Gå till innehåll

liten fråga om t5 rör


Wigge

Rekommenderade inlägg

Hej! Som en del kanske vet så kommer jag att lägga ner mitt 180l med sump och kommer därför starta upp ett 60l nano istället!

Belysningen kommer bestå av 2 st 2x24W glo ramper.

Jag kommer köra med 3 blå rör men såfort man sätter in ett vitt ljusrör(tror 10000K) så blir belysningen piss gul. Så vad är det för rör emellan piss gult och blått? Vad heter det röret?, hur många kelvin? Osv...

Tycker det är konstigt att ett vitt... ja gult är det väl... kan ta ut 3 blå rör och göra belysningen gul?! =)

Tacksam för svar!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd ett trifosforrör - alltså ett rör som inte har ett kontinuerligt spektra. Det finns 10 000 K rör (bland annat från ATI) som funkar. "Släcker" ut det blåa och ger inte ett gult sken. samma fenomen som vi pratar om i tråden om vita dioder vara eller inte vara. I slutet på den finns ett spectra från ATI:s rör tror jag

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad kul med alla dessa förslag, Tack alla=)

Jo Blåbert har rätt!... efter som jag kommer köra 3 blårör så vill jag ha något mitt emellan så att det blå ljuset bevaras och förhoppningsvis går över till ett kristallklart ljus med lite blåton!

AndreasN's förslag verkar lockande men även Lasse's.

får ta mig en liten funderare på det här!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tag körde jag med ETT Fiji Purple rör i min 6x54w ramp, tyckte det blev lite för rosa för min smak.

Ja ni läste rätt, rosa, borde ju blivit mer lila. Kan ju varit kombinationen ihop med dom andra rören som fick den effekten.

Bara prova sig fram vad som passar ditt kar och dina estetiska krav helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Går i tankarna att byta ut mina actinic rör och är sugen på att testa ATIs "blue plus" eller deras "true actinic". Men jag har aldrig testat deras rör så undrar vad skillnaden är på blue plus och true actinic är?... Sen såg jag att man inte kunde beställa dem på deras hemsidan, vart går dem att beställa?

det är 3 rör jag vill bytat ut, men vet att man inte ska byta ut alla samtidigt, hur länge ska man låta det gå mellan rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...