Gå till innehåll

Hur mycket belysning vid uppstart ?


thompa81

Rekommenderade inlägg

Det finns olika filosofier om det här. Jag själv är inte så övertygad om att begränsningsmetoden via fällning, lite lyse och andra knep alltid är den rätta. Jag vill ha en så snabb biologisk balans i karet som möjligt. Därför startar jag alltid med ungefär det ljus jag senare skall köra men jag sätter in städpatrullen mycket tidigt. Den skall in innan biomassan avalger är för stor. Tänk er den gamla historien om mannen som ville ha betalt för sin geniala uppfinning - schacket. När den kinesiske kejsaren frågade vad han villa ha för betalning svarade han att det var inte mycket - 1 riskorn för första rutan, 2 för andra, 4 för tredje, 8 för fjärde och så vidare. Det var billigt sa kejsaren - men sanningen är att han betalar fortfarande för schackspelet - det har inte producerats så mycket ris som det blir sammalagr för alla 64 rutorna med denna matematiska formel. Samma är det med alger som ofta har en fördubblingshastighet på mindre än några dygn. Betarna skall in när biomassan är väldigt liten - annars är de chanslösa. Sjöborrar är ofta en bortglömd grupp men som är utmärkt i nystartade akvarium, speciellt de svarta med långa taggar (Diadema savignyi/setosum)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...