Gå till innehåll

Koraller i kontakt?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har funderat en hel del på det här med koraller som växer nära, på eller över varandra? Många säger att de flesta koraller krigar mot varandra eller till och med försöker döda varandra, medan andra menar att det sällan uppstår problem? Ser man till hur det ser ut på reven i havet, men framför allt hur det kan se ut i välväxta korallrevsakvarier så är det svåt att tänka sig att koraller skulle vara så farliga för varandra som många menar? Så vad säger ni andra... vad säger er erfarenhet? Om det nu skulle vara så pass vanskligt, hur kan vissa ha kar som är så igenväxta som detta?

Reef_Aquarium_At_Home.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju helt på vad det är för koraller. Vissa kan ta kål på en annan korall på en natt medans andra i stort sett kan växa ihop. Om du tittar på bilden du lagt upp så ser du att nästan inga koraller nuddar varandra och då när det ju lugnt. Sen kan ju vissa koraller som tex euphyllia spänna ut tentakler som blir 20-30cm för att " krigga" med grannnar. Sen har du fungia, trachyphyllia och cynarina mf som kan växa över varandra utan att någon verkar bli störd.

Kolla den här videon

http://www.youtube.com/watch?v=Y5xcRToL55I

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När karet ser ut som på bilden är risken stor att cirkulationen blir för dålig och då mår korallerna inte bra.

Att man kör med ett bra kol i vattnet är en stor fördel dels för att vattnet blir lite mindre missfärgat men även att det minskar de kemiska krig korallerna för mot varandra.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag visserligen aldrig sett ett riktigt rev i verkligheten, men av bilder att döma så växer de ju väldigt tätt i naturen. Det som känns mest alarmerande är väl den gigantiska röda anemonen som gömmer sig i bakgrunden mellan Hydnoporan och Pocciloporan (?).

Angående cirkulationen så kan man alltid lösa det om man är lite finurlig. Vill man skapa cirkulation under stenarna kan man lägga PVC-rör med massa små borrade hål längsmed akvariet under stenarna, till detta rör har man sedan kopplat en cirkulationspump som blåser på och skapar små strömmar även där nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllior tar ju död på det mesta som finns inom räckhåll utom andra euphyllior då vill säga

Man har ju hört det..men mina står nog inom räckhåll om dom vill..att det skulle vara 20-30cm visste jag inte..gäller det alla euphyllia? jag har läst om att glabricens kan vara mest stingslig så den har jag på behörigt avstånd..den kan endast nå min enda glasros...kan den knäcka den med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...