Gå till innehåll

Klarar koraller 48 timmar i påse?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde misstaget att beställa mina första koraller från en tysk butik på nätet. De skulle leverera korallerna inom 24 timmar men av någon anledning fastnade mitt paket någonstans på vägen och nu kommer det inte förrän imorgon. Det innebär att korallerna kommer att ha spenderat 48 timmar i påsarna vid ankomst. Kommer de att ha överlevt en så lång resa eller är dom förlorade? Hur ser jag på korallerna om de är ok. Är som sagt mitt första korallköp så jag har inte stenkoll på hur de ska se ut när de packad upp. Leveransen innehåller zooanthus, ricordea florida, discosoma och acanthastrea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställer inte utomlands ifrån mellan nu och april/maj av den anledningen. Föör några veckor sen fick jag stenkoraller som legat 52 timmar på lådan samt att en påse gått sönder så den bara låg i lite fukt. Den lever ännu.... de tål mer än man troe. Men sen är det klart att det finns känsliga koraller.

Jag försöker alltid få koraller skickade på måndagar och tisdagar också för att de inte ska kunna fastna över helgen nånstans.

Är det en av de stora lär du få refund om det är dött och du dokumenterar ordentligt (fotar påsarna när du packar upp och så....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lugnande besked. Beställde från whitecorals.com. De känns seriösa och på deras hemsida står det att de packar med heatpacks vid behov. Får hoppas att de valde det alternativet den här gången. Företaget har live att arrival garanti så jag kommer få ersättning om något är dött.

Känns dock lite svårt att avgöra i vilken kondition korallerna är i när jag packat upp dem och hur mycket stryk de har tagit av resan. Kan jag förvänta mig att se färger och utslagna polyper tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lugnande besked. Beställde från whitecorals.com. De känns seriösa och på deras hemsida står det att de packar med heatpacks vid behov. Får hoppas att de valde det alternativet den här gången. Företaget har live att arrival garanti så jag kommer få ersättning om något är dött.

Känns dock lite svårt att avgöra i vilken kondition korallerna är i när jag packat upp dem och hur mycket stryk de har tagit av resan. Kan jag förvänta mig att se färger och utslagna polyper tror ni?

Är nog lite bleka, men se till att ta bilder både i påsen, under aklimatiseringen och direkt när dem är i karet, gärna brevid andra friska koraller för att visa att det inte är fel på ditt kar ifall något skulle dö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna kom idag och det verkar som att de klarade transporten. Acanthastrean och ricordean ser bäst ut. Kolonierna med zoanthus har inte riktigt öppnat sig men de ser inte skadade ut. Det kan väl ta ett par dagar innan de öppnar sig helt och hållet? Dock ser eremitkräftorna lite hängiga ut. De har mest legat på samma ställe sedan jag släppte i dem. Får se hur de och resten mår imorgon.

Har funderar lite på belysningen. Eftersom korallerna bor i ett nanokar 35 cm högt, så kommer korallerna ganska nära ljuset. Jag har 24 w T5 belysning och 8 timmar tänt/dag. Idag släckte jag tidigare för att inte stressa korallerna. Kan jag köra på som vanligt imorgon eller bör jag dra ner på belysningstiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur ser de ut i dag? Knappar kan ta flera dagar på sig att slå ut, men har de inte slagit ut på 6-7 dagar smälter de bort och dör (är min erfarenhet i alla fall)

De ser rätt så bra ut idag. Flera har slagit ut helt och några halvt. Finns en del som inte slagit ut alls. Jag håller ögonen på dom och ska försöka lägga ut ett foto på dem under morgondagen. Nu är det sovdags!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...