Gå till innehåll

Vad är det som är fel?


Zavius

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla !

Jo, det är så här, mitt första akvarium håller på att gå åt skogen. Vad det är som är fel, vet jag inte. Jag har fått experthjälp för maskiner, preparat och mineraler, foder och råd.

Jag har haft akvariumet i lite mer än en vecka nu och idag är det andra gången jag ser en död fisk ligga på botten med en hungrig sjöstjärna över sig.

Akvariumet flyttades från en bekant till mig hem till mig Det är cirka 280 liter och följande djur och ting fanns i karet:

-Levande sten

-1 Anemon (Heteractis crispa)

-5 sniglar

-1 Kopparbandad pincettfisk (Chelmon rostratus)

-1 Äkta kejsarfisk (Pomacanthus Imperator)

-2 Clownfiskar varav en är hona och en hane (Amphiprion ocellaris)

-1 Kirurg (Acanthurus Olivaceus)

-1 sjöstjärna

-Tunze skummare och partikelfilter också en extra pump.

- KH, Nitrit nitrat, mg och ca test

-Mineraler och foder (Bla artemia)

Så, nog om det. Själva förflyttningen tog cirka 5-6 timmar och djuren verkade må bra när vi kom fram. En sak hade jag dock i som inte fanns i karet från början -Korallsand- (:o) Också en putsarräka och en till sandrensande sjöstjärna.

Fiskarna såg ut att ha det bra. Och snyggare var det ju också. Så medans vi höll på att sätta upp lampan så bra som möjligt, simmade krabaterna runt, nästan lyckligare än någonsin.

De första 2-3 dagarna såg allt perfekt ut. Men sen märkte jag att fiskarna började andas snabbt. jag hade också nått en nitrit halt på 1mg/l och en nitrat på 20mg/l vilket båda är i krisläge enligt vad det stod på paketet.

Panik! Vad skulle jag göra? Ett vattenbyte fick jag som råd och gjorde ett snabbt samma dag. 20 liter var det på.

Sen höll allt sig lungt till nästa dag då jag vaknade. Och gissa vad jag fick sån på på morgonen? Anemonen satt fast i tunze pumpen!

Panik! Vad skulle jag göra? Jag tog beslutet att dra loss den. Och det gick! Den hade många tenkakler skadade och jag var tvungen att suga bort de döda partiklarna på den.

Jag tog snabbt bort pumpen eftersom den var för kraftig enligt mig och gjorde bara så att anemonen flög runt i akvariumet. Nu gick bara avariumet på en pump, partikelfilterpumpen, fast det var bra kraft i den så jag antog att det räckte. Och visst, anemonen värkade trivas mer och mer.

Jag var sedan borta ett dygn från firrarna, spenderade natten någon annanstans. När jag kom hem såg jag den döda imperatorn.

Panik! Jag fiskade snabbt upp den snyftandes :( Den hade sett lite dålig ut innan jag stack, fy på mig tänkte jag.

Jag gjorde igår ett vattenbyte till. Ett 30 liter sådant. Nitriterna hade lagt sig lite, phew. bara 0.02-0.05 mh/l. Nitrat var heller ingen fara. Men idag när jag vaknade, såg jag den döda rostratus...

Panik! Det kändes som deja vu, men fiska upp han snabbt som f** gjorde jag (snyftandes.)

De andra fiskarna ser idag surt nog också ut att dö inom snar framtid... Vi konstaterade att vattnet var förgiftat av något. Kunde det vara amoniak? Ja, enligt den experthjälp jag fick tydde det på amoniakförgiftning.

Jag hade tänkt mig att helt enkelt vänta och se vad som händer. Förmodligen så kommer kirurgen och troligtvis clownfiskarna att inte att klara sig...

Nu, kära akvarister, skulle jag vilja höra era kommentarer och råd. Jag är tacksam om ni ens orkar läsa allt vad jag har skrivit och jag har så klart hoppat över vissa detaljer för att slippa hålla på tills hela akvariumet är dött. Sorry om beskrivningarna låter åt helvete men jag skrev detta inlägg så snabbt jag bara kunde.

Ha en bra dag

Mvh

Alexander (som för nuvarande är lite paff)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är din anemon som förgiftat karet lägg den i ett annat kar å se om den klarar sig sätt sen tillbaka din tuze pump det kan inte bli för mycket ström i karet å byt vatten mycket mer vatten ca 50-60 liter om dagen.

Troligt vis kommer alla dina fiskar att dö men dom lägre djuren kanske kan klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som tio fel av tio möjliga.. OBS inte riktat som kritik men åt hv3 har det gått.

Finns där någon erfaren saltvattensakvariet i din närhet som kan hjälpa dig, så ring han / henne bums.

Ring mig nu så kan jag via telefon hjälpa till med konstjord andning så länge.

0734-25 4343

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alexander,

både Imperator och Pincettfisk får räknas som relativt svåra fiskar. Bara för att dessa har dött för dig behöver det inte innebära att allt kommer dö och att ditt akvarium är en katastrof.

Till en början skulle jag råda dig att införskaffa test för PH också... och testa PH-värdet morgon och kväll. Det bör ligga kring 8,0-8,5 och inte variera för mycket under dagen/natten.

Fortsätt också att testa nitrit och nitrat och så länge som de visar på för höga värden bör du göra vattenbyten. (Du använder väl osmos?).

Ett tips är att bjuda in någon erfaren akvarist att titta till ditt akvarium. På de flesta fiskar kan man på ett par sekunder se om de är hyfsat friska eller ej... om man vet vad man ska titta efter.

Clownerna brukar tåla det mesta, men kirurgen kan vara lite känslig. Eventuellt ska du kanske flytta den till ett stabilt akvarium under tiden du "rättar till" ditt kar. Anemonen är också en stor riskfaktor. Dels så tål de inte sämre vattenvärden... dels så kan de snabbt förgifta akvariet om de dör.

Det finns hopp!

Fortsätt testa och byta vatten vid behov. Och när allt stabiliserat sig så börja om lååååångsamt. Börja med tåliga fiskar och lär dig efterhand... det är mycket bättre, billigare och roligare än att köpa de dyra och svåra och bli bränd gång på gång.

Lycka till!

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med aktivkol för att plocka bort de osynliga resterna från anemonen som gjort karet till en massdöd.

Skulle plocka bort anemonen huvudtaget ingen risk att riskera att den forsätter att förgifta karet...

Sätt tillbaka pumpen å byt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba svar ! (Eller duscha jag helt enkelt längre än vad jag trodde?)

Dykaren: Saken är den att jag hade en expert här igår som tittade och hjälpte mig. Det är för övrigt han som hade karet innan. Han sa att anemomen inte gjorde någon skada och att den inte behövdes läggas i karantän. Jag kanske överdrev lite när jag förklarade, men anemonen har faktiskt återhämtat sig och ser ut som vanligt nu. "Tentaklerna håller på att växa ut igen." Ska skaffa mer tester, inklusive PH och amoniak. Och ja, jag kör med osmos vatten.

Petrol: With all due respect, jag har nog inte gjort så mycket fel. Den expert som jag talar med har 35 års erfarenhet inom saltvattensakvarium. Han säger att det kan hände, men att detta fallet var något som han inte anade sig.

Experten trodde dock att korallsanden var boven och att den rubbade balansen. Jag ringde han nyss och han sa att jag skulle avakta. Att den amoniak som förmodligen är i karet försvinner, fast att fiskarna kanske rycker med.

En sak som jag också ska förtydliga är att jag skulle aldrig börja med salttvattensakvarium om jag inte skulle haft experhjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser som helst inga problem med korallsanden. Den var väll ny och tvättad då du stoppade i den.

Anemonen är ju utav kött och blod så då denna blir till köttfärs så blir det en massa nitratet. Amoniak bildas först å sedan Nitrat så det är mycket möjligt att det är detta som hänt Amoniak förgiftning. Så sant att detta försvinner efter ett tag med då blir det nitrat istället så ett bra aktivtkol och vatten byte hjälper dig på traven till ett finare akvarium igen.

tråkigt som hänt detta.

experthjälpen hadde han ej detta som skrivits sagt till dig innan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Det är så klart mycket svårare för er här att uppskatta situationen. Jag menar, det är inte lätt om man inte ser det med egna ögon. Sen är det också så att alla sköter ju inte ett akvarium på samma sätt, där alla sätt är svåra att rangordna i bäst och sämst.

Korallsanden var såklart tvättad och vi hade heller inte i så mycket. Bara cirka 1 cm på botten. Man vad jag har fått veta så bryter det lätt balansen i akvariumet när man har i något nytt. Att det vanligaste felet är att man är för stirrig med att ha i saker i karet.

Det där med aktivtkol ska jag ta och prata med han om asap.

Sen vill jag också tacka alla som har svarat, jag uppskattar det verkligen. Sen är det självklart att jag går etfer min kompis experthjälp i första taget. Men det blir en diskution nu tack vare er :)

Mvh

Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som tio fel av tio möjliga.. OBS inte riktat som kritik men åt hv3 har det gått.

Finns där någon erfaren saltvattensakvariet i din närhet som kan hjälpa dig, så ring han / henne bums.

Ja, lite klantigt skrivit, menade bara väl :smiley9:

Det som jag reagerade på var att

1: Ha känsliga fiskar och anemon som första fisk (fast de var de kanske inte).

2: Lång reaktionstid innan fråga kom upp på forumet.

Nog om det får försöka ge så bra tipps som möjligt.

1:Aktivt kol är bra på att ta bort gifter ur vattnet (glöm bara inte att byta ut det så det inte mättas med gift och släpper ut det igen.

2: Skummaren står på max? Om inte kör så häftigt som möjligt för att få ner nitrat värdet + vattenbyte.

3: Kör med UVt på hela tiden så de överlevande fiskarna inte får prick nu när de är stressade.

Hoppas verkligen att det löser sig!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då missupfatade jag första inlägget om anemonen seer frisk ut så är det nog inte så illa som jag beskrev det.

Jag trro inte riktigt att det är korallsanden som är boven utan när man flyttar ett kar så är det altid en risk att grejer på sten osv dör vilket gör att vattenvärdena rubbar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...