Gå till innehåll

Hög nitrit


oualid

Rekommenderade inlägg

Hur hög är nitriten - hur länge har akvariet gått.

Vid nitrit i nystartade kar

1: Stoppa matningen

2: Kör skummaren med så mycket luft som möjligt

3: rikta pumparna mot ytan för att påskynda gasutväxling

2: sätt in startbakterier som Stig säger - varje dag

3: När nitritnivån gått ner, börja mata jättelite varannan till var tredje dag första veckan, öka sedan frekvensen (samma lilla mängd) nästa vecka.

I detta fall avses startbakterier för nitrifikation. Det finns många kommersiella produkter. Själv använder jag ett sötvattensprepparat - SERA:s Nitriveck - Egen dosering - 20 ml/100 liter varje dag tills nitriten droppat. Går inte överdosera. Alternativ metod om man har något annat fungerande akvarium (sött eller salt spelar ingen roll) är att krama ur sitt filter i en behållare. Det gojs man då får blandas upp med vatten och ställs i kylskåppet. Omskakning och tillsättning i det nya akvariet av lämplig mängd varje dag i ca 3 veckor. Alternativ två - leta upp en skogsbacke och ta några nävar av övre jordlagret. Blanda det väl i en hink med några liter vatten. Sila över ett kaffefilter. Ställ lösningen i kylskåpet - tillsätt lämplig mängd varje dag under 2 - 3 veckor

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög är nitriten - hur länge har akvariet gått.

Vid nitrit i nystartade kar

1: Stoppa matningen

2: Kör skummaren med så mycket luft som möjligt

3: rikta pumparna mot ytan för att påskynda gasutväxling

2: sätt in startbakterier som Stig säger - varje dag

3: När nitritnivån gått ner, börja mata jättelite varannan till var tredje dag första veckan, öka sedan frekvensen (samma lilla mängd) nästa vecka.

I detta fall avses startbakterier för nitrifikation. Det finns många kommersiella produkter. Själv använder jag ett sötvattensprepparat - SERA:s Nitriveck - Egen dosering - 20 ml/100 liter varje dag tills nitriten droppat. Går inte överdosera. Alternativ metod om man har något annat fungerande akvarium (sött eller salt spelar ingen roll) är att krama ur sitt filter i en behållare. Det gojs man då får blandas upp med vatten och ställs i kylskåppet. Omskakning och tillsättning i det nya akvariet av lämplig mängd varje dag i ca 3 veckor. Alternativ två - leta upp en skogsbacke och ta några nävar av övre jordlagret. Blanda det väl i en hink med några liter vatten. Sila över ett kaffefilter. Ställ lösningen i kylskåpet - tillsätt lämplig mängd varje dag under 2 - 3 veckor

MVH Lasse

Hej Lasse.

Jag kollade igår och det var 0,5 mg/l.

Enligt instruktionsboken är det ganska mycket.

Jag ska beställa Nitriveck.

Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu finns det ju tankar om att nitrit inte är lika skadligt i salt som sött..men om jag vore du..skulle jag göra ett stort vattenbyte medans du väntar på nitriveck el dyl..i min skola är det inte att leka med det påverkar röda blodkroppar att transportera syre...om det inte gäller för salta fiskar är det konstigt

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan förklara det för dig Hagbard. Nitriten tas upp i fisken via kanaler i gälarna. dessa kanaler/jonpumpar blockeras av kloridjoner i så låga koncentrationer som mellan 50 och 100 ppm. Du är ju väl förtrogen med sötvatten och kan väl inte ha missat att de senaste åren har råden för behandling av nitrit ändras. Numera lyder råden oftast att sluta mata (sluta med produktionen av amonium alltså), ge en matsked koksalt per 100 liter - och vid nystartade kar undvik vattenbyte. Kosaltet som är natriumklorid är till för att just öka kloridhalten till över 50 ppm och därmed blockeras upptaget av nitrit. I ett saltvattenskar finns det redan från början ca 19 900 ppm så man behöver inte sätta till ytterligare en matsked per 100 liter :) Att man slutar att mata i ett nystartat kar beror på att man stoppar amoniumproduktionen och just fritt amonium i vattenkolumnen verkar att inhibitera mycket av andra steget (nitrat från nitrit) enligt senare forskning. bakterietillsatsen är för att öka bakteriepopulationen i nystartade kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan förklara det för dig Hagbard. Nitriten tas upp i fisken via kanaler i gälarna. dessa kanaler/jonpumpar blockeras av kloridjoner i så låga koncentrationer som mellan 50 och 100 ppm. Du är ju väl förtrogen med sötvatten och kan väl inte ha missat att de senaste åren har råden för behandling av nitrit ändras. Numera lyder råden oftast att sluta mata (sluta med produktionen av amonium alltså), ge en matsked koksalt per 100 liter - och vid nystartade kar undvik vattenbyte. Kosaltet som är natriumklorid är till för att just öka kloridhalten till över 50 ppm och därmed blockeras upptaget av nitrit. I ett saltvattenskar finns det redan från början ca 19 900 ppm så man behöver inte sätta till ytterligare en matsked per 100 liter :) Att man slutar att mata i ett nystartat kar beror på att man stoppar amoniumproduktionen och just fritt amonium i vattenkolumnen verkar att inhibitera mycket av andra steget (nitrat från nitrit) enligt senare forskning. bakterietillsatsen är för att öka bakteriepopulationen i nystartade kar.

MVH Lasse

lite skillnad? tycker du inte?På något vis tycker jag att noll i nitrit är att eftersträva..med uppmätt så skulle jag gjort ett stort delvattenbyte...men ni gör som ni vill..fattas bara typ...Med vänlig hälsning från en svårt stammande hagbard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard - jag försöker förklara för dig att en så låg kloridhalt som 50 - 70 ppm i vattnet inhibiterar den skadliga verkan hos nitrit. Väl beprövat inom fiskodling och sötvattensakvaristik. I saltvatten finns redan från början ca 19 000 ppm klorid - alltså en faktor på över 270 gånger högre än den koncentration som motverkar den skadliga verkan av nitrit på sötvattensfiskar. Visst nitrit skall vara lika med 0 eftersom det enligt senare års forskning tyder på att det vid nitrit även finns ammonium i vattenkolumnen. I de ph som vi har i saltvattenskar så är ca 10 - 15 % av det eventuella ammoniumet i form av ammoniak - och ammoniak är giftigt för allt liv - sött som salt. Men att mäta nitrit i ett saltvattenskar betyder inte samma panik som i ett sötvattenskar så man kan ta det lungt och angripa grundproblemet. Nu när vi vet att klorid motverkar skadan av nitrit så förespråkar jag alltid att man väntar med vattenbyte även i sötvattenskar. Orsaken är att jag under ca 30 år alltid försök möta förekomsten av nitrit med vattenbyte - med följd av att man ändå mäter i stort sett samma nivå efter ett par timmar - jämfört med nivån innan bytet. En annan orsak är att man i ett nystartat akvarium ofta saknar organiska molekyler och enzymer som är bra för fiskarnas slemskikt och man vid ett vattenbyte sköljer ut dessa. Dessutom så sitter alltid nitrifierarna på något fast underlag - exempelvis partiklar. Nitrifierare som sitter på partiklar i vattenvolymen är mycket effektiva och byter man ut vatten så blir man av med den verkan. I ett etablerat akvarium blir det lite annorlunda - då kan man behöva göra kraftiga vattenbyten.

Oulid - vad mäter du med för metod?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...