partiklar, eller är det bara en dis?

Jag skulle säga att det inte är microbubblor, utan (skräp)? Som flyger omkring. Inte enstaka utan mer som dis, slänger med ett videoklipp om det nu funkar;) tack!

bEoxkpk7nzM

Ändrat av Benighted
fixade YouTubeklippet :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med mikronsstrumpa och du kommer få det så gott som klart. Räkna dock med att få rengöra den på 2-3 dagar basis.

Har du fiskar som gräver mycket i sanden förresten?

Okej blir nog en sådan;) finns den på triton exempelvis? Har en sandvändande fisk men tror inte den är problemet för den är så försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfisken har, 200mikron räcker nog, 100 mikron täpper igen väldigt fort, jag har för mig att det jag kör med nu är 200mikron, har några 100, men de blev jobbiga att använda för att man var tvungen att rengöra dem i princip varje dag...Skillnaden mellan de två modellerna är att den första är som mer som filtad matta, och nylonvarianten är som en tunn väv, jag har svårt att säga vilken jag gillar bäst, nylonen är kanske lite lättare att rengöra då saker inte bäddar in sig långt in i filten, men upplever det inte som jättesvårt hursom, sköljer dem in och ut ett tag och kramar ut dem... Och då och då kör jag dem i tvättmaskinen med en flaska ättika (men här är det väldigt viktigt att se till att tvättmaskinen inte har några tvättmedelsrester i sig, min tvättmaskin är rätt smidig för detta då man kan ta bort facket som innehåller tvättmedel o sköljmedel) jag brukar efter att ha tvättat dem köra ett kortare tvättprogram helt utan några medel (ättika) för att säkerställa att alla rester är borta, har inte varit några problem hittils i.a.f., men känner man sig inte trygg så skulle jag nog tvätta dem i en hink med ättika då och då istället.

En sak till, doserar du nån kolkälla? och när det kommer till videon, man såg ju en del större partiklar flyta förbi, men det är inte det riktiga problemet utan den lätta disen i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ändå att huvudproblemet är att streamers är "felriktade" Det gäller ju för din del att se till att det som rörs runt i akvariet kommer till avrinningen för att sen filtreras/skummas bort. Lyckas du inte med det så kommer det bli mer och mer bös som samlas och när sen en fisk eller dylikt simmar förbi det stället så rörs det upp igen och blir grumligt. Försök få mer "Kaos" i vattnet om du förstår vad jag menar.. Bästa enligt mig är styrbara pumpar såsom tunzes 6055:or som du kan koppla till din profiluxdator :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrbara pumpar tycker jag är en klar fördel men det är inte säkert det löser ditt problem och det kommer ta ett tag (veckor) innan böset letat sig ner till sumpen. Kanske avvakta och prova ändra om dina streamers du har först så du ser att böset först virvlas upp och sen letar sig till avrinningen. En tanke bara - men som sagt styrbart är väldigt bra på många sätt och du var ju redan profiluxen.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror med att det kan vara ett problem med riktningen på streamers se till att du har bra tryck mot avrinningen då tvingas skiten dit. Jag har själv lite problem i mitt hörnkar att jag får en virvel där all skit ansamlas dock mycket lätt att evakuera med en slang och suga ut några liter vatten.

Om jag varit du så skulle jag kikat så du har maximalt med vatten som driver emot avrinningen så ingen av pumparna slår tillbaka skiten likt en vägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrbara pumpar tycker jag är en klar fördel men det är inte säkert det löser ditt problem och det kommer ta ett tag (veckor) innan böset letat sig ner till sumpen. Kanske avvakta och prova ändra om dina streamers du har först så du ser att böset först virvlas upp och sen letar sig till avrinningen. En tanke bara - men som sagt styrbart är väldigt bra på många sätt och du var ju redan profiluxen.

Med vänlig hälsning, Björn

Absolut, kanske smart att vänta lite. Funderar på om jag ska sänka nivån i avrinningen så det blir lite mer "vattenfall" då lär ju skiten hitta dit lättare, för när jag sitter och tittar nu så ser det bara ut som allt åker fram och tillbaka;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...