Gå till innehåll

Tyst DIY-avrinning?


smedberg

Rekommenderade inlägg

En ställbar hävert och en "avrinning" är det som blir tystast (och eventuellt evakueringsrör), om jag förstår dig rätt om böjarna på avrinningen så är det för att den ena ska vara riktad nedåt för att inte suga luft så det är en ren hävert, och den andre ska stå nån mm under önskad vattennivå och ta en mycket liten del av vattenflödet, och vara utan strypning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en variant av den där med ett några förbättringar... dels har den "trattar" (PVC reduktion) och nät vid insugen, samt två rör ned till sumpen i olika nivå där flödet på det ena (lägst placerade) ställs som hävert utan bubblor ("full siphon") för tyst gång... Min är också dubbel och byggd med 32mm och 40mm PVC. Jag har som mest kört för fullt med en pump på 6000 l/h, och det klarar den, men jag kör vanligtvis lite mindre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en variant av den där med ett några förbättringar... dels har den "trattar" (PVC reduktion) och nät vid insugen, samt två rör ned till sumpen i olika nivå där flödet på det ena (lägst placerade) ställs som hävert utan bubblor ("full siphon") för tyst gång... Min är också dubbel och byggd med 32mm och 40mm PVC. Jag har som mest kört för fullt med en pump på 6000 l/h, och det klarar den, men jag kör vanligtvis lite mindre...

Några bilder att visa hur?

//JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, har ingen ritning... Jag har aldrig riktigt fått kläm på sketchup... Om någon frivillig sketchup-guru vill hjälpa till så kan jag vara behjälplig....

Lite bilder på tidiga versionen finns i länken nedan, då hade jag en stor ful box istället för trattarna. Bilder på min nuvarande tratt-design finns i min tråd här på SG.

http://www.pny.se/aquarium/diy_overflow_box.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...