Wigge Postat 12 november 2013 Postat 12 november 2013 Hej! Som en del kanske vet så kommer jag att lägga ner mitt 180l med sump och kommer därför starta upp ett 60l nano istället!Belysningen kommer bestå av 2 st 2x24W glo ramper.Jag kommer köra med 3 blå rör men såfort man sätter in ett vitt ljusrör(tror 10000K) så blir belysningen piss gul. Så vad är det för rör emellan piss gult och blått? Vad heter det röret?, hur många kelvin? Osv...Tycker det är konstigt att ett vitt... ja gult är det väl... kan ta ut 3 blå rör och göra belysningen gul?! =) Tacksam för svar!Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
Blåbert Postat 12 november 2013 Postat 12 november 2013 Är röret fräsht då? Vad är det för rör?De flesta erbjuder väl någon form av ~15000 K-rör? Citera
Matthias_H Postat 12 november 2013 Postat 12 november 2013 När jag körde med lysrör hade jag marineglo som blå 4st och två vita powerglo som är på 18000k var nöjd med det ljuset :-) Citera
DaTrucka Postat 12 november 2013 Postat 12 november 2013 KZ New Generation är grymma rör. Vill minnas dom ligger på 14k ungefär.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Wigge Postat 12 november 2013 Författare Postat 12 november 2013 Powerglo eller 14k k coral rörnågot sånt här?http://www.drakfisken.se/t5-ror/1156-aqua-science-blue.html Citera
Wigge Postat 12 november 2013 Författare Postat 12 november 2013 Men frågan är om det kanske blir för blått då? Vill ju inte att det ska se ut som jag har på blåljus=/ Citera
Guest Postat 12 november 2013 Postat 12 november 2013 Det röret jag har ligger på 14k dvs inte för blått då jag ej gillar mycke blått Citera
Wigge Postat 12 november 2013 Författare Postat 12 november 2013 Det röret jag har ligger på 14k dvs inte för blått då jag ej gillar mycke blått du kan inte slänga upp en bild på ljuset från ditt rör?=) Citera
Lasse Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Använd ett trifosforrör - alltså ett rör som inte har ett kontinuerligt spektra. Det finns 10 000 K rör (bland annat från ATI) som funkar. "Släcker" ut det blåa och ger inte ett gult sken. samma fenomen som vi pratar om i tråden om vita dioder vara eller inte vara. I slutet på den finns ett spectra från ATI:s rör tror jagMVH Lasse Citera
Lasse Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Tack Robert - det var det jag menadeMVH Lasse Citera
Andreas N Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Jag skulle rekommendera ATIs coral + i stället. Den har lite mindre grönt och många tycker den ger koraller bättre färgåtergivning. Citera
Blåbert Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Det är nog rätt råd, eftersom något i 15000k-stilen egentligen verkar önskas. Citera
Wigge Postat 14 november 2013 Författare Postat 14 november 2013 Oj vad kul med alla dessa förslag, Tack alla=)Jo Blåbert har rätt!... efter som jag kommer köra 3 blårör så vill jag ha något mitt emellan så att det blå ljuset bevaras och förhoppningsvis går över till ett kristallklart ljus med lite blåton!AndreasN's förslag verkar lockande men även Lasse's.får ta mig en liten funderare på det här!Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
Guest Postat 14 november 2013 Postat 14 november 2013 Gick åt skogen att fota färgen på röret jag har med det är fin fint ljus Citera
Wigge Postat 16 november 2013 Författare Postat 16 november 2013 okej men då kör jag på ett sådant =) Citera
Wigge Postat 18 november 2013 Författare Postat 18 november 2013 Eller ska man kanske sätta in ett lila eller rött rör för få lite färg på korallerna? Citera
DaTrucka Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 Ett tag körde jag med ETT Fiji Purple rör i min 6x54w ramp, tyckte det blev lite för rosa för min smak.Ja ni läste rätt, rosa, borde ju blivit mer lila. Kan ju varit kombinationen ihop med dom andra rören som fick den effekten.Bara prova sig fram vad som passar ditt kar och dina estetiska krav helt enkelt. Citera
Wigge Postat 25 januari 2014 Författare Postat 25 januari 2014 tar upp ämnet igen!har ett blått rör(tror actinic) som har börjat få ett lite mesigt ljus, så vill byta ut det. är det någon skillad mellan ljus rör och ljus rör eller är det samma kvalite på alla märken? Citera
akutmottagning Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 Brukar vara man får vad man betalar för Citera
Wigge Postat 12 februari 2014 Författare Postat 12 februari 2014 Går i tankarna att byta ut mina actinic rör och är sugen på att testa ATIs "blue plus" eller deras "true actinic". Men jag har aldrig testat deras rör så undrar vad skillnaden är på blue plus och true actinic är?... Sen såg jag att man inte kunde beställa dem på deras hemsidan, vart går dem att beställa?det är 3 rör jag vill bytat ut, men vet att man inte ska byta ut alla samtidigt, hur länge ska man låta det gå mellan rören? Citera
Blåbert Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Blue plus är basrörer för väldigtMycket blått PAR. Actinic är ett supplementrör främst för att att locka fram floruscens som exiteras vid de våglängderna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.