Gå till innehåll

Karantänstider


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag har haft problem med fisk som blivit smittad av oodinium. Jag har nu tömt mitt 275 liters akvarium helt på fisk. Fisken ligger nu i ett mindre akvarium med en salthalt på 1.015. Jag har två frågor: 1) Hur länge måste mitt visningsakvarium vara fisktomt innan jag kan vara säker på att oodiniumparasiterna är borta? 2) Hur länge ska jag ha fisken kvar i det lilla karantänsakvariet med låg salthalt fr o m att jag inte längre ser några fiskar med symptom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på lite när jag hade samma problem i våras. Nu kommer jag inte ihåg tiderna exakt, men det beror på hur säker du vill vara. Har för mig att på 6-8 veckor (fisktomt) har du sisådär 80% chans att vara helt oodinium fri i huvudkaret. Om man skall närma sig 100% tror jag det var ett halvår....

Jag körde 6 veckor och det fungerade.

Vad gäller salthalten tror jag fisken dör innan parasiten (om det är oodinium du har). Om du kör ett litet kar kan du ha ett UVC (alt ozon) som tar vattnet från botten. Dessutom helt ren botten. Då försvårar du parasitens livscykel. Sedan är det väl bara och vänta... Kolla oxo kopparbaserad medicin. Jag körde aldrig det, men vissa verkar tro

Trist, men lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft problem med fisk som blivit smittad av oodinium. Jag har nu tömt mitt 275 liters akvarium helt på fisk. Fisken ligger nu i ett mindre akvarium med en salthalt på 1.015. Jag har två frågor: 1) Hur länge måste mitt visningsakvarium vara fisktomt innan jag kan vara säker på att oodiniumparasiterna är borta? 2) Hur länge ska jag ha fisken kvar i det lilla karantänsakvariet med låg salthalt fr o m att jag inte längre ser några fiskar med symptom?
Har nu sänkt till en salthalt på 1.011.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...