Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Tänkte prova göra en avrinning ala modellen nedan.

Har ni några knep att få den så tyst som möjligt?

Ser att vissa satt en böj längst upp på avrinningen. Lutande avrinning?

Det bästa är som jag förstått att bygga två med ställbart flöde mot sumpen?

post-6981-14468931518631_thumb.jpg

Postat

En ställbar hävert och en "avrinning" är det som blir tystast (och eventuellt evakueringsrör), om jag förstår dig rätt om böjarna på avrinningen så är det för att den ena ska vara riktad nedåt för att inte suga luft så det är en ren hävert, och den andre ska stå nån mm under önskad vattennivå och ta en mycket liten del av vattenflödet, och vara utan strypning.

Postat

Är den jag skall använda mha 32mm rör och kopplingar på biltema, kollade och de har allt man behöver förutom täcklocket då men det löser sig på något sätt.

//Jonas

Postat

Jag har gjort en variant av den där med ett några förbättringar... dels har den "trattar" (PVC reduktion) och nät vid insugen, samt två rör ned till sumpen i olika nivå där flödet på det ena (lägst placerade) ställs som hävert utan bubblor ("full siphon") för tyst gång... Min är också dubbel och byggd med 32mm och 40mm PVC. Jag har som mest kört för fullt med en pump på 6000 l/h, och det klarar den, men jag kör vanligtvis lite mindre...

Postat
Jag har gjort en variant av den där med ett några förbättringar... dels har den "trattar" (PVC reduktion) och nät vid insugen, samt två rör ned till sumpen i olika nivå där flödet på det ena (lägst placerade) ställs som hävert utan bubblor ("full siphon") för tyst gång... Min är också dubbel och byggd med 32mm och 40mm PVC. Jag har som mest kört för fullt med en pump på 6000 l/h, och det klarar den, men jag kör vanligtvis lite mindre...

Några bilder att visa hur?

//JOnas

Postat

Ok samma princip men med två st sugrör istället enligt dina bilder. Bara att prova sig fram och undra om vita avloppsrör är matgodkända?

//Jonas

Postat
Ok samma princip men med två st sugrör istället enligt dina bilder. Bara att prova sig fram och undra om vita avloppsrör är matgodkända?

Det är även två rör ned från olika nivåer...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...