Andreas N Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Betydligt billigare att justera mg mot kalium iaf. Jag har mailat tropicalmarine iaf och lämnat klagomål Sent from my HTC One X+ using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 Bra då är vi två som klagar på samma sak och väntar på svar.//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Mätte Kalium nu på ATI-saltet, låg på 350-360 @ 1,026 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Ok. Inte perfa men mycket bättre än 270.... 350-360 är ju inte långt ifrån optimalt värde. Blanda du saltet före? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Ok. Inte perfa men mycket bättre än 270.... 350-360 är ju inte långt ifrån optimalt värde. Blanda du saltet före?Hur menar du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Ja man blandar saltet i påsen då det ofta skiktar sig då mineraler väger olika mkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Thank you very much for your e-mail. The concentrations in PRO-REEF are: Ca 450 ppm, Mg 1350 pm, KH 7°dKH.How much saltwater did you prepare when you checked the concentrations, please?Kind regardsHans-Werner Balling Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Ja i teorin kanske det stämmer men inte i verkligheten..... Hur länge fick du vänta på ditt svar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Man bör kanske ha i åtanke att det rör sig om några batcher som blivit fel - detta har ju hänt andra tillverkare också.I övrigt så bör även en sund dos mätfel inkluderas i ekvationen.Saliferts K-test verkar krokna ganska fort, så öppnad förpackning har nog inte allt för lång livslängd, sedan har vi den eviga problematiken med salthalt, där olika mät och kalibreringsmetoder också ger en skaplig variation.Vi har ju använt saltet själva i våra anläggningar i flera år och jag skulle uppskatta snittet på TM´pro reef till: Ca 410, mg 1270, kH 6,7-7 och Kalium runt 360-370 vid 35ppm.Personligen föredrar jag salter som ligger inom ramen för naturligt havsvatten, och hellre lite lågt än för högt - i bok så känns det som om "missuppfattningen" om att ju mer desto bättre brett ut sig rejält! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Nu så jämförde jag ju med ett annat märke med samma salthalt och fick då ett helt annat värde. Skulle det vart fel på testet så skulle det ju vart fel på alla test oavsett märke på salt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Nu syftade inte jag på dina mätningar utan mer allmänt - men jag har märkt att kaliumtestet mäter lägre och lägre ju äldre det blir, så själva "referenspunkten" blir ju lite flytande Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Mitt K-test var oöppnat & testat mot referensvätska. 340 är inte katastrof men det är inte heller godkänt. Jag märker inte av din uppfattade utbredda missuppfattning här på forumet, men det kanske är dina kunder i butik som fått saker om bakfoten och påverkar din syn på saken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Mitt salifert mäter också oväntat lågt. Ca sex månader gammalt och nästan slut. Vilket test anses som bäst precision och hållbarhet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Ja man blandar saltet i påsen då det ofta skiktar sig då mineraler väger olika mkt.Nej, inte blandat i någon större utsträckning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Fick svar av mr him self att blanda påsen får det sjunker konstigt nog tillsatterna så bara att vänta och se mao.//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Nja, det vet jag inte - vi har bara bra och kloka kunder i vår butik Mitt K-test var oöppnat & testat mot referensvätska. 340 är inte katastrof men det är inte heller godkänt. Jag märker inte av din uppfattade utbredda missuppfattning här på forumet, men det kanske är dina kunder i butik som fått saker om bakfoten och påverkar din syn på saken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.