Gå till innehåll

Dagen hjärngymnastik


Lasse

Rekommenderade inlägg

Man kan verkligen fundera på vad som händer hemma hos dig Lasse på nätterna, men i detta fallet så verkar det finnas en naturlig förklaring;)

Men det är ju förvånande att PH't under normala förhållande fluktuerar så mycket, från 8,2 -> över 8,5. Och minns jag rätt så lever djuren ganska farligt när man når dessa höga nivåer. Är det inte som så att man har väldigt höga mängder av ammoniak tillgängligt ju högre upp i PH skalan man kommer? Och är det inte som så att du har haft några mindre trevliga bortfall av djur vid några tillfällen? Något kanske berodde på ett mänskligt misstag, men...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan verkligen fundera på vad som händer hemma hos dig Lasse på nätterna, men i detta fallet så verkar det finnas en naturlig förklaring;)

Men det är ju förvånande att PH't under normala förhållande fluktuerar så mycket, från 8,2 -> över 8,5. Och minns jag rätt så lever djuren ganska farligt när man når dessa höga nivåer. Är det inte som så att man har väldigt höga mängder av ammoniak tillgängligt ju högre upp i PH skalan man kommer? Och är det inte som så att du har haft några mindre trevliga bortfall av djur vid några tillfällen? Något kanske berodde på ett mänskligt misstag, men...?

Det är inte i detta akvariet som det funnits problem - här har det inte hänt några otrevligheter. Jag har biofilter så några ammoniaktoppar är jag inte rädd för. Om du har 8,2 på morgonen innan lyset tänds kan jag garantera att du har samma svängningar i de flesta kar mellan dag och natt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande besök

post-2331-14468931514339_thumb.jpg

Här ses hur pH:t pressas ner även i högsta punkten

I diagrammet nedan har jag lagt ihop förra veckans värde för fredag 00:03 till söndag 09:03. Här kan många slutsatser dras - exempelvis när en 3 och en 6 åring vaknade och började busa upp morföräldrarna - men också annat. I mitt system så verkar det vara kring 12 som konsumtionen av koldioxid är högre än produktionen, dvs då är det nettoproduktion på gång och ljuset är över kompensationspunkten. man kan också se på lutningarna av nergångarna vad ett högre koldioxidtryck innebär för utjämningen av jämvikten mellan luft och vatten vad gäller koldioxid

post-2331-1446893151452_thumb.jpg

Kan också tilläggas att förra lördagen var det ingen hemma förrän vid 18 tiden och då endast en person var hemma under natten.

Det är fantastiskt vad man kan utläsa när man har möjlighet att logga värden. Om denna möjlighet verkligen kommer att kunna användas med de nya typerna av sensorer så öppnas ett helt nytt perspektiv. Då kommer man att kunna förstå bättre om produktion och konsumtion av fosfat, när kalcifieringen sker och annat väldigt intressant.

Jag loggar även redox och det finns ett intressant mönster där också men som är mer svårtolkat - men det är definitivt ett mönster. Jag kör för närvarande ozon på natten mellan 23:00 - 09:00. det syns tydligt i diagrammet. att sedan redoxen sjunker ända från frånslaget av ozonet kl 9:00 till ca 11:03 är heller inte svårt att förstå - antagligen är det då som mina koraller och alger börjar producera syre (och konsumera koldioxid) vilket gör att oxidationspotentialen ökar men dippen kring 16:23 till 16:33 (när det börjar stiga igen) är helt oförklarligt i nuvarande läge. Dippen är nästan exakt 16:23 varje dag - olika djup men börjar återhämta sig kl 16:33. Det handlar inte om matning - det gör jag senare på kvällen. Jag kommer att skriva upp när jag matar som jämförelse ett tag

post-2331-14468931514694_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt intressant Lasse, och ja, jag håller med dig om att det skulle vara spännande att logga värden för många ämnen på detta sättet för att förstå sambanden mellan olika saker.. Redox:en har ju en väldigt spännande kurva med den extra dippen. Jag antar att du rensat bort alla logiska förklaringar som det kunde bero på, som dosering, pumpar, belysning, har du även tagit i beaktade saker som nånting större i huset som som slår på eller så som kan påverka elektroniken på nåt sätt? för det är ju inte helt nödvändigt att det beror på en verklig dipp i redoxpotential, utan skulle även kunna vara en mät-artefakt.. Andra förklaringar, något djur rensar sig själv på nåt sätt vid samma tillfälle varje dag, lite underligt att det sker såpass exakt då dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är mätintervallet? och är det en spikrak störtning rakt ner? det ser ut att vara två onaturliga dippar, med en mer eller mindre logaritmisk återhämtning efter eventet, det är nånting som får mig att misstänka mätfel. Nånting som urladdas och bygger upp spänningen sakta igen så att säga... vore intressant med mer detaljerade grafer kring dessa "event".. Antar att värdeloggningen sker med en akvariedator, antar att du inte har möjlighet att mäta med en oberoende mätare för att verifiera att det verkligen ser ut som det ser ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan skulle även kunna vara en mät-artefakt

Det är så regelbundet och exakt att jag inte tror det är ett biologiskt fenomen utan som du säger - just en mät-artefakt. Jag har kollat mina parametrar nu och har hittat en möjlighet till förklaring. Återkommer när jag kollat - förklaringen i sig själv ställer dock nya frågor :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en kombinerad biologisk effekt och kemisk. Bägge dippen kommer direkt efter 3 ml dosering av Fauna Marines Ultra Organic (11:00 samt 16:30) som bland annat innehåller kolkälla. Doseringen sitter i samma fack. För att konstatera detta så har jag ändrat tiden för dosering i kväll. Kommer också att flytta slangen till ett annat ställe också. Att återhämtningen tar så lång tid är däremot lite skumt - däremot vet jag att elektroden tar lång tid på siga att reagera efter ett stor/snabb förändring som exempelvis att man tagit upp elektroden i luften.

post-2331-1446893151585_thumb.jpg

10 minuters intervall på mätningarna

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd Lasse.

Har själv tampats konstiga PH värden tidigare när jag bodde i lägenhet. Ett ständigt lågt PH värde oavsett vad jag gjorde.

Mitt nya kar lider ej av detta fenomen, har ett stabilt PH värde med mindre svängningar från 8,2 - 8,27.

post-5026-1446893151627_thumb.jpg

Med hjälp av min Seneye kan jag nu enkelt följa upp hur mitt PH värde påverkas av diverse ting. När jag idag läste din tråd logga jag in på min Seneye profil för att se hur ett mindre besök igår under några timmar påverka mitt PH, ingen skillnad som tur är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det förklarar ju antagligen det hela, ORP proben är ju i princip byggd som ett batteri, så när värdet har sjunkit/stigit kraftigt så måste den bygga upp/ladda ur laddningen igen vilket tar tid och följer en typisk laddningskurva, vilket var det som gjorde mig misstänksam :)

Ser fram emot en kurva över dagens mätvärden, och ska bli intressant att se hur kurvan ser ut när du doserar på annat ställe, om det blir nån större dipp, eller bara en liten krusning, kommer ju visa på om kolkälledoseringen ger upphov till en ORP reduktion i karet som helhet eller om det bara var en "spöksignal".

En är jag riktigt nyfiken på hur kurvan kommer se ut när inte doseringarna ger så kraftiga utslag, om det blir en effekt på ORP när ljuset slås på eller om den har den "förväntade" exponentiellt avtagande formen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är doseringen av Ultra Organic som orsakar dipparna. Jag ställde om till dosering kl 17:30 men flyttade inte var det sprutades in. Det blir nästa steg. Att redoxen varit låg under sista natten (röd linje) beror på att jag stängde av Ozonet i natt pga av oväsen och jag sov i soffan

post-2331-14468931521659_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt ett steg till - jag stängde av Ultra Organic och doserar nu motsvarande från Red Sea. det står iofs kvar Ultra organic i slangarna och det är små mängder men om 3 dagar skall det nog visa sig om detta gäller med Red Seas produkt också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är helt klart något man ej tänkt på. I denna gamla kåk från tidigt 70-tal betvivlar jag bra ventilation. Där emot på sommaren har man ju ofta fönster öppena mm dvs mer syre o andra sidan tar värmen en del syre från systemet. Detta tåls att kika upp mer noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...